نگاه

نهادهای سرنوشت‌ساز

اگر جریانهای معدود سازمان یافته نظیر موتلفه اسلامی در بدو پیروزی حضور نداشتند، با وجود فعالیت شدید و سازمان یافته وگسترده سازمان منافقین و ده‌ها گروهک کمونیستی و ضدانقلاب که با دستور اربابان خود تمام تلاششان در ابتدا تسخیر و فتح نهادهای قانونی بود و درنهایت مشی مسلحانه را در پیش گرفتند، چه اتفاقاتی برای آینده نظام رخ می‌داد؟ بنابر این جای تقدیر و سپاسگزاری است که با عنایت حق تعالی وهدایت امام امت، چنین جریانهای متشکلی در راه‌اندازی و تثبیت نهادهای سرنوشت‌ساز ایفای نقش نمودند.
نصر عزیزی- بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بهطور طبیعی ملت چشم به رأس هرم انقلابیون دوختهاند و مشخصاً همه نگاهها به سمت امام امت بوده و مردم منتظر مواضع و رهنمودهای ایشان بودند. آن روزها به ندرت تجربه مملکتداری در بین سران انقلاب بود. زیرا پیروزی سریع و عدم حضور مخالفان رژیم در دستگاههای اداری و مناصب کلیدی و فرار سران رده اول رژیم شاه و از هم گسیختگی نظام اداری، وضعیت بسیار سختی را پیشروی امام راحل قرار داد.

در آن روزها دو موضوع در اولویت و حائز اهمیت بود:

اولی امنیت و ثبات و آرامش در کشور  ودوم راهاندازی چرخ اداری و سیاسی و صنعتی کشور.

اگرچه دولت بازرگان با همراهان محدود خود تا حدودی آماده عبور از بحران و رسیدن به ثبات و آرامش بود، ولی نوع گرایش آن دولت و بافت فکری و نداشتن کشش مناسب با روحیات انقلابی کار را برای آن دولت صدچندان میکرد و این در شرایطی بود که صدها و بلکه هزاران مشکل درجه یک و دو و سه پیشروی انقلاب و دولت و در حیطه انتظارات مردم خون داده و شهید داده بود.

در این رابطه هرچند بحرانها و مشکلات فراوانی وجود داشت، ولی در مقابل آمادگی بالای مردم برای همکاری، صبر و حوصله بالا، تحمل سختیها، دارا بودن روحیه انقلابی بسیار در بدنه کارکنان دولت، هماهنگی و همراهی ارتش و دهها مقوله دیگر از جمله فرصتهایی است که در خدمت انقلاب بود.

در چنین شرایطی موتلفهایها یکی از گروههایی بودند که به دلیل نزدیکی به امام راحل و دارا بودن جایگاه در رده اول انقلابیون و دارا بودن انسجام تشکیلاتی و ارتباط اعضا با هم و قرار گرفتن در مرکزیت حزب جمهوری اسلامی و اعتماد امام راحل و روحانیت به آنها به ایفای نقش کلیدی در ایجاد واستمرار نهادهای سرنوشتساز پرداختند.

در این رابطه جمعی از یاران موتلفه اسلامی در دادستانی انقلاب و دادگاههای انقلاب اسلامی قرار گرفتند و در مجازات سران فاسد رژیم ایفای وظیفه نمودند.

برخی در دستگیری عوامل رژیم و حفاظت از زندانها و مراقبت از آنها و تشکیل پروندهها و مستندات لازم فعالیت مینمودند.

بعضی از یاران موتلفه با حضور در بازار از هم گسیخته در ساماندهی و فعالسازی اصناف و رونق کسب و تجارت و تأمین نیازهای روزانه مردم انجام وظیفه نمودند.

بعضی از یاران در شکلگیری و ساماندهی هستههای اولیه کمیتهها و جمع آوری اسلحه از دست مردم و مراقبت از ورود نفوذیها اقدام میکردند.

بعضی از احزاب مجرب برای شکلگیری هستههای اولیه سپاه پاسداران تلاش کردند.

بعضی از موتلفهایها نهاد خدمت به محرومین را در پوشش کمیته امداد حضرت امام که تجربه عملی قبل از انقلاب آنها بوده، تأسیس نمودند.

عدهای با حضور در وزارتخانههای جدید که توسط دولت موقت مدیریت میشدند، همکاری لازم را در ثبات مدیریت و راهاندازی چرخ اداری و پاکسازیها و... داشتهاند.

گروهی ضمن تلاش وفعالیت در نهادهای مختلف به ساماندهی اوضاع سیاسی و فراهمسازی بسترها و شکلگیری دفاتر حزب در استانها و شهرستانها برای طلیعه اولین انتخابات و رأی به جمهوری اسلامی، خبرگان قانون اساسی، ریاستجمهوری و اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند.

نکته حائز اهمیت این است که اگر جریانهای معدود سازمان یافته نظیر موتلفه اسلامی در بدو پیروزی حضور نداشتند، با وجود فعالیت شدید و سازمان یافته وگسترده سازمان منافقین و ده‌ها گروهک کمونیستی و ضدانقلاب که با دستور اربابان خود تمام تلاششان در ابتدا تسخیر و فتح نهادهای قانونی بود و درنهایت مشی مسلحانه را در پیش گرفتند، چه اتفاقاتی برای آینده نظام رخ می‌داد؟ بنابر این جای تقدیر و سپاسگزاری است که با عنایت حق تعالی وهدایت امام امت، چنین جریانهای متشکلی در راه‌اندازی و تثبیت نهادهای سرنوشت‌ساز ایفای نقش نمودند.


https://shoma-weekly.ir/wcuCSY