ادب و هنر

نقدی بر یادداشت سیاستمدار شاعر

او عضو مؤثر حزب دموکرات است که در برابر شهید آیت الله مدرس، به نفع انگلستان و روسیه ایستاده و مسائل آن حزب و خیانت‌هایش، نوشته‌ای دیگر می‌خواهد.
دکتر محمدباقر اسدالهی- در شماره 943 از ملکالشعرا بهار یاد کرده بودید. کاری بایسته بود که از شاعری بلندآوازه و مبارزی از مبارزان مشروطه یاد کردهاید.

اما وظیفه نشریه شما، روشنگری و ترسیم واقعیتهاست.

ملکالشعرای بهار، چهرهای چند گونه است.

در بعد ادبیات و شاعری چهرهای مثبت است. اشعار او بر اساس ادب و فرهنگ اصیل ایران و بدور از ابتذال و هجوسرایی امثال ایرج نیرز است.

گرچه مانند اشعار سید اشرفالدین نسیم شمال، انقلابی و سیاسی نیست ولی در مجموع چهرهای مقبول است.

در بعد ملیت و علاقه به استقلال ایران و رد استبداد حکومتی، چهرهای مقبول است.

هر چند اهل فداکاری و جانبازی نبوده است ولی به هر حال برای ایرانی مستقل کار کرده وانگیزه داشته است.

در بعد سیاسی عنصری سازشکار است که با رضاخان دیکتاتور میسازد و هر گاه پای زندان و تحمل سختیهای مبارزه و مقابله با حکومت پیش آمده در عقاید خود استوار نمانده و تن به سازش و عافیتطلبی داده است.

در روزنامهنگاری عنصری است که چپ غربی است. روزنامه نوبار ولی با همراهی و حمایت حیدرعمواوقلی چپ و وابسته به روسیه و تندرو و افراطی مشکوک پاگرفته است. حیدرعمواوقلی کسی است که در قتل آیت الله سید عبدالله بهبهانی با تقیزاده فراماسونر مزدور انگلستان همدست بوده است. در جریان پارک، به سوی ستارخان تیر اولیه را او انداخته و آن فاجعه را بهبار آورده است.

در نهضت جنگل به میرزا کوچک خان، خیانت کرده و قوای جنگل او را محاکمه و مجازات کردهاند. ملکالشعرای بهار در نشریات خود از همکاری فراماسونرهای ضد اسلام و وابسته به غرب مانند سعید نفیسی استفاده کرده است.

او عضو مؤثر حزب دموکرات است که در برابر شهید آیت الله مدرس، به نفع انگلستان و روسیه ایستاده و مسائل آن حزب و خیانتهایش، نوشتهای دیگر میخواهد.

***

اگر نشریه شما میخواهد از اینگونه چهرههای سیاسی در دوران مشروطه و دو پهلوی یاد کند باید نگرش جامع و واقعگرایانه به آنها داشته باشد و خدای ناکرده ارزیابی غیرصحیح از چهرههایی که میتوان به آنها چهرههای سیاه و سپید نام داد نداشته باشد. به ویژه که در جنگ نرم فعلی که غرب در ایران پیگیری میکند خطوط غربزده و غربگرایان میکوشند چهرههای غربگرا و چپگرا را بازپردازی کنند و امثال سعید نفیسیها و تقیزادهها و عباس اقبال آشتیانیها و فراماسونرهای مزدور انگلستان و غرب مانند مشیرالدوله پیرنیا و چهره های آلودهای مثل سیمین بهبهانی و نویسندگان خائنی چون صادق هدایت را به عنوان چهرههای مثبت در اذهان نسل جوان جا بیندازند. وظیفه نشریاتی ارزشمدار مانند شما، روشنگری صحیح و بدون افراط و تفریط و دقیقا واقعگرایانه است.

https://shoma-weekly.ir/ofLsZj