نگاه

نفوذ به روش هزاره سوم

دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها و بنیاد‌های آمریکایی که روی ایران متمرکز هستند در هر دوره توصیه‌های جدیدی به دولتمردان آمریکایی برای نفوذ در ایران می‌کنند که اغلب آنها نیز با شکست مواجه می‌شود.
دکتر صالح اسکندری- تاکتیک نفوذ در هزاره سوم به مراتب پیچیدهتر از قرن بیستم شده است. البته بخشی از این پیچیدگی ناشی از افزایش مقاومت برخی کشورها در برابر نفوذ آمریکاست. یکی از این کشورها جمهوری اسلامی ایران است که با مقاومت هوشمند طی ۳۷ سال گذشته تمام طراحیهای آمریکاییها را با شکست مواجه نموده است. تا جایی که امروز آمریکاییها برای نفوذ در ایران حتی به ابزارهای زیست محیطی و علمی نیز متوسل میشوند. شورای ملی ایرانیان آمریکا، نایاک، پایا، انای دی، جان هاپکینگز و... شماری دیگر از دانشگاهها، اندیشکدهها و بنیادهای آمریکایی که روی ایران متمرکز هستند در هر دوره توصیههای جدیدی به دولتمردان آمریکایی برای نفوذ در ایران میکنند که اغلب آنها نیز با شکست مواجه میشود.

در سال ۲۰۱۳ شورای ملی ایرانیان آمریکا در گزارش راهبردی ۷ محور را برای نفوذ در ایران پیشنهاد کرد که خلاصه وار عبارتاند از: ۱- دیپلماسی علمی و نشستهای علمی مشترک بین ایران و آمریکا، ۲- همکاری در زمینه انرژیهای پاک با ایران، ۳- برقراری ارتباط بین کنگره آمریکا با مجلس ایران و ارتباط گیری با برخی چهرههای معتدل، ۴- بازدید روسای دانشگاههای آمریکایی از دانشگاههای تهران، شیراز، اصفهان و...، ۵- ارتباط با ان جی اوها و سازمانهای مردم نهاد و بورسیه کردن دانشجویان ایرانی برای تحصیل در آمریکا، ۶- همکاریهای علمی و اقتصادی در طرحهای زیست محیطی نظیر دریاچه ارومیه، فرستادن شکارچیهای بینالمللی و هیئتهای زیست محیطی، ۷- همکاری در خصوص مسئله آلودگی هوا و مسئله ریزگردها در ایران و همزبانی با مردم استانهای جنوبی و به خصوص خوزستان و ایلام.

به این لیست میتوان محورهای دیگری نیز نظیر توسعه توریسم، همکاری در خصوص فروش تجهیزات سایبری به ایران، ارتباط گیری با نخبگان ایرانی در مسابقات علمی بینالمللی، سرمایه گذاری بینالمللی در نهادهای آموزشی ایران نظیر توسعه همکاری یونیسف با مهدکودکها و آموزشگاههای زبان خارجی در سفارت خانهها، تشکیل شبکه رسانهای در مطبوعات و هدایت آن از خارج کشور، تلاش برای راهیابی عناصر همسو به دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان در انتخابات اسفند و... را نیز اضافه کرد.

https://shoma-weekly.ir/qSl4K2