ادب و هنر

نوروز فرصتی برای مطالعه کتاب بخوانیم

ایام تعطیلات نوروز یکی از زمان هایی است که می توانیم به مطالعه کتاب برسیم. این زمان در طول سال برای آنهایی که اهل مطالعه اند و برنامه روزانه برای مطالعه ندارند، فرصت مناسبی است.
سید مجتبی مومنی- ایام تعطیلات نوروز یکی از زمان هایی است که می توانیم به مطالعه کتاب برسیم. این زمان در طول سال برای آنهایی که اهل مطالعه اند و برنامه روزانه برای مطالعه ندارند، فرصت مناسبی است. این ایام میتواند فرصت خوبی برای جبران این مدت داشته باشند. این شماره هفته نامه به نحوی شماره نوروزی عیدانه محسوب می شود. در این شماره دو کتاب برای مطالعه نوروزی پیشنهاد میدهیم.

اسرار مکتوم

کتاب اسرار مکتوم یکی از آثار متفاوت نوشته شده و به تعبیری مستندنگاری شده بعداز سالهای دفاع مقدس است. جنگ تحمیلی در سال 1367 با برقراری آتش بس در جبهه ها تمام شد ولی خاموش شدن سلاح ها در جبهه نظامی، به معنای مختومه شدن پرونده قطور دومین جنگ طولانی قرن بیستم میلادی نبود. از همان سال های اول دستهای پیدا و پنهانی برای تحریف تاریخ جنگ وجود داشت. از طرفی ضرورت حفظ اسرار دفاع مقدس و سکوت اکثریت چهره های اصلی دست اندرکار امر دفاع هشت ساله در نظام، راه را برای هجمه های ضد میهنی به میراث تاریخی دفاع مقدس ملت ایران، هموارتر کرده بود. کتاب«اسرار مکتوم» در بر گیرنده مجموعه مصاحبه هایی دست اول با روایت هایی بکر و بدیع از شاخص ترین چهره های سیاسی نظامی کشور طی جنگ هشت ساله است. در این اثر، خواننده پاسخ بسیاری از بی شمار شبهه های نظری، سیاسی و نظامی تلنبار شده در ذهنیت ایرانیان نسبت به رازهای پنهان مانده دفاع مقدس را خواهد یافت. از ویژگی های این کتاب، جامع بودن و به دور از حب و بغض جناحی بودن و دغدغه مندی نسبت به بازروایی حقایق ناگفته جنگ تحمیلی در ایران می باشد. این کتاب توسط محمدحسن محققی تألیف شده و از سوی نشر ۲۷ روانه بازار کتاب شده است.

زندان الرشید

متأسفانه اسیری و اسارت جز لاینفکی از جنگ 8 ساله ما بود. جزئی که شاید به راحتی نتوان از آن گذشت و اگر هم بخواهیم به آن بپردازیم باید با سختی ها و ناراحتی هایی که برای مان پیش می آید کنار بیاییم. روایت «زندان الرشید»، یکی از این روایت هاست. روایتی که از شروع و ظاهرش بوی اسارت می دهد، از طرح جلدی که برای کتاب طراحی شده تا رنگ زرد آجری که یاد آور لباس اسراست و زمینه جلد را تزئین کرده است. کتاب زندان الرشید، در واقع خاطرات رئیس ستاد سپاه ششم نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار علی اصغر گرجی زاده است. شروع این خاطرات از سال 67 است و در ادامه به سال های اسارت او در زندان های رژیم بعث می پردازد. روایت های کتاب به خصوص در بخش هایی که به خاطرات اسارت اشاره می کند، انصافا خواندنی ست، در برخی از قسمت ها آن قدر جزئیات را به خوبی تعریف می کند که مخاطب خود را حاضر در صحنه می بیند. سردار گرجی در دوران اسارت حدود چهار ماه، فرمانده بودنش را مخفی می کند ولی بعد از چهار ماه لو می رود. بعد از لو رفتن، مورد بدترین شکنجهها قرار میگیرد. کتاب زندان الرشید، توسط دکتر محمد مهدی بهداروند؛ خاطره نگاری شده است و توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت انتشارات سوره مهر در 740 صفحه منتشر و روانه بازار شد.

https://shoma-weekly.ir/JmIszW