نگاه

نقطه آغاز مکتب ایرانی

19 فروردین 1387 سایت رسمی ریاست جمهوری خبر از دیدار احمدی نژاد با همسر دکتر فاطمی داد که در آن دیدار وی سخنانی ملی گرایانه و نیز در تقدیر از دکتر فاطمی گفته بود "در طول تاریخ نقش ملت ایران برای رساندن بشریت به جایگاه واقعی خود همیشه ممتاز بوده است."


محمد مهدی اسلامی- 19 فروردین 1387 سایت رسمی ریاست جمهوری خبر از دیدار احمدی نژاد با همسر دکتر فاطمی داد که در آن دیدار وی سخنانی ملی گرایانه و نیز در تقدیر از دکتر فاطمی گفته بود "در طول تاریخ نقش ملت ایران برای رساندن بشریت به جایگاه واقعی خود همیشه ممتاز بوده است."
این شاید اولین خبر از بروز گرایش به مکتب ایرانی در پاستور بود. چهره برگزیده شده برای آغاز این ارتباط اما فردی بود که یکی از پیچیده ترین شخصیتها را از خود بروز داده است. فردی که فدائیان اسلام اقدام به ترور وی کرد اما ناموفق بود ولی شاه او را اعدام نمود. فردی که در خصوص نسبت او با اسلامگرایان ابهامات فراوان است و ... در این مختصر قصد بازخوانی پرونده تاریخی او را نداریم؛ اینکه آیا واقعا عامل دستگیری شهید نواب صفوی دکتر حسین فاطمی بوده است یا نه؟  آیا دکتر فاطمى رابط اصلى توافق دربار و جبهه ملى بود و حتى در تحصن زندان قصر فدائیان اسلام، دکتر فاطمى همراه سرهنگ نظرى، به برخورد فیزیکی با نواب صفوی پرداخت یا نپرداخت و اینکه چرا دکتر فاطمی «نشان همایونى» از محمدرضا پهلوی دریافت کرد و ...محل بحث ما نیست. مهم این است که او یکی از نمادهای ملی گرایان بود و خلاصه ترین قضاوت در خصوص وی بر روی سنگ قبر وی نقش بسته است: سید حسین فاطمی، وزیر خارجه، مردی که تا آخرین نفس یک نام را تکرار کرد: وطنم ایران.
این دیدار حاشیه های فراوان دیگری نیز در پی داشت. پریوش سطوتی همسر دکتر فاطمی که در این دیدار حاضر گشته بود؛ آنگونه که رسانه ها ادعا کردند فردی است که شاه را مقصر در اعدام همسرش نمی داند و آنگونه که گفته می شود با عناوین سلطنتی از وی یاد می کند؛ پیش از انقلاب مستمری بگیر درباره بوده است و پس از انقلاب تا زمان بازگشت به ایران را در انگلستان و آمریکا گذرانده است. خواهر وی همسر تیمسار معدوم رحیمی، فرمانده نظامی تهران که از اعدام‌شدگان آغاز انقلاب بود و به همین دلیل ارتباط وی با دربار ارتباطی خوب گزارش شده است. او حتی در دیدار با رییس جمهور نیز حجابی نابسامان داشت.
اما این تمام حاشیه ها این دیدار نبود. وی بار دیگر به دعوت دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در فروردین ماه 1388 به ایران سفر کرد. اینبار او دو سال در ایران بود و آنگونه که برخی رسانه ها ادعا کردند در این مدت در یکی از سوئیت های لوکس هتل لاله اقامت داشت؛ درباره اینکه هزینه اقامت وی چگونه تامین شده و رفت و آمد او در برخی اوقات با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری نیز خبرهایی منتشر شد. خبرهایی نیز با عنوان پرداخت حقوق به عنوان همسر شهید و ... منتشر گردید که تکذیب شد. همچنین محمود احمدی‌نژاد نیز در آبان ماه سال 89 به مناسبت سالگرد اعدام حسین فاطمی، نامه‌ای برای همسر وی ارسال کرده بود که منجر به انتقاداتی شد که کاش همانقدر که وی به فاطمی توجه دارد به آیت الله کاشانی و شهید نواب صفوی نیز توجه می کرد. این در حالی بود که هسته مرکزی هواداران وی را کسانی تشکیل می دادند که در سالهای قبل دغدغه جدی در بزرگداشت شهید نواب صفوی داشتند.
سرانجام 28 اردیبهشت ماه سال گذشته خبر بازداشت سطوتی توسط جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام شد و از جمله اتهامات وی ملاقات‌های وی اعلام شد که در آن تاریخ تحقیقات پیرامون آنها ادامه داشته است. این در حالی بود که چند روز پیش از تایید رسمی خبر بازداشت پریوش سطوتی از سوی دادستان تهران، روزنامه خراسان نوشته بود، وی به داشتن ارتباط با سرویس جاسوسی بریتانیا «اعتراف» کرده است و سایت "تماشا‌نیوز" در واکنش به این خبر نوشته که «این اقدام بی‌سند و مدرک و غیراخلاقی در ادامه سایر حرکت‌های اقتدارگرایان برای ضربه زدن به مهندس مشایی طراحی شده است.»اما رسانه های خبری از دستگیری همزمان وی در کنار 24 نفر دیگر خبر داده بودند و بنا بر ادعای این رسانه ها وجه مشترک همه آنها ارتباط با چهره جنجالی دولت دهم بود .
اول خرداد ۱۳۹۰ خبر آزادی همسر دکتر حسین فاطمی با سپردن تعهد و وثیقه منتشر گردید و پنجم خرداد خبر سفر وی با یک پرواز مستقیم به انگلستان منتشر شد.
به نظر می رسد این روزها پرونده همسر دکتر فاطمی در میان رسانه ها بسته شده است اما همچنان پرونده مکتب ایرانی با برنامه های ویژه نوروز 91 و برخی سخنان جنجالی در آن در کانون توجهات قرار دارد.

 

https://shoma-weekly.ir/DTXliA