نگاه

میزان احتمال جنگ جهانی سوم

گفته می‌شود احتمال بروز جنگ جهانی با ورود ترکیه و عربستان به سوریه وجود دارد. اما به نظر من این پیش‌بینی خیلی دور است زیرا منطقه به حد کافی بحران دارد و هزینه‌های بحران خیلی بالاست.
دکتر حسن لاسجردی- پیروزی های اخیر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت علیه تروریستهای معارض و فتح سنگر به سنگر در عرصه نظامی، حاکمان ریاض را به این نقطه حیاتی رسانده که عمر نیروهای تروریستی در سوریه رو به افول است و لذا آنان یا باید تصمیم به مشارکت در سرکوب نیروهای باقی مانده تروریستی دست پرورده خود بگیرند تا از گردونه تحولات عقب باشند یا با اعزام نیروی نظامی بتوانند در فرایند پیروزی مستمر سوریها خلل ایجاد کنند تا در آینده سیاسی این جغرافیا نقش بهتری داشته باشند.

به نظر می رسد پس از 5 سال بحران و تنش آفرینی در خاک سوریه همسایگان دمشق به این نقطه اساسی پی بردند که دمشق فتح شدنی توسط آنان نیست و نیروهای سوریه و مقاومت دست برتر را در تحولات میدانی منطقه دارند و این خود عامل مهمی در اجبار ریاض به پذیرش واقعیت های منطقه شده است که این موضوع هم می تواند دلیل دیگری بر عمل گرایی ریاض برای چشم انداز آینده خود در منطقه و یا نیروهای تحت امرش در سرزمین شامات باشد.

موضوع دخالت ترکیه و عربستان در جنگ سوریه از دو هفته پیش همزمان با گفتگوهای دولت و معارضین شروع شد. در پی آن دولت سوریه در برخی جبههها از جمله حلب و مرز اردن موفقیتهای نظامی داشت از آن زمان میزان تأثیرگذاری عناصری که قبلا محور عربی ـ غربی بودند معلوم شد.

به نظر میرسد کشورهای حامی گروههای معارض از جمله عربستان و ترکیه از این روند ناراحت هستند. آغاز گفتگوها چند نکته را روشن کرد؛ اینکه طرف معارضین متشکل و منسجم نبوده برخی حضور نداشتند بعضا هم که حضور داشتند به اجبار قدرتها بودند. گروههای تروریستی و معارضین برای اینکه بتوانند سر میز مذاکرات آتی بالانس و توازنی را ایجاد کنند درصدد ایجاد «جریانی جدید» هستند که به نظر میرسد صحبتها و تحولات دیروز و بحث لشکرکشی همان جریان جدید باشد.

عربستانیها اعلام کردند میخواهند50 تا 150 هزار نیرو وارد سوریه کنند، ترکیه هم اعلام کرد اگر دولت سوریه تحرکاتش در بخشهای مرزی با سیاستهای ترکیه همخوانی نداشته باشد آنها هم مجاز میشوند نیروهای خود را وارد سوریه کنند.

اینجا سه سناریو برای احتمال حضور عربستان و ترکیه در سوریه متصور است؛

یکی اینکه این دو کشور بخواهند بهصورت جداگانه اقدام کنند و عربستان از مرزهای ترکیه یا اردن و ترکیه هم از مرز خود وارد سوریه شود.

دوم بخواهند به طور مشترک نیرو ساماندهی کنند و از مرز ترکیه وارد سوریه شوند.

نکته سوم اینکه ترکیه دست نگهدارد و در عملیات زمینی حاضر باشد و عربستانیها هم در عملیات هوایی مشارکت کنند که هماکنون برخی از نشانههای آن مشخص است و آن حضور 20 فروند هواپیمای عربستان در پایگاه هوای اینجرلیک ترکیه است. این نکته را باید عنوان کرد که دلیل این اقدام ترکیه و عربستان بیشتر به تحولات میدانی در سوریه بازمیگردد. موفقیت ارتش سوریه طوری است که توانستند نیروهای معارض را به نقاطی پس بزنند که واکنش ترکیه را به همراه داشت.

همه نشانهها حکایت از این دارد که ترکیه و عربستان به دنبال خریدن وقت و گرفتن امتیاز برای دور بعد گفتگوهای دولت سوریه با معارضین هستند.

گفته میشود احتمال بروز جنگ جهانی با ورود ترکیه و عربستان به سوریه وجود دارد. اما به نظر من این پیشبینی خیلی دور است زیرا منطقه به حد کافی بحران دارد و هزینههای بحران خیلی بالاست. و دیگر اینکه پروژه سوریه دست بازیگران منطقهای نیست که هر کاری بخواهند بکنند. قدرتها نقش دارند و بعید است که میدان بازی سوریه تبدیل به میدان جنگ جهانی بشود. به نظرم دو طرف بر آن هستند تا همدیگر را ارزیابی کنند قبلا که تروریستها موقعیت برتر را داشتند ایرانیها و روسها وارد شدند و حال که ایران و مقاومت دست برتر دارد طرف مقابل وارد میشود و بیشتر برای تقویت جناح معارضان سوری است و ایده جنگ جهانی بعید و دور است.

https://shoma-weekly.ir/wdvuIk