نگاه

نقشه راه پیروزی

معظمٌ له راه نجات کشور را اقتصاد مقاومتی می دانند، اقتصاد مقاومتی متکی بر ظرفیتهای داخلی است، اقتصاد مقاومتی خنثی کننده تحریم های دشمن است، اقتصاد مقاومتی اصلاح کننده الگوی مصرف است، اقتصاد مقاومتی منشاء تحول در نظام اقتصادی است، با اقتصاد مقاومتی می توان قدرت نظام اسلامی را در زمینه حل مشکلات اقتصادی به همه دنیا نشان داد.
سال 93 با درایت و خردمندی رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای بنام سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” نامگذاری گردید.

ریشه های این نامگذاری

علت این نامگذاری را باید در موارد زیر جستجو کرد:

1ـ کشور در حال جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی با دشمن است.

2ـ گرایش به بیرون در اقتصاد و رخنه دشمن به حوزه فرهنگی کشور دو آسیب جدی این دو حوزه است.

3ـ تلاش دولتهای گذشته در جهت تحول اقتصادی و واگذاری اقتصاد به مردم نیمه تمام مانده است.

4ـ کج فهمی ها و گرایشات لیبرالی در حوزه فرهنگ در سال گذشته آسیب های خطرناکی به فرهنگ کشور وارد ساخته .

5ـ حل مشکلات دو حوزه اقتصاد و فرهنگ بدون عزم ملی همه مسئولان ومردم میسر نیست.

6ـ تنها مدیریت پاسخگو و توانا برای موفقیت در جنگ دو حوزه اقتصاد و فرهنگ با دشمن، مدیریت جهادی است. بنابراین علل نامگذاری سال جدید تا اندازه ای معلوم است.

چرا فرهنگ بر اقتصاد تقدّم دارد؟

علیرغم اینکه اقتصاد نقش تعیین کننده ای در آینده کشور دارد ولی فرهنگ به تعبیر مقام معظم رهبری از اقتصاد مهمتر است، زیرا اگر فرهنگ ملت درست شود همه مسائل آن کشور حل و درست می شود. اگر بخواهیم قناعت و صرفه جویی و جلوگیری از اسراف و تبذیر و ... تجملات و عقل معاش در زندگی جامعه پیاده شود کار فرهنگی نیاز دارد.اگر بخواهیم همه برنامه های کشور در عرصه های گوناگون ما را به جامعه سازی اسلامی و دولت سازی اسلامی برساند نیاز به کار فرهنگی مقتدرانه داریم.بنابراین در نظام های ارزشی مثل جمهوری اسلامی این فرهنگ است که باید به سیاست یا اقتصاد خط بدهد، اگرچه حتی ممکن است بنا به ملاحظات و مصلحت هایی تقدم رتبه ای را به سیاست و اقتصاد بدهیم، اما تقدم ارزشی از آنِ فرهنگ و مؤلفه های مربوط به آن است.رهبر معظم انقلاب اسلامی در شعار سال 93 تحقق اقتصاد مقاومتی را بطور ظریف در تغییر نگاه مردم به چگونگی توانمندی های خود دانستند، یعنی اگر در باورهای فرهنگی مردم این واقعیت نهادینه شود که ظرفیتها و توانایی های خود را بشناسند و به آن اعتماد نمایند، می توانند در اقتصاد نیز به قدرتو اقتدار لازم دست یابند شاید علت دیگر تقدم فرهنگ بر اقتصاد نیز این باشد که سالهاست اقتصاد لیبرال سرمایه داری حاکم بر جهان از طریق تغییر در نگاه فرهنگی ملتها، آنها را بسوی مصرف گرایی و استفاده از محصولات و اجناس وارداتی شرکتهای چند ملیتی غرب سوق داده، یعنی مشکلات اقتصادی امروز ما و جهان از طریق سلطه فرهنگی غرب بوجود آمده.

