نگاه

نبرد دیپلماسی‌های آشکار و پنهان

نظام سلطه با بهره گیری از تمام امکانات خود در این یک سال تلاش کرد تا در یک بازی چند وجهی، توافقی را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند که نه تنها متضمن تامین منافع ملی و رفع تحریم های ظالمانه نیست بلکه روند رو به رشد علم و فناوری در حوزه انرژی صلح آمیز هسته ای را مختل کند، امری که با حمایت همه جانبه داخلی و هوشمندی تیم مذاکره کننده تاکنون محقق نشده است.
راعد صیدیه - در این یک سال اگرچه تیم مذاکره کننده ایرانی با تمام توان تلاش کرد در جهت حفظ حقوق مسلم ملت ایران اعتماد غرب را جلب کند یا به عبارت بهتر بهانه ها را از دست آنان بگیرد اما رویکرد نامناسب و از موضع بالا به ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا که همراه با زیاده خواهی و تکرار مواضع متکبرانه بود، سبب شد تا رسیدن به توافق نهایی همچنان در پرده ای از ابهام قرار گرفته و نتوان چشم انداز روشنی برای آن ترسیم کرد.

در واقع نظام سلطه با بهره گیری از تمام امکانات خود در این یک سال تلاش کرد تا در یک بازی چند وجهی، توافقی را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند که نه تنها متضمن تامین منافع ملی و رفع تحریم های ظالمانه نیست بلکه روند رو به رشد علم و فناوری در حوزه انرژی صلح آمیز هسته ای را مختل کند، امری که با حمایت همه جانبه داخلی و هوشمندی تیم مذاکره کننده تاکنون محقق نشده است.

از سویی؛ بازوی رسانه ای نظام سلطه در این یک سال با ظرافت تمام تلاش کرد تا اگر مقاومت جمهوری اسلامی ایران منجر به حصول یک توافق خوب برای کشورمان شد آن را ضعیف جلوه داده و یا اگر به دلیل عدم اراده غرب توافقی حاصل نشد ایران را به عنوان مقصر این مسئله معرفی کند.

مروری بر اتفاقات این چند روز

به هر حال در این دور از مذاکرات اتفاقات مهمی رخ داد. در نخستین روز از دهمین دور مذاکرات در وین، دیدارهای دو و چند جانبهای میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برگزار شد و روز دوم مذاکرات نیز با دیدارهای دو و چند جانبه پی گرفته شد.

در روز دوم مذاکرات اخبارها درباره تمدید مذاکرات تقویت شد و برخی از طرفین غربی نیز صراحتاً در این زمینه سخن گفتند اما در مقابل برخی از احتمال دستیابی به یک توافق کلی به عنوان مقدمه توافق نهایی و تمدید مذاکرات برای مدتی کوتاه سخن به میان آوردند.

روز سوم مذاکرات نیز با اخبار متعددی درباره تمدید مذاکرات همراه بود، با این تفاوت که این بار تاریخ تمدید نیز در اخبار آمده بود و عنوان شده بود مذاکرات تا ماه مارس (اسفند 93 و فروردین 94) تمدید خواهد شد. در عین حال جان کری پس از انجام یک سلسله مذاکرات با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، عمان و عربستان در لندن و پاریس، در عصر پنجشنبه وارد وین شد و مذاکراتی دو ساعته و سه جانبه میان او، کاترین اشتون و محمدجواد ظریف برگزار شد.

روز چهارم مذاکرات نیز صحنه رفت و آمد وزاری خارجه انگلیس و فرانسه بود.

در این روز همچنین مذاکرات سه جانبه ای مابین اشتون، ظریف و کری برگزار گردید. هم چنین ظریف جلساتی نیز با وزاری خارجه انگلیس و فرانسه برگزار کرد. اما مهمترین نکته ای که درباره روز چهارم مطرح بود احتمال بازگشت ظریف به ایران برای رایزنی با مقامات ارشد نظام بود که بلافاصله از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی و شخص ظریف تکذیب شد و اعلام شد پیشنهاد خاصی که ظریف را به تهران بیاورد از سوی 1+5 ارائه نشده است. از این رو کری نیز سفر خود به پاریس را به تعویق انداخت تا برای پیگیری ادامه مذاکرات در اتریش بماند.

کارشکنی مثلث یهودی

بدین ترتیب حال و هوای مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۵+۱ ظاهرا تا کنون پیشرفتی را که قابل ارائه به رسانهها باشد، تجربه نکرده است. اخبار رسیده از نشستهای کارشناسی، حاکی از آن است که با وجود ارائه ایدههای متفاوت و راهحلهای بسیار از سوی تیم ایرانی، معضل اصلی عدم جمعبندی مباحث به ویژه از سوی مثلث صهیونیستی طرف آمریکایی، یعنی «وندی شرمن، ویلیام بیل برنز و جک سالیوان» است که به دلیل گرایشهای تند ضد ایرانی نه تنها تاکنون هیچ گونه پیشنهاد منطقی و قابل بحثی را طرح نکرده که با بهانهگیریهای متفاوت از به ثمر نشستن پیشنهادهای ایران جلوگیری میکنند. همزمان رسانههای غرب دائما در پی مقصر جلوه دادن ایران در عدم پیشرفت مذاکرات بوده و دائما با انتشار اخبار بدون منبع، مدعی اراده پیشنهادهای جدید از سوی آمریکا هستند تا بلکه از این رهگذر هزینههای هر گونه عدم توافقی را به گردن جمهوری اسلامی ایران بیندازند.

