
در واقع میتوان گفت که هدف برنامه «موزه بدون مرز» و مجموعه نمایشی آن «هنر اسلامی در حوزه دریای مدیترانه»، فراهمکردن زمینه فعالیت کشورهای مدیترانهای در این فرایند سیاسی و اقتصادی برای تقویت روند حفظ میراث فرهنگی آنهاست.
این برنامه براساس ساختار نمایشی جدیدی که طی آن آثار هنری در محلهای اصلی خود میمانند تا زمینه حقیقی آنها نشان داده شود، تحقیقات روی موضوعات خاص را با افزایش توجه و آگاهی به میراث هنری توام میکند و هدف آن پیشبرد سرمایهگذاری درجهت حفظ میراث است. این کتاب در میان تحقیقات باستانشناسی انجامشده در ایران نظیر چندانی ندارد و میتوان آن را برای بررسیهای باستانشناسی تحولات دوران صدر اسلام در ایران که جای آن در تحقیقات باستان شناسی ما وسیعا خالی مانده است، الگو قرار داد.
کتاب «ظهور هنر اسلامی در منطقه شامات» در سه فصل نخست خود در رابطه با هنر اسلامی در حوزه دریای مدیترانه، مقدمهای تاریخی درباره هنر و ظهور هنر اسلامی در حکومت امویان را بررسی کرده و زوایای مختلف آن را موشکافی میکند. نویسنده همچنین در فصلهای بعدی کتاب پنج خط سیری حکومت امویان شامل نظام اداری امویان، امویان و اتباع مسیحی آنها، مفهوم تصویرگری بیزانسی و اموی، اقامتگاههای باشکوه، سبک زندگی اغنیا و سرگرمیهای خلیفه، شهر دکاپولیس در دوره امویان، مسکوکات صدر اسلام، اردوگاههای لژیونری رومی و طراحی شهری و... را مورد نقد و بررسی قرار میدهد. گفتنی است که این کتاب تالیف محمد الاسد، غازی بیشه، اینا کربرگ، لارا طعمه و فوزی زیادین با ترجمه علی محمد طرفداری و مهرشاد عباسی، در 292 صفحه مصور با قیمت 17 هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقهمندان به هنر اسلامی قرار گرفت.