نگاه

نماد هویت حوزه علمیه قم

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یک نهاد انقلابی، دینی، علمی و سیاسی است که در طی 50 سال اخیر خدمات بزرگی به استقلال، آزادی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته است.
محمد کاظم انبارلویی - جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با نیم قرن حضور مؤثر در صحنه سیاست کشور یکی از نهادهای مؤثر و کلیدی در پیدایش نهضت امام خمینی (ره) است.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نماد هویت حوزه علمیه قم و حوزه‌های علمیه در کشور است.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یک نهاد انقلابی، دینی، علمی و سیاسی است که در طی 50 سال اخیر خدمات بزرگی به استقلال، آزادی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته است.
انقلاب مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت به شکست انجامید و این شکست به دلیل آن بود که نهاد روحانیت آمادگی نداشت حاکمیت را به دست گیرد و می‌خواست از روشهای اصلاح طلبانه نهاد سلطنت را مؤدب به آداب مردم سالاری ، قانون واجبار به رعایت عدالت و انصاف در سیاست‌ورزی نماید که  این تجربه جواب نداد.
انقلابیون مشروطه با فاصله گرفتن از شریعت نه تنها جلوی استبداد و استعمار رانگرفتند، بلکه در اثر غفلت، انگلیسی‌ها آن را سوزن‌بانی کردند و استبدادی خشن‌تر از قاجار را در دوران پهلوی باز تولید نمودند.
استبداد پهلوی استیلای غرب را به شئونات کشور تحکیم بخشید
همین اشتباه را رهبران  ملی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت کردند و با به جان هم افتادن رعایت مصالح ملی را نکردند  و اجازه دادند سلطنت پهلوی دوم استمرار یابد.
امام خمینی (ره) از آغاز نهضت اسلامی ،  نهاد سلطنت را مورد هدف قرار داد و آن را منشاء فساد و استبداد و تنها روزنه بازگشت استعمار می‌دانست. این نظریه یک نظریه مسلط در میان علما و مراجع نبود. برخی آن را نه تنها ممکن نمی‌دانستند بلکه محال می‌دانستند.
یکی از اساسی‌ترین کارهای انقلابی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان یک  نهاد عظیم روحانی این بود که این نظریه را پذیرفت وشجاعانه اعلامیه عزل شاه را صادر و عدم مشروعیت نهاد سلطنت را هدف قرارداد وبر آن پای فشرد.
صدور این بیانیه فقط چند کلمه روی یک تکه کاغذ نبود. بنیانگذاران جامعه مدرسین پای این بیانیه ایستادند و به خاطر آن شکنجه، اعدام و تبعید وهر نوع سختی را در این راه استقبال کردند.
دومین اقدام انقلابی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام مرجعیت امام خمینی (ره) پس از رحلت آیت الله بروجردی بود. این اقدام در حالی بود که  هم جان امام (ره) در اثر اقدامات انقلابی علیه استبداد و استعمار در خطر بود و هم جان صادر کنندگان اعلامیه  مرجعیت حضرت امام (ره) در معرض خشن‌ترین فشارها و تهدیدها بود.
سومین اقدام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پایداری در مبارزه  با استبداد و استعمار با تبلیغ  و ترویج حکومت دینی بر اساس نظریه مترقی « ولایت فقیه» بود.  این اقدام چه بسا از آن دو اقدام مهم‌تر و شجاعانه‌تر و مؤثرتر بود. این اقدام افق آینده انقلاب را روشن و یک  چشم‌انداز نورانی در برابر نخبگان و مردم ترسیم کرد.
برکات این نهاد مقدس که پایه‌اش روی اخلاص، فداکاری  و ایثار نهاده شد در انقلاب اسلامی در همه جا خود را نشان می‌دهد.
- نقش جامعه مدرسین در احیای نماز جمعه های
- نقش جامعه مدرسین در دفاع مقدس
- نقش جامعه مدرسین در پاسداشت اسلامیت و  جمهوریت نظام در نهاد مقدس شورای نگهبان
- نقش جامعه مدرسین در مدیریت و اصلاحات در حوزه علمیه قم
- نقش جامعه مدرسین در مجلس خبرگان و پاسداشت نهاد رهبری انقلاب اسلامی
فوق العاده، برجسته و چشمگیر بوده است.
امروز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تعمیق فرهنگ و اخلاق در لایه‌های گوناگون اجتماعی و اسلامی کردن مناسبات قدرت در ایران می‌اندیشد امروز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اندیشه کمک به بیداری اسلامی در منطقه و برقراری ارتباط با رهبران و نخبگان جهان اسلام از طریق نهادهای علمی و پژوهشی در قم و نیز تربیت کادرهای ورزیده سیاسی، متقی، شجاع و مدیر ومدبر برای اداره جوامع اسلامی آزاد شده از بند استبداد جهانی است.
مدرسان جوان اندک اندک جای پیران و مرشدان خود در جامعه مدرسین  را می‌گیرند و این نهاد مقدس را برای جهش‌های بزرگ در آینده آماده می‌کنند.
 قرار است این نهاد طراوت ، تازگی، نوآوری، تهور و انقلابیگری خود را حفظ کند و به عنوان یک نهاد انقلابی ونیرومند نیم قرن دیگر همچنان در خدمت انقلاب،  نظام و مردم باشد.

https://shoma-weekly.ir/PsmMLJ