نگاه

مکانیسم اخذ مالیات نیازمند اصلاح

در مورد مالیات بر ارزش افزوده قرار شد طوری اعمال شود که آخرین مصرف‌ کننده آن را بپردازد، البته طبیعی است هر کسی که بیشتر کالا تهیه میکند و امکانات بیشتری دارد در مقایسه با مازاد مصرفی که نسبت به عامه مردم دارد باید مالیات بیشتری بپردازد.
احمد کریمی اصفهانی- در مورد مالیات بر ارزش افزوده قرار شد طوری اعمال شود که آخرین مصرف کننده آن را بپردازد، البته طبیعی است هر کسی که بیشتر کالا تهیه میکند و امکانات بیشتری دارد در مقایسه با مازاد مصرفی که نسبت به عامه مردم دارد باید مالیات بیشتری بپردازد.

این قانون خوبی است که مجلس تصویب کرده است، منتهی وزارت اقتصاد و دارایی باید تمام بستر را در این زمینه به صورتی آماده میکرد که مصرفکننده پرداخت کند، از طرفی نمیشود مالیاتهای متعدد گرفت. یک مالیات بر ارزش افزوده هست و مازاد بر این به صورت مالیاتهای مختلف و کلانی دریافت میشود، گذشته از این توافقاتی را که با مسئولین اصناف و مجامع داشتند، رعایت و به آنها عمل نکردند، در صورتی که ملزم بودند به این توافقها عمل کنند. به خیلیها که قرار بود رسماً برگه قطعی تسویه حساب مالیاتشان صادر شود، چیزی ندادند و به شکلهای مختلف دریافتهایی دارند. از آن طرف اطلاعاتی را به دست آوردیم که خیلیها میبایست مالیاتهای کلانی را بپردازند و شاید یکی از آنها مطابق با هزار تا از اصناف باشد، ولی با توجه به ارتباطی که مرکز مالیاتی با معاونت مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی وجود دارد، شاهد هستیم تخفیفهایی داده میشود، بعضاً بخششهایی صورت میگیرد که البته در ظاهر نیست و پنهانی انجام میشود. برخی از افراد دردهای ناحقی را کشیدهاند که اصلاً توانایی پرداخت مالیاتهایی که برایشان تعیین شده است ندارند، در برخی قسمتها افراد مستمریبگیر بودند و برای اینها مالیات تعیین کرده بودند. در باره مکانیسم دریافت مالیات و این که تعهد میدهند و به قراردادهایی که بین مجامع آنها و اتحادیه و وزارت اقتصاد و دارایی بسته میشود عمل نمیکنند، اصناف حرف دارند. در مجموع اگر اینها به صورت حق دریافت شود هیچ حرفی برای دارایی نیست. مثلاً به صنفهای طلا و آهن در مورد مسائل مختلف واقعاً ظلم شده است، ولی مسئول مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی به صورت عوامفریبانه دائماً تکرار میکند قانون است و باید بپردازند، بعضیها میخواهند از قانون فرار کنند، میانگین را میگوید یا اصناف و کارمندان دولت را با هم مقایسه میکند. این مقایسهها درست نیستند.

https://shoma-weekly.ir/LNbhcY