انشاءلله اوضاع خوب میشود

محمدجواد ظریف و سید عباس عراقچی عصر روز شنبه پیش از دیدار با وزیر خارجه آلمان خود برای دقایقی بر روی بالکن هتل کوبورگ ظاهر شد و برای خبرنگاران و رسانههای مستقر در پایین هتل دست تکان داد.این برای اولین باری در طی هشت دور مذاکرات هستهای در هتل کوبورگ بود که رییس هیات مذاکره کننده هستهای کشورمان از اتاقهای مذاکرات خارج و بر روی بالکن هتل ظاهر شد.

ظریف ابتدا درحالی که صورتش نشان میداد در فکر است روی بالکن آمد و وقتی متوجه صدای شات دوربینها و خبرنگاران شد خواست که به داخل برود اما عراقچی مانع آن شد و ظریف به سمت خبرنگاران بازگشت و به سوال آنها درباره شرایط مذاکرات پاسخ داد. ظریف در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر این که اوضاع خوب است؟ گفت که انشاءلله خوب میشود. او سپس با تکان دادن دست برای خبرنگاران به همراه سید عباس عراقچی بالکن را ترک کرد.

ایران از مواضع اصولیاش عقب نمینشیند

نکته مهم اما اینکه در این دیدارها ایران تلاش کرده است تا درباره طرحهایی که از مسقط ارائه کرده است با تمامی جزییات وارد مذاکره و گفتوگو شود و برهمین اساس گفتوگوهای وین را ادامه داده است اما از سوی رسانههای غربی و برخی طرفهای غربی در مذاکرات تلاشی آغاز شده است تا این گونه وانمود کنند که ایران مسوول احتمالی شکست یا توقف مذاکرات است.

یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایرانی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: هیأت مذاکره کننده ایرانی در طول دورههای اخیر مذاکرات بهصورت فعال پیشنهادهای مختلفی را همراه با جزییات فنی به طرف مقابل ارائه کرده است اما متأسفانه طرف مقابل بهجای توجه به این پیشنهادات در رسانههای خود ادعا میکنند پیشنهادات ایران به گونهای نیست که اگر ایران اراده کرد به سمت ساخت بمب هستهای حرکت کند، بتواند مانع از آن شود. این در حالی است که پس از ورود هیات ای غربی و به خصوص جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در رسانههای غربی مدعی شدند که جان کری پس از مشورت با شریکان اروپاییاش طرح و افکار جدیدی را با خود به وین آورده است. روند مذاکرات و مواضع هیات مذاکره کننده ایرانی در وین نشان داد که این ادعای رسانههای گروهی غرب و یا برخی از شخصیتهای عضو هیاتهای مذاکره کننده غربی به دور از حقیقت است و آنها هیچ پیشنهاد جدیدی را برای ایران نیاوردهاند.

این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایرانی در این باره گفت: رسانههای غربی به نقل از برخی مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی هستند که طرف غربی پیشنهادهای جدیدی را در این دور از مذاکرات وین ارائه کرده است در حالی که تاکنون هیچ پیشنهاد قابل توجهی از سوی طرف غربی در وین ارائه نشده و جمهوری اسلامی ایران نیز هنوز پاسخ پیشنهادات که در مسقط آرائه کرده را دریافت نکرده است.

و باز دوباره تمدید

دور نهایی مذاکراتی که با انعقاد توافقنامه ژنو در 3 آذر سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 آغاز شده بود، پایان یافت. وزرای خارجی که طی روزهای اخیر در وین گرد هم آمده بودند در نهایت تصمیم گرفتند با توجه به آنچه "پیشرفت در مذاکرات" خوانده میشود توافق "برنامه مشترک اقدام" را برای چندین ماه دیگر تمدید کنند تا امیدها برای دستیابی به توافقی جامع زنده باقی بماند. دیپلماتها میگویند که بر اساس این توافق که تمدید توافقنامه موقت ژنو محسوب میشود طرفین باید چارچوب کلی توافق را تا 10 اسفند ماه سال جاری (1 مارس 2015) و توافق نهایی را تا 10 تیر سال آتی شمسی (1 جولای 2015) منعقد کنند. در این بین ماهیانه 700 میلیون دلار از داراییهای مسدود شده ایران یعنی در مجموع 4/2 میلیارد دلار از داراییهای ایران آزاد شود

* خبرنگار اعزامی هفته نامه شما به وین

https://shoma-weekly.ir/0W7URs