نگاه

نقدی مشفقانه به مصاحبه رئیس جمهور

بنده به‌عنوان کسی که آگاهانه هم در دور اول و هم در دور دوم ریاست جمهوری جناب آقای احمدی نژاد به او رای داده‌ام 80 درصد مواضع او را اصولی ومنطبق برعهد و پیمان او با مردم می‌دانم اما گاهی مواضعی و رفتاری می‌بینیم که به تردید می‌افتم. مصاحبه روز سه شنبه رئیس جمهور از آن جمله است. امیدوارم او موفق شود ودوره خود را با پاسخ دادن مسئولانه به این تردید‌ها به نیکی پایان ببرد.
 محمد کاظم انبارلویی-  رئیس جمهور محترم در بعد از ظهر روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی مطالبی فرمودند که تامل در آن می‌تواند راهبردی برای حل مشکلات کشور باشد.
 مصاحبه برحسب سئوالات و پاسخ‌ها، محورهای اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشت که در زیر به چند محور اشاره می‌شود.
1- مصاحبه رئیس جمهور درست در شرایطی انجام شد  که دو هفته التهاب بازار ارز را پشت سر گذاشته‌ بودیم. به طور طبیعی  سئوالات بیشتر حول محور این رویداد  تلخ بود که کاهش ارزش پول ملی را هدف قرار داده است.  کسانی‌که این معرکه را در کشور مدیریت می‌کردند قاعدتا از ورود رئیس جمهور به موضوع در هراس بودند به همین دلیل چهار ساعت قبل از مصاحبه  بیش از 300 تومان از قیمت ارز(دلار) کاسته شد اما عدم هدف‌گذاری صحیح در پاسخ‌های رئیس جمهور باعث شد پس از مصاحبه دوباره روند صعود قیمت ارز با همان سرعت گذشته تداوم یابد.
 رئیس جمهور در پاسخ‌های خود هیچ اشاره‌ای به این کاهش نکرد در حالی که اگر به آن اشاره می‌کرد و با قدرت پشت سر  تصمیمات اتاق مبادلات ارزی می‌ایستاد به‌طور قطع روند کاهش تداوم می‌یافت .
2- رئیس جمهور محترم در این مصاحبه تصریح کرد که دشمن موفق شده مقداری از فروش نفت ما را کاهش دهد و در تحریم نفت و مبادلات بانکی ما موفق بوده است و بخشی از نوسات قیمت ارز به این مسئله اختصاص دارد.
 به نظر می‌رسد تصریح به این معنا در مصاحبه فاقد نوعی هوشمندی سیاسی است. اگر این بیان را به موضوع آمادگی رئیس جمهور برای گفتگو و ایجاد رابطه با آمریکا در سفر به نیویورک اضافه کنیم، تصویری از مواضع اصولی رئیس جمهور در تاکید به مقاومت و دشمن ستیزی دیده نمی‌شود.
 روسای جمهور قبل هم در سال‌های پایانی خود در  فهم اوضاع دچار چنین مشکلی بودند.
 آقای احمدی نژاد از مردم برای پافشاری روی گفتمان  انقلاب و گفتمان امام و رهبری رای گرفته است . او نمی‌تواند در بخشی از وظایف خود از این گفتمان عدول کند و آن را هم به حساب مردم بگذارد.
 آنچه دلسوزان از مواضع "رئیس" استشمام می‌کنند با ذائقه سیاسی وانقلابی " جمهور" همخوانی ندارد.
 مردم، نظام و انقلاب روزهایی را در سه دهه گذشته طی کردند که اصلا قابل مقایسه با این اوضاع نیست. ملت فشارهایی را با مقاومت وحماسه پشت سر گذاشته است که دشمن را به وادی حیرت و فنا برده است. پس با 200 ، 300 تومان بالا رفتن و پایین آمدن قیمت ارز نمی‌شود فشار خون یک انقلاب را اندازه‌گیری کرد .
3- هجمه رئیس جمهور به رئیس مجلس ، نمایندگان ، قوه قضائیه و برخی رقبا، رسانه‌های منتقد و قراردادن آنها در کنار کسانی که همراهی با دشمن می‌کنند یک کم لطفی بود.
 خوب بود رئیس جمهور در برابر منتقدین سعه صدر نشان می‌داد و آن را حمل به دلسوزی آنان می‌کرد. بالاخره نمی‌شود به فاصله کوتاهی دو سوم ارزش پول ملی کاهش یابد و احدی هم جرات نکند زبان به شکوه وگلایه گشاید. پس شعار آزادی مطلق که اخیرا ارگان دولت به شعارهای دولت افزوده چه می‌شود؟
