ادب و هنر

نسل جدید باید با اسطوره های کشور آشنا شوند

سال های طولانی است که همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر، علاوه بر هئیت های داوری جشنواره ...


سال های طولانی است که همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر، علاوه بر هئیت های داوری جشنواره، بعضی از ارگان ها و سازمان ها نیز با  تعیین نمایندگانی در این رویداد مهم فرهنگی و سینمایی به داوری فیلم های جشنواره نشسته تا فیلمی را که منطبق با اهداف و ارزش های مد نظر آن ارگان و دستگاه می باشد، انتخاب و جایزه ای را به آن اثر و سازنده اش اهدا نمایند. در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز نمایندگان و داوران دستگاه های مختلف در بخشی تحت عنوان" تجلی اراده ملی"گرد هم آمدند و هر یک پس از تماشای آثار مختلف، به فیلم منتخب خود جوایزی را اهدا نمودند.
یکی از فیلم هایی که در این بخش مورد توجه و تقدیر چند سازمان و دستگاه مختلف از جمله سازمان حفظ آثار و  ارزش های دفاع مقدس سپاه پاسداران قرار گرفت، فیلم " شور شیرین" ساخته ی جواد اردکانی بود. در این خصوص گفتگویی با غلام حسین حیدری که خود از هنرمندان عرصه ی فیلم و سینما و نماینده این سازمان در بخش تجلی اراده ملی بود، انجام داده ایم تا در باره کم و کیف این انتخاب توضیحاتی ارائه نماید.


* آقای حیدری هدف شما از حضور در بخش تجلی اراده ملی، به عنوان نماینده سازمان حفظ آثار و ارزش  های دفاع مقدس در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر چه بود؟
 با توجه به اهداف فرهنگی و مأموریت های سازمان حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس سپاه، حضور ما در بخش تجلی اراده ملی و در جشنواره فیلم فجر، بالطبع تشویق و تقدیر از فیلم سازانی بود که آثاری را راجع به دفاع مقدس تولید کردند و بحث ما هم بیشتر تشویق صاحبان اثر بود که  با تشویق آنها به ترغیب هنرمندان در این زمینه بپردازیم.

 * بطور مشخص چه اهدافی را در داوری خودتان دنبال می کردید و چه ملاک هایی را در نظر داشتید؟
 در این خصوص ما بیشتر به دنبال آثاری بودیم که به مبانی و ارزش های دفاع مقدس پرداخته بودند. در حقیقت به فیلم هایی که این ارزش ها را نشرمی دادند توجه بیشتری داشتیم. زیرا در شرایط فعلی، نسل سوم نیاز دارد تا با این ارزش ها و شخصیت های جان بر کف دوران دفاع مقدس  بیشتر و بهتر آشنا شود. این شناخت نسل جوان از حماسه سازان دفاع مقدس می تواند به تحکیم  ارزش ها و پیشرفت کشور کمک زیادی بکند.

 * با این تعریف چه شد که "شور شیرین" را به عنوان فیلم برگزیده ی خود انتخاب کردید؟
 شور شیرین  از آنجا که توانسته بود واقعیت حضور سردار شهید محمود کاوه  و کسی که اسطوره‌ی مقاومت خراسان و سرداران خراسان در جنگ بود را  به زیبایی در صحنه های دفاع از انقلاب و کشور به تصویر بکشد و حضور ثمربخشش در کردستان را بخوبی  ترسیم کند، مورد توجه ما قرار گرفت. اگر به تاریخ دفاع مقدس مراجعه کنیم از شروعی که کاوه، کاوه شد از همین مقطع در کردستان بود که از همان جا نیز اوج گرفت و توانست  در کنار شهدای بزرگی مانند شهید بروجردی، شهید کاظمینی و فرماندهان بزرگ دیگری که در کردستان بودند حماسه ساز شود و به فرماندهی تیپ ویژه شهدا منصوب شود و آن مقطعی که ایشان توانست صلابت و شایستگی فرماندهی خود را نشان دهد، از همین مقطع حضورشان در کردستان بود که آقای اردکانی  نیز به عنوان کارگردان شور شیرین توانست بخوبی این را به تماشاگر نشان دهد. به هر حال این صحنه هایی که ما در این فیلم دیدیم واقعیات جنگ بود و لازم بود که بیان شود؛ هر چند که بعضی ها ممکن است بگویند ساختار کار ساختار دهه ی شصتی  است، اما واقعیت جنگ ما همین بود و چون با صداقت به این واقعیات و حماسه ها پرداخته شده بود ما لازم دیدیم که این اثر را مورد تشویق قرار دهیم.

 * به نظر می رسد که در خصوص سرداران شهید دفاع مقدس در سینما کم کار شده است، نظر شما چیست؟
 بله در این زمینه کم کار شده و نیاز است که بیشتر از این ها کار شود. البته همین گروه قبلأ در فیلم "به کبودی یاس" به زندگی سردار برونسی نیز پرداخته بوند و این دومین قدمشان در این زمینه بود، اما هنوز خیلی از سرداران و فرماندهان شهید دفاع مقدس چنان که باید به نسل جوان معرفی نشده اند، در حالی که اینها قهرمانان واقعی کشور  هستند و باید به عنوان الگو در جامعه معرفی شوند. در کشورهای خارجی بخاطر اینکه فاقد قهرمانان واقعی هستند دست به خیال پردازی می زنند و قهرمانان  غیر واقعی را در فیلم هایشان به تصویر می کشند. پس حیف است که ما با وجود قهرمانان واقعی در معرفی آنها کوتاهی کنیم. به هر حال سینما یکی از بهترین هنرها برای شناساندن این ایثارگران قهرمان به جامعه است و باید از هنرسینما برای معرفی و  نشر این ارزش ها بیشتر استفاده نماییم. ما شهدای بزرگی مانند شهید همت شهید، خرازی، شهید جهان آرا و دیگر شهدا را داریم که می بایست بطور جدی به زندگی آنها بپردازیم و  نباید بگذاریم این قله های نورانی  در پس ابرهای غفلت پنهان بمانند. این حق نسل جدید است که با اسطوره های ملت خود آشنا گردد و وظیفه متولیان و رسالت هنرمندان حرکت در این جهت است. بعد از جنگ هم ما سرداران بزرگی مانند سردار شوشتری را داشتیم که  در حال خدمت به محرومین به دست عوامل استکبار ترور و شهید شد و جا دارد تا مردم کشور ما و حتی جهان با خدمات انسان دوستانه ی این شهدا بیشتر آشنا شوند.

https://shoma-weekly.ir/aN6Trd