ادب و هنر

نقش رسانه ملی در معرفی و ترویج کتاب ارزشمند "دا"

کتاب " دا" که روایتگر خاطرات سیده زهرا حسینی از دوران حضورش در خرمشهر و در ایام جنگ تحمیلی است، توانسته تاکنون ارتباط گسترده و عمیقی را با آحاد جامعه برقرار سازد.


کتاب " دا" که روایتگر خاطرات سیده زهرا حسینی از دوران حضورش در خرمشهر و در ایام جنگ تحمیلی است، توانسته تاکنون ارتباط گسترده و عمیقی را با آحاد جامعه برقرار سازد. این خاطرات که توسط سیده اعظم حسینی ثبت و تنظیم شده و در قالب کتاب "دا" عرضه گردیده بی شک بخشی از مهم  تاریخ دفاع مقدس و مقاومت جانانه ی ملت بزرگ ما در برابر ددمشی های دشمن و حامیان مستکبرش می باشد.
کتاب «دا» که نخستین چاپ آن در سال 1387  و توسط انتشارات سور ه مهر حوزه هنری انجام گرفت، در کمتر از هشت ماه به چاپ 55 رسید و این روزها عنوان پرتیراژترین کتاب دفاع مقدس را به خود اختصاص داده است. علاوه بر  اقشار مختلف مردم بسیاری از هنرمندان کشور نیز تاکنون رویکری مثبت به این اثر داشته و آن را تحسین کرده اند که از آن جمله می توان به هنرمندانی مانند: ابراهیم حاتمی‌کیا، رخشان بنی‌اعتماد، داریوش مهرجویی، حبیب احمدزاده، احمد نجفی، گوهر خیراندیش، سعید ابوطالب، سید قاسم یاحسینی، مریلا زارعی، مرتضی سرهنگی و...اشاره نمود.
اما جدای از ارزش های کتاب دا که عامل اصلی استقبال عمومی از آن بوده، نباید نقش رسانه ملی را در معرفی و ترویج این اثر نادیده گرفت.بی شک یکی از مهمترین و موثرترین دستگاه هایی که بطور تمام قد به تبلیغ و معرفی این اثر ارزشمند پرداخته، سازمان صدا و سیما می باشد.
رسانه ملی با اجرای رادیویی این اثر و همچنین تهیه برنامه تلویزیونی دا و برگزاری ده ها نشست با حضور دست اندرکاران این اثر و دیگر صاحب نظران، توانست نقشی برجسته در شناساندن کتاب دا به جامعه ایفا نموده و ضمن کمک به نشر فرهنگ دفاع مقدس، قدمی بزرگ برای گسترش کتابخوانی در میان مردم بردارد.
تهیه و پخش برنامه تلویزیونی " دا" توسط گروه حماسه و دفاع شبکه اول سیما که  بسیاری از هنرمندان  شناخته شده زن با حضور در یکی از قسمت های آن به خواندن فراز هایی از کتاب می پردازند، تاکنون بازخوردهای بسیار مثبتی را در جامعه به دنبال داشته و باعث گردیده مخاطبان بیشتری بخصوص از میان نوجوانان و جوانان،  جذب این اثر گردند.به این ترتیب می توان پی برد که نقش رسانه ملی در حمایت از آثار ارزشی در حوزه کتاب، نقشی بس مهم و تعیین کننده است. در نتیجه جا دارد تا از این پس نیز از  چنین ظرفیت عظیم و تأثیرگذاری به خوبی بهره برده شود و همچنان که برنامه سازان مختلف رادیو و تلویزیون با ابتکار و هنرمندی تمام توانستند نقشی در خور برای معرفی کتاب دا  ایفا نمایند، در مورد سایر کتب با ارزشمند نیزقدم های مشابهی بردارند.رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از دست اندرکاران تولید و انتشار کتاب «دا» فرمودند: کتاب «دا» که حقا و انصافا کتاب بسیار خوب و قابل طرح در سطح جهانی است، مربوط به بخش کوچکی از وقایع جنگ تحمیلی است و این نشان می‌دهد که هشت سال دفاع مقدس دارای ظرفیت تولید هزاران کتاب به منظور انتقال فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و انقلابی به جامعه و جهان است.

https://shoma-weekly.ir/eM0kyE