نگاه

موشکهای پاتریوت ضد منافع ترکیه

ناتو و آمریکا اخیراً موافقت کرده اند – یا به عبارت بهتر، به ترکیه تحمیل نموده اند - که سامانه ضد موشکی و موشکی پاتریوت را در مرزهای با سوریه برپا سازد.
دکتر اسدالله بادامچیان-سامانه ضد موشکی و موشکی پاتریوت دارای قابلیت برخورد با  موشکهای مهاجم و هواپیماهای پیشرفته راداردار است و ساخت کارخانه آمریکایی ریتئون میباشد (Raytheon) و روی کامیون و نیز از سکوی پرتاب مستقر میگردد.
این سامانه در 1991 در جنگ آمریکا با عراق برای خنثی کردن موشکهای اسکاد عراق به کار رفت.
در هر پایگاه 8 سکوی پرتاب شامل 8 موشک دارد که به طور همزمان میتواند 5 هدف را بزند.
آمریکا، آلمان و هلند (به نیابت از صهیونیستها) از این سامانه به طور مشترک استفاده مینمایند. در سال 2003 ناتو باتریهای پاتریوت را به ترکیه داد. آلمان موشکها را داد ، هلند سکوهای پرتاب و تعدادی نظامی آموزش دیده را در ترکیه در مرزهای عراق مستقر نمود.
***
ناتو و آمریکا اخیراً موافقت کرده اند – یا به عبارت بهتر، به ترکیه تحمیل نمودهاند -  که این سامانه موشکی را در مرزهای با سوریه برپا سازد.
بهانه آنها دفاع از ترکیه در برابر موشکهای پرتابی از سوریه است. اما ترکیه و آمریکا و هلند و آلمان و ناتو میدانند که سوریه در موقعیتی نیست که موشک به ترکیه پرتاب نماید.
مگر آنکه روسها، بخواهند با آمریکاییها در جنگ موشکی رقابتی داشته باشند که استقرار  سامانه موشکی پاتریوت، بهانه خوبی برای روسها خواهد بود که با دادن موشکهای بالای برد هزار کیلومتر به سوریها، آزمایشی توان برتر موشکی خود را به نمایش بگذارند. و این کار مفید نیست زیرا ناوهای جنگی اعزامی روسیه در آبهای مدیترانه، پیش مقدمهای میتواند به حساب آید.
از طرفی این سامانه موشکی، یک نمایش قدرت است که بیشتر به کار جنگهای روانی میآید.
والا ترکیه نمیتواند، جنگ موشکی با سوریه را آغاز نماید و این کار را سران ترکیه میدانند که مقدمه نابودی اقتصاد فعلی ترکیه و شکست سیاسی در بین ملتهای مسلمان و عرب است.
***
اتفاقاً در جنگ روانی نیز آسیبهای فراوانی بر ترکیه وارد میشود.
1- نشان میدهد که دولت ترکیه، در برابر تحمیلهای آمریکا و ناتو بدون اختیار است.
2- در درون ترکیه مخالفت مردم مسلمان ترکیه را علیه سران فعلی و به ویژه شخص وزیر خارجه ترکیه برمیانگیزاند.
3- در روابط ترکیه با همسایگان خود، ایران، عراق و سوریه تأثیر بسیار منفی میگذارد.
4- دولت سوریه را محکمتر از گذشته مینمایاند زیرا پس از دو سال جنگ داخلی که عاملان اصلی آن آمریکا، انگلیس و اسرائیل با همدستی برخی کشورهای تابع آنها هستند، ضعف معارضین با دولت سوریه و استحکام آن دولت را اثبات میکند زیرا اگر این طور نبود نیازی به استقرار سامانه موشکی در مرزهای سوریه نبود.
5- مرزهای آشفته همواره مضر به پیشرفت اقتصادی است، ترکیه با استقرار موشکهای ناتو، مرزهای خود را آشفته نابسامان اعلام میدارد.

https://shoma-weekly.ir/x3noiY