نگاه

نقدهایی بر یک مصاحبه

اعتماد عمومی زمانی پایدار خواهد بود که وعده‌های انتخاباتی با بیان آماری و برنامه‌های در دست اقدام به مردم گزارش شود و نواقص کار نیز بدون ارجاع به گذشته‌ها بیان شود و در یک مصاحبه دو ساعته می‌توان بدون پرداختن به حاشیه‌ها صد‌ها گزارش را در سه جمله چه کنیم، چه کردیم و چه خواهیم کرد، به مردم ارائه داد و در اینجا ملت خود قضاوت خواهد نمود حتی اگر برنامه‌هایی برای حضور انتخاباتی باشد.
نصر عزیزی- گزارش و گفتگوی رئیس جمهور محترم با مردم مفید است. ولی مفیدتر آن است که در خروجی این گفتگو از شعارهای تبلیغاتی و انتخاباتی و مجموعه بایدهای عملیاتی پرهیز شود و به آنچه که توسط دولت محترم انجام گردیده و یا در حال انجام در بازههای زمانی نزدیک است، پرداخته شود. چنین رویکردی مبین صداقت گفتار و درستی رفتار خدمتگزاران به مردم است و موجب اعتماد بیشتر مردم و مسئولین و افزایش انگیزه اجتماعی برای مشارکت هر چه بیشتر در حل مسائل و مشکلات جامعه است.

ضمن توجه به بار سنگین مسئولیت دولت و شخص رئیس جمهور محترم از باب نقد و نظر نکاتی در مصاحبه هفته گذشته ایشان قابل توجه است:

۱- با توجه به زمان سپری شده از شروع مسئولیت دولت یازدهم به نظر میرسد هنوز برنامهریزیهای کلان و قابل توجهی در حوزههای مختلف ذیل اسناد بالا دستی نظیر برنامه پنج ساله و سند چشمانداز و برنامه و بودجه مصوب ارائه نگردید و طبعاً اهم آن در حوزه اقتصاد متمرکز است.

۲-دورنمای اطمینانبخشی از وضعیت بخش صنعت که بخشاعظم آن در گوشه و کنار کشور به دلیل مشکلات عدیده و تجربه شده یا تعطیل و یا نیمه تعطیل بوده و بخش فعال با ظرفیت پایین به فعالیت ادامه میدهد، مشخص نگردیده و این نگرانی برای دستاندرکاران این بخش کماکان وجود دارد. زیرا کنترل گسترده نقدینگی که از جهاتی به منظور کنترل تورم اعمال گردیده این نگرانیها را افزایش داده و دولت راه حل جایگزین را گزارش ننمود.

۳-برای امیدبخشی در بخش کشاورزی انتظار این بود که با بیان آماری برنامههای جایگزین برای افزایش تولیدات، ارتقاء سطح بهینه تولید، کاهش هزینههای واحد تولید، پیشگیری از محصولات ورودی مشابه، برنامه فراهمسازی امکان صادرات مازاد محصول، نظام ذخیرهسازی و نگهداری، چرخههای فرآوری تولید با صنایع مرتبط، ذخیره و استحصال و نوع بهرهبرداری از منابع آبی با توجه به کمبودهای بارشی، نظام حمایت و دهها مقوله دیگر از زبان رئیس جمهوری سطح امیدواری را مشخص میسازد که در این خصوص فقط به یک یا چند نوع خدمات معمول طبق روال گذشته با همه مشکلات مرتبط اشاره شد.

۴-اظهارات ریاست محترم جمهوری در حوزه سلامت و تأمین همگانی نظام درمانی که توأم با شروع عملیاتی و وعدههای تکمیل آن بوده، قابل تقدیر است، به شرطی که در وعدههای شفاف ایشان موانع و خللی ایجاد نشده و مسئولان این بخش به وعدههای خود عمل نمایند.

۵-واقع مطلب این است که رئیس جمهور محترم جهت بحث را از دستاوردهای گفتگوی ژنو و مذاکره با ۱+۵ و رویکرد بُرد بُرد و اعتماد ادعایی در روابط کشورهای مدعی و متخاصم، تغییر داده و در این خصوص دستاوردهایی را بیان ننمودند، اگر چه به زعم ایشان سفرهای متداول برخی وزرای خارجه به کشورمان مقدماتی برای احتمال حصول منافع در آینده خواهد بود. ۶-در حوزه فرهنگ با توجه به چالشهایی که در گذشته در این بخش وجود داشته و میزان و حجم و سطح دشمنیهای دشمنان در زمینه شبیخون و تهاجم فرهنگی و اهتمام به ایجاد رخنههای خطرناک فرهنگی و سرمایهگذاری همه جانبه در این حوزه، ضرورت مقابله و دفاع تهاجمی را از دولت آقای روحانی ایجاب مینمود، ولی گزارش رضایتبخشی برای ارائه وجود نداشت و حداقل انتظار وعدههای منجر به آینده هم در مصاحبه ایشان وجود نداشت و چنین موضعی ابهامها و نگرانیهای توأم با دغدغه دلسوزان و مرزبانان حوزه فرهنگ را افزایش میدهد. ۷-رئیس جمهور محترم با وجودی که پاسخ به منتقدان دستهبندی شده را به آینده موکول نمود، ولی در بیان فشرده و کوتاه خود موضع مشخصی در قبال منتقدان داشتهاند که به نظر میرسد از حوصله و بردباری و تشویق به نقد مصلحانه و منصفانه و سعه صدر لازم برخوردار نبود، در حالی که در منش اعتدالی انتظار این است که فراخوان نقد و نظر در همه زمینهها و بصورت مستمر در دستور کار باشد تا بتوان پیشنهادها را از دل آن ایجاد نمود. ۸-مشاوران رئیس جمهور محترم باید توجه داشته باشند نگاه تیزبین و صادقانه مردم مبنای قضاوتهای مفیدی در پاسخ به نوع نگاه گزارشدهی و نوع صحبت با مردم است. البته آنجا که در جریان اقدام ضعیف سبد کالا جناب آقای روحانی از مردم عذرخواهی نمودند، اثر اعتمادی مفیدی داشته است و اعتماد عمومی زمانی پایدار خواهد بود که وعدههای انتخاباتی با بیان آماری و برنامههای در دست اقدام به مردم گزارش شود و نواقص کار نیز بدون ارجاع به گذشتهها بیان شود و در یک مصاحبه دو ساعته میتوان بدون پرداختن به حاشیهها صدها گزارش را در سه جمله چه کنیم، چه کردیم و چه خواهیم کرد، به مردم ارائه داد و در اینجا ملت خود قضاوت خواهد نمود حتی اگر برنامههایی برای حضور انتخاباتی باشد.

https://shoma-weekly.ir/jiwv9g