نگاه

نقش منابع مالی در انتخابات آتی

اکنون دو جناح اصلی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در حال تلاش برای رسیدن به یک لیست واحد هستند اما طیف نزدیک به دولت، نیز جریان مهمی در انتخابات پیش رو است چرا که دستاوردهای احتمالی برجام، آرامش فضای داخلی کشور و پایین آمدن تورم 40 درصدی و رسیدن به 15 درصد، جزء دستاوردهای دولت است و می‌تواند کمک بزرگی به طرفداران آن کند.
حسن غفوری فرد- پیشبینی من این است که اکثریت مجلس دهم در اختیار اصولگرایان خواهد بود اما شاید طرح این موضوع کمی زود به نظر برسد چرا که باید منتظر ماند تا ببینیم مردم در دقیقه 90 کدام جریان و گزینه را انتخاب خواهند کرد، تجربه نشان داده که پیشبینیها گاهی درست نبوده است.

اکنون دو جناح اصلی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاحطلبان در حال تلاش برای رسیدن به یک لیست واحد هستند اما طیف نزدیک به دولت، نیز جریان مهمی در انتخابات پیش رو است چرا که دستاوردهای احتمالی برجام، آرامش فضای داخلی کشور و پایین آمدن تورم 40 درصدی و رسیدن به 15 درصد، جزء دستاوردهای دولت است و میتواند کمک بزرگی به طرفداران آن کند.

اقدامات بسیار خوبی انجام شده برای اینکه اصولگرایان با وحدت کامل وارد عرصه انتخابات شوند. حزب موتلفه اسلامی همواره اعلام کرده که زیر چتر روحانیت فعالیت خواهد کرد.

اتفاقات مهمی در این جریان افتاده است؛ 3گروه مؤتلفه، پایداری و ایثارگران اقدامات اولیه را انجام دادهاند که امیدواریم به نتیجه برسیم. هرچند که اختلاف نظرهایی میان اصولگرایان وجود دارد اما این اختلافات در جایی که مصالح اصولگرایان ایجاب کند حل خواهد شد و قطعا همه خواهان یک مجلس اصولگرا هستند. کلام آیتالله موحدی کرمانی، آیتالله یزدی و آیتالله مصباح یزدی برای اصولگرایان فصلالخطاب خواهد بود و همه طیفهای اصولگرا هر چه این سه ضلع بگویند را فصلالخطاب میدانند.

بخش مهم دیگر چگونگی رفتار جریانات سیاسی است. طبق قانون اساسی، نظارت بر انتخابات و تایید یا رد صلاحیت کاندیداها فقط و فقط وظیفه شورای نگهبان است و هیچ مقام و مسئولی حتی رئیس جمهور نمیتواند در این مورد اظهار نظر کند و اگر شورای نگهبان فردی را رد یا تأیید صلاحیت کرد، هیچ مرجعی نمیتواند این مسئله را نفی کند. از جمله مسائل مطرح در این دوره ضرورت نظارت بر منابع مالی است. بالاتر ضرورت رصد ورود احتمالی پولهای کثیف به انتخابات، پولهای تمیز هم باید نظارت شود، اگر فردی 10 میلیارد داشته باشد و در انتخابات مصرف کند در صورتی که حلال هم باشد آنچه مسلّم است اینکه باید دخل و خرج افراد در انتخابات مشخص باشد.

https://shoma-weekly.ir/96kPVv