 آقای رئیس جمهور طوری به منتقدین حمله کردند که گویی دارد یک رونمایی از اختلافات داخلی وشکاف در قوا و ... را در یک میتینگ سیاسی به نمایش می‌گذارد. این فروکاهش شان رئیس جمهور به مخالفی است که در اقلیت قرار دارد. حال آنکه مردم، نخبگان، علاقه‌مندان نظام، روسای قوا و حتی رقبا و منتقدین وی به شان ومرتبت رئیس جمهور به‌عنوان دومین مقام رسمی کشور احترام می‌گذارند و علاقه‌مند به توفیقات او می‌باشند. اینکه جناب آقای احمدی نژاد منتقدین را به مخالفین دولت و مخالف رئیس جمهور ترجمه کند نوعی کج سلیقگی سیاسی است . لذا رئیس جمهور به شماری از مشاورین خود که چنین القائاتی دارند باید به دیده تردید نگاه ‌کند.  چون برخی می‌خواهند روند جدایی او از مومنین و علاقه‌مندان انقلاب را تا افتادن در دامان دشمن مدیریت کنند.
این بلایی است که بر سررئیس جمهور سابق آوردند. اما او هوشمندی نشان داد و حداقل  در ایام تصدی این منصب با آنها همراهی نکرد. هر چند بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری در ایام فتنه 88 به نوعی این همراهی را نشان داد!
4- واکنش نشان دادن به اجرای یک حکم قطعی و قانونی در مورد جناب آقای جوانفکر آن‌هم در یک مصاحبه با حضور خبرنگاران داخلی   وخارجی چه مشکلی از مشکلات رئیس جمهوری یا مسائل کشور را حل می‌کند.
 رئیس جمهور در بدو ورود به کشور از این اقدام اظهار تاسف کرد و همین مطالب را که در مصاحبه گفت، قبلا هم گفته بود. اصرار بر این موضع آن هم در یک نشست مطبوعاتی بدون التزام عملی به اجرای قانون، چه تصویری از رئیس جمهور کشور را واتاب می‌دهد؟
 چرا رئیس جمهور با این مواضع اتهام قانون ستیزی و دخالت در قوه دیگر را به‌راحتی می‌پذیرد. در کشورهای جهان هر روز خبر از احضار یک رئیس جمهور به دادگاه یا دستگیری و زندانی شدن یک نخست وزیر ومقامات دیگر است. این یک روال عادی است . احترام به قانون و قضا شأنش بالاتر از حمایت از فردی است که فکر می‌کنیم او مجرم نیست . تشخیص مجرم بودن یا نبودن کسی در عرف همه حکومت‌های جهان به عهده رئیس جمهور نیست. از طرفی تعیین تکلیف برای رسانه‌ها که چرا از شهرداری تهران یا از قوه قضائیه یا مجلس انتقادی نمی‌کنند از جمله مسائل مطرح شده از سوی رئیس جمهور محترم بود. احتمالا ایشان و دوستانشان  موفق نمی‌شوند همه روزنامه‌ها را دقیق بخوانند زیرا این نقدها وجود دارد. اصرار به عدم وجود آن، نادیده گرفتن شعور مردم و شعور مدیران رسانه‌ای کشور است.
 5- خطاب نگارنده در آخرین نکته به رئیس جمهور محترم نیست. بلکه خطاب به روسای قوا و برخی کسانی است که غیر منصفانه در مصاحبه رئیس جمهور مورد نقد قرار گرفتند. وارد شدن به میدانی که رئیس جمهور در مصاحبه خود فضا و زمین آن را تعریف کرد، خردمندانه نیست. خویشتنداری معطوف به عقلانیت سیاسی مبنی بر حفظ حیثیت نظام و آمادگی قوا برای مقابله با دشمنی‌های آمریکا وصهیونیسم در شرایط کنونی یک ضرورت است . در همین جا لازم می‌دانم از لغو مصاحبه رئیس مجلس تشکر کنم . مردم می‌دانند به چه کسی و برای چه رای دادند و اینکه  مشکلات کشور چیست؟ سهم هر یک از قوا در حل این مشکلات چقدر است؟ مردم روی رای خود ایستاده‌اند و نیک می‌دانند کسی که رای از مردم گرفته آیا روی عهد و پیمان خود در دفاع از نظام ،اسلام و انقلاب و قانون ایستاده است یا نه؟
 بنده به‌عنوان کسی که آگاهانه هم در دور اول و هم در دور دوم ریاست جمهوری جناب آقای احمدی نژاد به او رای داده‌ام 80 درصد مواضع او را اصولی ومنطبق برعهد و پیمان او با مردم می‌دانم اما گاهی مواضعی و رفتاری می‌بینیم که به تردید می‌افتم. مصاحبه روز سه شنبه رئیس جمهور از آن جمله است. امیدوارم او موفق شود ودوره خود را با پاسخ دادن مسئولانه  به این تردید‌ها به نیکی پایان ببرد.


https://shoma-weekly.ir/6J3Ydw