نگاه

نقش بخش خصوصی در خروج از رکود

دولتهای گذشته همواره وعده‌هایی در زمینه افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد می‌دادند اما همچنان این مسئله در کشور پا برجا بوده و سهم ۸۰ درصدی دولت در اقتصاد اکنون در دولت یازدهم به ۸۲ درصد افزایش یافته است. مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد برای خروج از وضعیت رکود اجتناب ناپذیر است، اگر سهم مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد دولت به ۵۰ درصد نرسد خروج از رکود و تورم موجود کاری بسیار مشکل خواهد بود.
اسدالله عسکراولادی- دولت باید ساز و کارهای لازم برای خروج کشور از وضعیت رکود را اتخاذ کند که این مسئله با توسعه صادرات میتواند تا حد زیادی میسر شود. افزایش صادرات در گرو از میان رفتن عوامل بازدارنده در این زمینه است، سیاستهای دولت در بخش صادرات میتواند در افزایش و یا کاهش صادرات نقش مهمی داشته باشد. مالیات بر ارزش افزوده هشت درصدی، عوارض مختلف بر صادرات، پنج ساله شدن کارتهای بازرگانی برای صادرکنندهها، بیمههای اجتماعی، مسائل مربوط به حمل و نقل و صدور ویزا از جمله عوامل بازدارنده در بخش صادرات هستند که لازم است در این زمینه بازنگریهای اساسی صورت گیرد. به رغم آنکه نص صریح قانون بر معافیت صادرکنندگان از مالیات تاکید دارد، اما مسئولان سازمان امور مالیاتی اذعان میکنند که مالیات دریافت شده از صادرکنندگان را پس از مدتی به آنها بازخواهند گرداند، اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

دولتهای گذشته همواره وعدههایی در زمینه افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد میدادند اما همچنان این مسئله در کشور پا برجا بوده و سهم ۸۰ درصدی دولت در اقتصاد اکنون در دولت یازدهم به ۸۲ درصد افزایش یافته است. مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد برای خروج از وضعیت رکود اجتناب ناپذیر است، اگر سهم مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد دولت به ۵۰ درصد نرسد خروج از رکود و تورم موجود کاری بسیار مشکل خواهد بود.

دیپلماسی در صادرات مسئله مهمی است و رایزنان بازرگانی کشور از میان فعالان بخش خصوصی و متخصص باید صورت بگیرد، افرادی که صرفا مدت کوتاهی در این زمینه دوره گذرانده باشند، قطعا نمیتوانند تخصص لازم را در این زمینه کسب کنند. رایزنان بازرگانی ایران باید با زبان رایج کشورهای مستقر آشنا باشند، حضور فعالان اقتصادی در هیئتهای اعزامی دولت به کشورها یک ضرورت است.

در حال حاضر ثبات نرخ ارز یکی از مهمترین چالشهای صادرکنندهها بوده و لازم است بانک مرکزی به این موضوع توجه ویژهای داشته و برنامهریزی بلندمدت در این رابطه انجام دهد. سرمایهگذاری و ایجاد اشتغال از عمده عوامل موثر در خروج کشور از وضعیت رکود هستندو لازم است دولت، تدبیر امید ساز و کارهای اساسی در این زمینه را اتخاذ نماید.

https://shoma-weekly.ir/xMfuyC