ادب و هنر

نمایشگاهی عاشورایی تا قبل از محرم

اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم که ما حتی واژه روضه را برای مجالسمان از کتاب «روضه الشهدا» ملاحسین کاشفی داریم و از همان ابتدا کتاب، نقش مهمی در هیئت مذهبی داشته و بسیاری از سخنرانان و ذاکران ما صاحب آثار مکتوب‌اند.
سیدحسین قائمی- جای خالیاش حس میشد. اما بعد از برگزاریاش هم نمیشود گفت که جایش به درستی پر شد یا نه؟ الان هم نمیدانیم که از برگزاری نخستین دورهاش خوشحال باشیم یا ناراحت. می توانیم از آن به عنوان یک اتفاق مبارک و خیر یاد کنیم یا صرفا موضوعی که رفعی برای تکلیف بوده است.

قطعاً برگزاری چنین نمایشگاهی از اولویتهای فرهنگی کشور بوده است، اما اینکه چرا تاکنون برگزار نشده است جای ناراحتی دارد. در نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا بیش از
۸۰ ناشر در ۲ بخش متمرکز و مستقل دو هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب را عرضه کردند. به عبارتی
30 ناشر مستقل و 50 ناشر متمرکز کتاب
های خود را در این نمایشگاه عرضه کردند. در این نمایشگاه آثاری با موضوع امام حسین(ع) و عاشورا، نهضت حسینی، امام حسین(ع) و یاران و اصحاب، هفتاد و دو تن، امام حسین(ع) فرزندان و خانواده، سیره اهل بیت و ائمه معصومین، تاریخ اسلام، اصحاب کساء، مناسک و مراسم و آئین‌‌های عاشورا، تاریخ تشیع، تحریفات و خرافات عاشورا، تعزیه، اربعین و کتابهای مرتبط عرضه شد. اولین نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مؤسسه قدیم الاحسان، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) و مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران برگزار شد.

پایانی با آغاز

یکی از نکات جالب در مورد این نمایشگاه اتمام آن با شروع ماه محرم بود. با این که به نظر می رسد با توجه به ایجاد فضای خاص ایام محرم برای مخاطبان استقبال از این نمایشگاه بیشتر شود و این استقبال کمی به تاثیرگذاری کند. اما این نمایشگاه در ایتدای ماه محرم به اتمام رسید. به همین نسبت تاثیر این آثار در بین مخاطبین هم بیشتر و طولانی تر می شود اما مدیر اجرایی این نمایشگاه در پاسخ به سؤال رسانه ها درباره علت به پایان رسیدن زمان نمایشگاه یک روز قبل از آغاز ماه محرم می گوید: «مخاطبان هدف نمایشگاه وعاظ و مداحان و هیئتها هستند. برای همین آذوقه فرهنگی خودشان را باید تا قبل از شروع ماه محرم تهیه کنند. البته در ایام محرم نمایشگاههای موردی و پراکنده برای هیئتها وجود دارد. در واقع با توجه به اینکه نمایشگاه تخصصی است مخاطبان اصلی آن هم خاصاند.»

اهداف نمایشگاه

مسئول برگزاری نمایشگاه، درباره معیار انتخاب کتابهای این نمایشگاه گفته است: تمامی کتابهای عرضه شده در این فروشگاه توسط یک گروه علمی، متشکل از صاحبنظران پیشکسوت انتخاب شده بود. ایده برگزاری نمایشگاه آثار عاشورایی که از مدتها قبل هم دغدغه بسیاری از فعالان این عرصه بود، در ادامه این روند، طراحی و اجرا شد. البته معیار انتخاب قضاوت و پاسخ به نیازهای موجود مخاطبان است، ما در این حوزه مخاطبان مختلفی داریم که هر یک به فراخور جایگاه اجتماعی سؤالات گوناگون دارند تا با نگاهی تخصصیتر با حفظ شأن آثار و نیاز مردم، محصولاتی با بهترین کیفیت ارائه دهیم و با پشتیبانیهای انجام شده و حضور جدی مؤلفان کشور، امیدوارم بتوانیم سرآغاز خوبی برای استمرار این نمایشگاه در سالهای آتی باشیم. زائری ادامه داد: نخستین نمایشگاه کتاب سال عاشورایی، تمرکز خود را روی بحث محتوایی و ارائه نرمافزار و محصولات عزاداری بهویژه آثار مکتوب گذاشته است، در عین حال مخاطبان ما، افراد عادیاند که نیازها و سؤالات مختلف خودشان را در حوزه فرهنگ عاشورا و مضامین کربلا و شهادت امام حسین(ع) جستوجو میکنند.

وی ابراز داشت: اگر خوب دقت کنیم میبینیم که ما حتی واژه روضه را برای مجالسمان از کتاب «روضه الشهدا» ملاحسین کاشفی داریم و از همان ابتدا کتاب، نقش مهمی در هیئت مذهبی داشته و بسیاری از سخنرانان و ذاکران ما صاحب آثار مکتوباند.

مسئول مجموعه فرهنگی سرچشمه خاطرنشان کرد: در صورت رعایت استانداردهای محتوایی، تولید حجم زیاد انتشار کتابهایی با موضوع عاشورا هم لازم است و هم ممکن؛ یعنی موضوع عاشورا پتانسیل پرداخت بیش از این را دارد، اما متأسفانه کتابهایی که این استاندارد را ندارند هم کم نیستند؛ آثاری که ممکن است به بدنه کتابهای عاشورایی آسیب بزند و بعد از اینکه مخاطب با شور و اشتیاق آن را خریداری کرد با خرافات و مباحث جعلی آن را گمراه کند. در این مسیر نهادی دینی و فعالان مذهبی این عرصه به شکل ایجابی در حال اقداماند. فعالیتهای چون جایزه کتاب سال عاشورا و همچنین نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا در همین راستا و با هدف ارائه آثار فاخر طراحی شدهاند. وی گفت: نمایشگاه کتاب عاشورا حلقهای از یک برنامه است و پیشبینی ما این است که نگاه متفاوتتری در این نمایشگاه با حضور اکثریت مردم داشته باشیم. نمایشگاه کتاب عاشورا یکی از حلقههای فرصتهای محرم و عاشوراست تا کم کم بخشهایش به هم متصل شوند و مردم این حوزه را بیش از پیش بشناسند. عاشورا را نباید به شکل آیینی دید. عاشورا با شب یلدا فرق دارد و اگر بخواهم دیدی آیینی داشته باشیم باید بیشتر دانست و بیشتر مطلع شد.

https://shoma-weekly.ir/K4ZK8J