نگاه

نقطه صفر عاشقی در اربعین

آنهایی که می‌خواهند بهترین صعود را تجربه کنند بهترین مصعد را انتخاب می‌کنند. در نزدیک‌ترین مکان به حرم مقدس امیر المومنین (علیه السلام)، صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که نام آن حواله‌ای است از سوی خود بی‌بی.
میثاق بدیعی مقدم - هر صعودی نیاز به پرتابگاه و پرتابگری دارد. این ایام به رسم سالهای گذشته موعد صعودی عاشقانه است، آنجا که عاشقان لحظه به لحظه برای رسیدن به معشوق نزدیک‌تر می‌شوند.
آنهایی که می‌خواهند بهترین صعود را تجربه کنند بهترین مصعد را انتخاب می‌کنند. حال که تو مبدا سفرت از کوت، ناصریه، دیوانیه، بدره و... و البته مهران است. چه مصعدی بهتر از اینجا؟ جایی که پا‌ها خود را آماده می‌کنند برای مسبری که ظاهر آن خاک است و آسفالت ولی پرده که کنار برود می‌بینی ملائک بال گشوده‌اند برای پاهای تو. البته که این یک فانتری نیست چرا که امام صادق (ع) دعا می‌کند: «خدایا زائران قبر حسین را بیامرز، اینان که در این راه، پول خرج می‌‎کنند، بدن‎های خود را در این راه در معرض قرار می‌‎دهند... خدایا رحمت کن بر چهره‎هایی که آفتاب، رنگ آن‌ها را تغییر داده، صورت‎هایی که متوجه قبر ابا عبدالله است، چشم‎هایی که در محبت ما اشک می‌‎ریزد... خدایا اینجان‎ها و بدن‎ها را به تو می‌‎سپارم، تا کنار حوض کوثر به هم برسیم....»
اینجا نجف است نقطه صفر عاشقی. و بهترین مصعد برای صعود عاشقانه حسینی. بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی جهان. اما در این میان مگر می‌توان رنگ و بوی ایرانی این عاشقانه را نادیده گرفت. نانوایی، آشپزی، ایستگاه صلواتی و... همه و همه رنگ بو بوی هموطنان سلمان را می‌دهد. عضو ایرانی اهل البیت (ع). در موکب داری هم سنگ تمام گذاشته‌اند. شصت هیات ایرانی برای پذیرایی و اسکان وارد گود شده‌اند. بزرگ‌ترین موکب را هم ایرانی‌ها در ستون* ۲۰۲ زده‌اند. با ظرفیت سه هزار نفر پذیرش برای اسکان!
اما اوج این افتخار در نزدیک‌ترین مکان به حرم مقدس امیر المومنین (علیه السلام) است؛ صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که بنا بر اظهار مقامات ستاد یازسازی عتبات عالیات نام آن حواله‌ای است از سوی خود بی‌بی. محلی که خشت و آجرهای آن نذورات پاک عاشقان ایرانی اهل بیت است و بالارفتنش به همت و مدیریت ستاد بازساری عتبات عالیات صورت گرفته است. دومین فضای بزرگ مذهبی جهان اسلام (پس از مسجد الحرام) تنها چند قدم تا تکمیل نهایی فاصله دارد. گامهایی که با ادامه‌‌ همان نیتهای پاک و همتهای عالی ایرانی به پایان می‌رسد.
مکانی که در آینده‌ای نزدیک در آن نوای قرآن و نجوای با خدای متعال از کنار مرقد ولی او بلند خواهد شد و بدون شک همه کسانی که در این عاشقانه شریک بوده‌اند، از ثواب آن سهمی خواهند برد.
اینجا نجف است، «ایرانی» کوچک خارج از خاک ایران! وارثان سلمان دارند اینجا مهبط ملائک را مزین می‌کنند.
اینجا نجف است مصعد صعودهای میلیونی عاشقانه در پیاده روی اربعین حسینی.


* ستونهای بین راه نجف و کربلا در واقع همان تیرهای برق هستند که به فاصله 50 متری از یکدیگر قرار دارند و اولین آن در حروجی نجف قرار دارد.

https://shoma-weekly.ir/YvWgBW