بنابراین اگر فرهنگ دینی و اسلامی به حرکتهای اقتصادی و اداری و اجتماعی و علمی و .... سمت و سو و جهت صحیح ندهد این عرصه ها نمی توانند زمینه تعالی انسان را در جامعه اسلامی فراهم سازند. زیرا در اندیشه اسلامی علم بر ثروت برتری دارد.

کدام اقتصاد مورد نظر رهبری است؟

آنچه از سخنان رهبر معظم انقلاب در قبل از سال جدید و بعد از نوروز میتوان استنباط کرد این است که اقتصاد مورد نظر رهبری، اقتصاد مقاومتی است.

معظمٌ له راه نجات کشور را اقتصاد مقاومتی می دانند، اقتصاد مقاومتی متکی بر ظرفیتهای داخلی است، اقتصاد مقاومتی خنثی کننده تحریم های دشمن است، اقتصاد مقاومتی اصلاح کننده الگوی مصرف است، اقتصاد مقاومتی منشاء تحول در نظام اقتصادی است، با اقتصاد مقاومتی می توان قدرت نظام اسلامی را در زمینه حل مشکلات اقتصادی به همه دنیا نشان داد.

اقتصاد مقاومتی وابسته به نفت نیست، اقتصاد مقاومتی درست مصرف کردن و با کیفیت خوب تولید کردن است.با اقتصاد مقاومتی اقشار ضعیف و محروم از فقر نجات پیدا کرده و به رفاه نسبی دست می یابند، با اقتصاد مقاومتی می توان در برابر تحریم های دشمن ایستاد.

عزم ملی موتور محرک

عزم ملی که همان "خواستن” و "توانستن” در وجود تک تک آحاد ملت است موجب می شود منافع جامعه و مردم بر منافع شخصی و گروهی و جناحی اولویت پیدا کرده و در نتیجه منافع ملی و کلان بر منافع خرد و مقطعی ارجحیت پیدا کند.عزم ملی انرژی مردم و قوای کشور را متراکم و متمرکز نموده و در مسیر تحقق هدف نظام جهت می دهد و در برابر این عزم ملی هیچ مانعی نمی تواند مقاومت کند و هیچ قوه ای نمی تواند ساز ناسازگاری با عزم ملی بنوازد.

موتور عزم ملی به علت اتصال به قدرت شگرف ملت و قوای کشور پیش برنده امور در مسیر مورد نظر مدیریت کلان کشور خواهد بود.

مدیریت جهادی

در شرایطی که ما در جنگ اقتصادی و جنگ نرم فرهنگی با دشمن هستیم و همه مردم و دستگاهها با عزمی ملی در این جنگ و مقابله حضور خواهند یافت، بی تردید بدون مدیریت جهادی که امتحان خود را در 8 سال دفاع مقدس داده و کارایی خود را به اثبات رسانده نمی توان این روند را مدیریت کرد زیرا درمدیریت جهادی است که:

ـ به مشکلات اقتصادی مردم نگاه کارشناسانه و مدبرانه شده و نیازهای ضروری آنان شناسایی می شود.

ـ ظرفیتها و توانمندی های داخلی شناسایی و تقویت شده و از واردات کاسته و صادرات افزایش می یابد.

ـ تمام ابزارهای فرهنگی کشور برای تشویق مردم به مصرف صحیح محصولات و تولیدات داخلی بکار برده می شود.

ـ امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاران در اقتصاد داخلی فراهم و بنگاههای اقتصادی خُرد برای افزایش تولید حمایت می شوند.

ـ بهره وری افزایش یافته و قوانین در جهت تولید و کارآفرینی تسهیل واصلاح و ضمن سرعت عمل در حل و فصل مشکلات اقتصادی از شتاب زدگی درتصمیمات کلان خودداری می شود.

ـ در مدیریت جهادی مردم نقش اول را داشته و توجه به مناطق محروم و برقراری عدالت اجتماعی در اولویت است.

بنابراین شعار سال 93 نقشه راه پیروزی و موفقیت ملت ایران در این برهه حساس از حیات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور است که باید با تمام توان در جهت تحقق عملی آن کوشید.

https://shoma-weekly.ir/tI8uVr