نگاه

نحوه مطالبه هزینه های مربوط به شارژ ساختمان

می بایست اظهارنامه ای را برای شخص ارسال کنند تا ظرف مدت 10 روز هزینه های مربوطه را شخص پرداخت کند . چنانچه پس از انقضای 10 روز مالک یا استفاده کننده سهم بدهی خود را نپردازد مدیر ساختمان می تواند فرد را از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ،آب گرم، برق، گاز و ... محروم نماید.
پرسش : در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده واحد آپارتمان از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک چه اقدام حقوقی می توان علیه شخص انجام داد؟

پاسخ : به موجب قانون تملک آپارتمانها مصوب 1343 مالکیت در آپارتمان شامل قسمت اختصاصی و قسمتهای مشترک می باشد. به موجب این قانون هر کسی آپارتمانی را خریداری می نماید می بایست مخارج مربوط به محافظت ملک و هزینه های مشنرک را پرداخت نماید. حال در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت به موجب ماده 10 مکرر قانون مزبور در صورتی که مالک یا استفاده کننده هزینه های مشنرک ساختمان را پرداخت ننماید، مدیر یا هیئت مدیره ساختمان
می بایست اظهارنامه ای را برای شخص ارسال کنند تا ظرف مدت 10 روز هزینه های مربوطه را شخص پرداخت کند . چنانچه پس از انقضای 10 روز مالک یا استفاده کننده سهم بدهی خود را نپردازد مدیر ساختمان می تواند فرد را از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ،آب گرم، برق، گاز و ... محروم نماید. چنانچه مالک هم چنان به تسویه بدهی خود اقدام نکند مدیر ساختمان می تواند از طریق اداره ثبت محل وقوع آپارتمان تقاضای صدور اجراییه نماید. با صدور اجراییه امکان توقیف اموال شخص بدهکار وجود دارد . همچنین به موجب تبصره 1 ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمانها مدیر مجموعه می تواند به مراجع قضائی نیز شکایت نماید . دادگاهها موظف اند این گونه شکایات را خارج از نوبت رسیدگی نمایند.

حمیدرضا سنگانیان

وکیل دادگستری مرکز و مشاور حقوقی

سوالات خود را می توانید به رایانامه info@
shoma-weekly.ir و یا شماره پیامک 20001342 ارسال فرمایید.

https://shoma-weekly.ir/VtGrqf