نگاه

نکاتی اصولی برای مقابله با فساد در گام نخست دولت آینده

مردم سالاری دینی در نظام اسلامی محور مقبولیت نظام و قدرت جامعه اسلامی است، مردم سرمایه عظیم و گرانبها و ستون قوام حکومت هستند و همبستگی اجتماعی در جلب رضایت مردم نهفته است.
حسین انواری- هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری، با شعار یا کلامی در عرصه انتخابات حضور یافتند، برخی جهت تخریب دیگران و عدهای با همنوایی با شعارهای دشمنان اسلام و انقلاب تلاش میکنند تا فضا را مسموم و تصمیمگیری درست مردم را مخدوش کنند، عدهای دیگر نیز برای یاری نامزدها ورود پیدا کرده و به تدریج کنار میروند، عدهای نیز در مقام سکوت که حکایت از تدبیر یا عدم آگاهی نسبت به حضور دارد وارد شدهاند. چرایی حضور عدهای در این میدان برای مخدوش کردن تصمیمگیری مردم حدیث مفصلی است که در این مقال نمی گنجد.

در میان نامزدها حجت الاسلام رئیسی با شعار مبارزه با فساد و عدالتخواهی وارد انتخابات شده که توفیق ایشان را از درگاه خداوند خواستارم.

به منظور تحقق عملی مبارزه با فساد چند نکته در گام نخست در اولویت قرار دارد؛ اول اینکه مردم سالاری دینی در نظام اسلامی محور مقبولیت نظام و قدرت جامعه اسلامی است، مردم سرمایه عظیم و گرانبها و ستون قوام حکومت هستند و همبستگی اجتماعی در جلب رضایت مردم نهفته است.

رضایت مردم و به ویژه محرومین اصلی غیرقابل تغییر است؛ متأسفانه به دلیل ناکارآمدی و فاصله گرفتن از مردم و تعلقات نفسانی مجریان دولت و بیتفاوتی نسبت به معیشت و دغدغههای به حق مردم اعتماد عمومی و ارزشهای نظام کمرنگ شده و این واگرایی میبایست با تدابیر جهادی ترمیم و آرامش نسبی کوتاه مدت برای مردم ایجاد شود.

دومین وظیفه اصلی همه مسئولین حفظ نظام الهی است. دشمن در مقابل ملتی که امید به آینده را در کنار گوهر وحدت توأمان در خود دارد سر خم میکند و نباید گذاشت عدهای از سر نادانی یا غرضورزی در صفوف ملت انشقاق ایجاد کنند. زمزمه تفرقه از هیچکس قابل پذیرش نیست و باید با آن برخورد شود.

سوم آنکه خدمتگزاری به مردم یک افتخار بزرگ و پست و مقام یک امانت الهی است که باید مسئولین به این مهم باور داشته باشند و گزینش مدیران کشور از اهمیت اساسی برخوردار است که رئیس جمهور باید نسبت به آن همت بگمارد. انتخاب مدیران صالح، شایسته ، کاردان ، باتجربه ، خوشسابقه، جوان و همسنخ و هماهنگ سبب حسن ظن و اعتماد مردم میشود و نشاط و شادابی مردم و همکاری گروههای اجتماعی را به همراه میآورد.

برخورد ریشهای با فساد و مفسدین و مسدود کردن فساد در نطفه از قبیل اصلاح قوانین و دستورالعمل های ناقص و متضاد، سوءاستفادههای گوناگون در این زمینه، مبارزه با قاچاق در هر بخش، ساماندهی نظام مالیاتی اسلامی، عادلانه و شفاف، تک نرخی نمودن نظام ارزی و پرداخت یارانه به کالاهای مشمول در جهت رفاه عمومی و نظارت مستقیم و غیرمستقیم در انجام فعالیتهای مجموعه کارگزارن و مدیران، حداقل اقدامی است که در کوتاه مدت بایستی سامان یابد تا مابقی اقدامات بر این پیکره استوار شود.

https://shoma-weekly.ir/3Z9jgh