ادب و هنر

نسبت به حضور فیلم‏های حامی فتنه در جشنواره فجر تجدیدنظر شود

در حالی که ده روز دیگر جشنواره فیلم فجر آغاز به کار می‌کند، نگرانی‌ها نسبت به حضور چند فیلم حامی فتنه ۸۸ در این جشنواره همچنان باقی است و موجب موضع‌گیری برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شده است.
در حالی که ده روز دیگر جشنواره فیلم فجر آغاز به کار میکند، نگرانیها نسبت به حضور چند فیلم حامی فتنه ۸۸ در این جشنواره همچنان باقی است و موجب موضعگیری برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شده است.

عضوفراکسیون حزب موتلفه اسلامی، بعد از تقدیر از مقاومت دبیر جشنواره نسبت به حضور یک فیلم حامی فتنه در جشنواره، خواستار تجدیدنظر دستاندرکاران جشنواره نسبت به حضور دیگر آثار حامی فتنه ۸۸ در بخشهای اصلی شد.

«سید علی طاهری» سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با رجانیوز به عدم تناسب آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر با عنوان این جشنواره اشاره کرد و گفت: «عنوان جشنواره فجر بالاخره یک تشخصی به این جشنواره میدهد. اما متأسفانه معمولاً تناسبی میان فیلمهای جشنواره با عنوان «فجر» نیست و از این حیث، همیشه انتقاداتی به آن وارد بوده است. حتی گاهی فارغ از فیلمها، شیوه برگزاری و اتفاقات افتتاحیه و اختتامیه هم دور از ارزشهایی است که از جشنوارهای مزین به نام فجر انتظار میرود.»

نماینده حوزه انتخابیه گرگان و آققلا با ابراز نگرانی از روند امسال جشنواره افزود: «امسال هم ظاهراً همین روند ادامه دارد. در واقع به صورت کلی این اشکال از قبل به جشنواره وارد بوده است و الان هم متأسفانه شاهد تداوم همین مشکل هستیم. چنانکه با وجود عدم آغاز جشنواره فیلم فجر، اخباری که از جوانب مختلف و به ویژه از سوی علاقهمندان به نظام و انقلاب نسبت به حضور برخی فیلمها در این جشنواره به کمیسیون فرهنگی میرسد، اخبار نگرانکنندهای است.»

وی اضافه کرد: «توقع این است که شخص وزیر ارشاد که فرد متدینی است و شخص رئیس سازمان سینمایی که او هم فرد متدین و انقلابی است، نسبت به ارزشهای انقلاب و نظام در جشنواره فجر حساسیت لازم را داشته باشند و داوران جشنواره را نیز با همین نگاه انتخاب کنند تا شاهد تلخکامی متدینین و علاقهمندان به ارزشها و انقلاب نباشیم.» عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در ادامه نسبت به حضور برخی فیلمهای حامی فتنه در جشنواره فجر ابراز نگرانی کرد و گفت: «البته باید از دبیر جشنواره فیلم فجر به دلیل مقاومتی که در برابر ورود یکی از فیلمهای حامی فتنه به جشنواره داشته است، تقدیر کرد و انتظار میرود که همین حساسیت و تدبیر در مورد دیگر فیلمهایی که قصد قبحزدایی از فتنه ۸۸ را دارند، وجود داشته باشد. چرا که یکی از داغترین و حساسترین حوادثی که انقلاب در طول این سالها پشت سر گذاشته، فتنه ۸۸ بوده است که به حمدالله با ایستادگی جانانه متدینین در طول هشت ماه، با شکست مواجه شد.

از این رو، حساسیتها نسبت به فتنه ۸۸ باید بیشتر باشد.» سخنگوی کمیسیون فرهنگی در پایان اظهار کرد: «فتنه ۸۸ قطعاً خط قرمز نظام است و انتظار کمیسیون فرهنگی مجلس این است که در جشنواره فیلم فجر امسال نسبت به حضور فیلمهایی که مشهور به دفاع از فتنه ۸۸ هستند، تجدید نظر شود.»

https://shoma-weekly.ir/CGpZHR