نگاه

نفی عزت پاسپورتی

برای گرفتن ویزا نباید خود را در مقابل کشوری کوچک کنیم و به او امتیاز دهیم. چراکه این دنیا است که نیاز به حضور ایران در کشور خود دارد.
دکترعبدالرضا مصری- من عزت ایرانی را در پاسپورت ایرانی نمیدانم بلکه در سربلندی و مقاومت ملی میدانم کما اینکه وقتی عزت امام حسین (ع) در سرزمین کربلا در میان پول پرستان، کفار و از دین خارج شدگان و منافقین حفظ نشد نشان دهنده این نیست امام حسین (ع) عزت ندارد.

اگر چهار کشور همسو و مورد توجه استکبار پاسپورت ایران را قبول نکنند این بدان معنا نیست که مردم ایران عزت ندارند در برخی از زمانها رد کردن و نپذیرفتن عزت است و اگر جبهه کفر نخواست با ما سازگار باشد میتوانیم بگوییم عزت داریم.

با نگاه امام خمینی (ره) اگر آمریکا از ایران و ملت کشورمان تعریف کرد و ایرانی توانست بدون ویزا به آمریکا سفر کند، معنایش عزت نیست بلکه باید به خود در این خصوص شک کرد . معتقد نیستم که کشوری پاسپورت ما را با ویزا یا بدون ویزا قبول کند این موضوع را معنای عزت بدانیم. در روابط خارجی معاهدات و قراردادها در پروتکلها هستند که باید حفظ شود و اگر در کشوری با تبعه ایرانی به درستی رفتار نشد یا ویزا در اختیار تبعه ایرانی قرار نگرفت ما نیز با آن کشور به مشابه خودش رفتار کنیم.

برای گرفتن ویزا نباید خود را در مقابل کشوری کوچک کنیم و به او امتیاز دهیم. چراکه این دنیا است که نیاز به حضور ایران در کشور خود دارد.

اگر ایران اسلامی در معادلات منطقهای و جهانی حضور نداشته باشد برای حل و فصل معادلات کشورها با مشکل مواجه خواهند شد و عکس این موضوع نیز بارها برای مقامات کشورها به اثبات رسیده است. ما به دنبال این نیستیم که دست رد بر سینه کشورها بزنیم و به هیچ عنوان با آنها ارتباط برقرار نکنیم. اما عزت ما با پاسپورت حفظ نمیشود بلکه در اقتدار، توانمندی داخلی، اقتصاد مقاومتی و در شعار نه غربی نه شرقی حفظ میشود.

مهم این است که پیوندها و ریشه فرهنگی که با برخی از کشورها داریم آنها را تعمیق ببخشیم. دیپلماسی امری نیست که محدود شود بلکه دیپلماسی عمومی به ما میگوید میبایست از هر ظریفتی استفاده کرد.

https://shoma-weekly.ir/BQNdNH