نگاه

نکاتی در مورد نام‌گذاری سال‌ها

متأسفانه باید اذعان داشت که برغم سرنوشت‌سازبودن این شعارها در فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی و اعتراف مسئولان به اولویت پرداختن بدان در سخنرانی‌ها و همایش‌ها و تبلیغات رسانه‌ای؛ تاکنون دولت‌ها اقدام بایسته و عملی قابل قبولی درجهت تحقق شعار سال نداشته‌اند
ترقی- نامگذاری کوتاه سالها که توسط مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال صورت میگیرد بهمنظور واردکردن مردم و مسئولان به عرصههای مهم و اولویتدار کشور در فرایند انقلاب اسلامی و تحقق آرمانهای مقدس آن است.

بدون شک، انتخاب شعار هر سال مبتنی بر وقایع و مسائل رخ داده در گذشته و پیشبینی چالشها و مشکلات سال جدید صورت میگیرید و نشان میدهد که معظم له براساس یک کار مطالعاتی و بررسی دقیق شعار هر سال را اعلام مینمایند.

از نوع پیامها و سخنرانی ایشان در آغاز هر سال در جمع زائران و مجاوران امام هشتم (ع) کاملا استفاده میشود که مخاطب اصلی این شعار و نامگذاری هرسال در درجه اول مردم و سپس مسئولین هستند.

متأسفانه باید اذعان داشت که برغم سرنوشتسازبودن این شعارها در فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی و اعتراف مسئولان به اولویت پرداختن بدان در سخنرانیها و همایشها و تبلیغات رسانهای؛ تاکنون دولتها اقدام بایسته و عملی قابل قبولی درجهت تحقق شعار سال نداشتهاند؛ درحالی که اگر براساس این شعارها:

- وجدان کاری و انضباط مالی و اجتماعی محقق میشد؟

- الگوی مصرف در جامعه اصلاح میشد؟

- انسجام اسلامی و اتحاد ملی کامل میشد؟

- از کار و سرمایه ایرانی حمایت میشد؟

- عدالت اجتماعی در تمام سطوح جامعه تحقق مییافت؟

- ازاسراف پرهیز و صرفه جویی به فرهنگ تبدیل میشد؟

- خدمترسانی واقعی از سوی مسئولان به مردم صورت میگرفت؟

- جهاد اقتصادی سرلوحه فعالیتهای مردم و دولت قرار میگرفت؟

شکی نباید داشت که میتوانست بسیاری از مشکلات کنونی کشور را حل کند؛ اما نشد؛ چرا؟ چون مسئولان به شعارها جنبه عملیشدن ندادند و برای عملیکردن آن از حرف پا را فراتر نگذاشتند.

بنابراین شعار سال رهبری در هرسال باید جزء مطالبات جدی مردم، احزاب و گروههای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و رسانهها، از جامعه و مسئولان باشد تا تحقق آن میسرتر شود.

ارزیابی سالی که گذشت

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود در آغاز سال 94 سال 93 را سالی پر ماجرا و همراه با چالشها و پیشرفتها دانستند (استیضاحها-پروندههای فساد-جوسازی برای سران فتنه-افزایش تحریمها-جنایات داعش در عراق –پیشرفتهای علمی در هوا و فضا-سلاحهای جدید دفاعی-تولید داروهای جدید) معظم له عزم ملی را درسال 93 دارای بروز و ظهور دانستند که ملت این عزم را در تحمل برخی مشکلات و ایستادگی و پایداری بر اصول و آرمانهای انقلاب در
22 بهمن و روز قدس و راهپیمایی
عظیم اربعین نشان داد. رهبر معظم انقلاب تحقق مدیریت جهادی را در بعضی از بخشها محقق و آن را عامل پیشرفت دانستند و در بخشهایی که محقق نشده و توجهی بدان نشده بهطور طبیعی نمیتوان شاهد رشد و پیشرفت بود و باید در آینده خود را با این نوع مدیریت اصلاح نمایند.

ایشان به نحوه عملیشدن دو شعار اقتصاد و فرهنگ در سال 93 اشارهای نداشتند! این معلوم میکند که گزارشی از توجه و اقدام جدی دولت و مردم به اقتصاد و فرهنگ، به ایشان داده نشده و همچنان این دو موضوع مهم مورد کمتوجهی یا کج فهمی مسئولان بوده است.

یقینا آمارهای ارائه شده در زمینه رشد اقتصادی اقناعکننده نیست و اقتصاد مقاومتی و رفع بیکاری ورونق تولید همچنان در کما بسر میبرند.بنابراین نمیتوان رهبری را راضی از آنچه درسال 93 نسبتبه اجرای شعار سال صورت گرفته دانست! و این بزرگترین انتقاد غیر مستقیم ایشان به عملکرد مسئولان است.

پنج آرزوی ملت در سال 94

رهبر معظم انقلاب اسلامی 5 آرزوی بزرگ ملت ایران در سال 94 را چنین برشمردند:

1- پیشرفت اقتصادی

2- اقتدار و عزت منطقهای و بینالمللی

3- جهشهای علمی به معنای واقعی

4- عدالت قضائی و اقتصادی

5- ایمان و معنویت

- پیشرفت اقتصادی مورد آرزوی ملت ایران این است که کسب و کار رونق یافته و از رکود خارج شود تا بیکاری کاهش یافته و تولید داخل راهاندازی و سرعت گیرد و در نتیجه واردات کاهش یافته و صادرات افزایش یابد و مقاومت اقتصادی کشور و خانوادهها در برابر تکانههای اقتصادی بیرونی بالارفته و رفاه عمومی گسترش یافته و فقر کاهش یابد و امنیت سرمایهگذاری فراهم و در نتیجه عقبماندگی کشور در رشد اقتصادی مورد هدف چشمانداز جبران شود.

- اقتدار و عزت منطقهای و بینالمللی ایران در حل و فصل مسائل منطقهای از قبیل سوریه و عراق و لبنان و یمن و فلسطین و افغانستان نهفته است و در عرصه بینالمللی این اقتدار و عزت در نتیجه مذاکرات هستهای که ایران در برابر قدرتهای جهانی قرار دارد تجلی پیدا میکند که چگونه تیم مذاکرهکننده میتوانند این اقتدار و عزت را با حفظ مقتدرانه دستاوردهای هستهای و دفع شرارت دشمنان بدون عقب نشینی از اصول و حقوق مسلم بهدست آورند و تثبیت نمایند.

- جهشهای علمی در کشور که امروز در عرصههای گوناگون هستهای؛ نانو؛ بیوتکنولوژی؛ رادیوداروها؛ هوا و فضا و صنایع دفاعی رخ داده است باید بهمعنای واقعی کلمه استمرار یافته و توسعه یابد و هیچ مانعی نباید در سر راه آن قرار گیرد.

- عدالت قضایی باید در مبارزه با مفسدین اعم از آقازادهها و... توسط دستگاه قضائی بهگونهای تجلی یابد که مردم احساس نکنند تبعیضی بین افراد وجود داشته و احکام عادلانه صادر نشده.

- عدالت اقتصادی مستلزم برخورداری همه آحاد جامعه از فرصتهای رشد اقتصادی و رفاهی و درآمد مشروع و کار و زندگی شرافتمندانه و ازبینرفتن فقر و فاصله طبقاتی و تبعیض اقتصادی است.

- و بالاخره ایمان و معنویت حاکم بر همه این آرزوها و عملکرد مسئولان ایجاب میکند که هم مردم در مسیر ارتقاء ایمان و معنویت خود بکوشند و هم دولت زمینه ارتقاء معنویت و ایمان مردم را فراهم سازد تا مردم سالاری دینی محقق شود و البته کارگزاران کشور هم باید در خدمت خود به مردم با انگیزه معنوی کارکنند و از ناراضیتراشی مراجعین بپرهیزند که ضد خدمترسانی است.

شعار سال ضامن تحقق آرزوهای ملت

رهبر معظم انقلاب اسلامی مهمترین شرط تحقق آرزوهای فوقالذکر ملت را همدلی و همزبانی بین دولت و ملت دانستند؛ مفهوم این شعار به تعبیر معظم له این است که: همکاریهای صمیمانه میان ملت و دولت لازم است تا آن آرزوها دستیافتنی شوند؛ زیرا دولت کارگزار ملت است و ملت کارفرمای دولت. لذا هرچه بین ملت و دولت یعنی کارگزار و کارفرما صمیمیت بیشتر و همدلی بیشتری وجود داشته باشد کارها بهتر پیش خواهد رفت.

https://shoma-weekly.ir/PIcOfi