نگاه

موتلفه 50 ساله در قامت یک حزب فعال

پنجاهمین سال فعالیت حزب موتلفه اسلامی اگرچه بر عام‌الحزن به خاطر از دست دادن چهره‌هایی مثل مرحوم خانم نظیفی، مرتضایی‌فر، عسکراولادی، پرورش و حاجی حیدری تبدیل شده بود ولی فعال‌ترین سال در عرصه سیاسی کشور را برای این حزب رقم زد.
حمید رضا ترقی- سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را حزب موتلفه اسلامی با دیدار سران خود با علما و مراجع عظام تقلید در قم آغاز و گفتمان انتخاباتی خود را مبنی بر برنامه محوری و اولویت اقتصادی بودن رئیس جمهور آینده و لزوم وحدت بین اصولگرایان تشریح و تبیین کرد.

مرحوم عسکراولادی با اولین سرمقاله خود در نشریه ارگان حزب تحت عنوان آهنگ رحمتللعالمین راه را برای بازگشت مفتونها و فتنهزدهها باز کرد و همه را برای آفریدن حماسه سیاسی در انتخابات دعوت کرد.حزب موتلفه اسلامی برای اولین بار در تاریخ سیاسی خود رسماً نامزد ریاست جمهوری را بر اساس معیارها و تحلیل خود از شرایط کشور معرفی کرد و اعلام داشت تدبیر ما برای آینده کشور با توجه به مشکلات اقتصادی و ضرورت خلق حماسه اقتصادی آقای دکتر آل اسحاق است ولی تقدیر ما با روحانیت خواهد بود. حضور نامزد حزب به همراه دبیر کل در استانها و شهرستانها به منظور تبیین گفتمان انتخاباتی حزب با استقبال علمای بلاد و اصولگرایان روبرو شد و از اینکه حزبی اصولگرا توانسته است اینگونه وارد صحنه رقابت شود اعتماد به نفس زیادی در میان اصولگرایان و طرفداران حزب پدید آورد. عسکراولادی انتخابات را فرصتی برای باز تولید اصولگرایی و رقابت چند ضلعی در چارچوب قانون اساسی را نمود مردمسالاری دینی دانست. موتلفه به موازات فعالیت انتخاباتی ریاست جمهوری در رابطه با انتخابات شوراها نیز فعال و پرکار بود و توانست جوانگرایی را در معرفی نامزدهای خود برای ورود به رقابت در انتخابات شورای شهر به اثبات رساند و در این راه از هیچ گونه تلاشی برای ایجاد وحدت در بین نیروهای انقلاب دریغ نکرد. آنگاه که علیرغم تدبیر موتلفه تقدیر روحانیت بر فرد دیگری برای نامزدی ریاست جمهوری قرار گرفت این حزب برای حفظ وحدت آن را پذیرفت و نامزدش از ثبت نام امتناع نمود و بدین وسیله نشان داد که حزب موتلفه شیفته خدمت است و تشنه قدرت. پدر معنوی حزب، مرحوم عسکراولادی در دیدارش با جوانان حزب از تلاش حزب برای وحدت در بین اصولگرایان تقدیر کرد و جوانان را به پخته شدن در کوران رقابتهای سیاسی برای ساخته شدن متناسب با نیاز آینده سیاسی کشور فراخواند. با انتخاب روحانی به عنوان ریاست جمهوری، موتلفه با برگزاری مراسم سالگرد شهدای 26 خرداد از نامزدش آقای دکتر ولایتی خواست که اولین تبریک گوینده به دکتر روحانی باشد و سپس به عنوان اولین حزب شورای مرکزیاش با منتخب جدید ریاست جمهوری دیدار و آقای عسکراولادی، روحانی را منا و موفقیت او را موفقیت خود تحلیل کرد و برای هر گونه همکاری اعلام آمادگی نمود.

موتلفه اسلامی سیاست حمایت حکیمانه و رصد هوشمندانه و نقد منصفانه را در قبال دولت یازدهم هم سرلوحه فعالیت سیاسی خود قرار داد و با فعال کردن فراکسیون خود در مجلس ضمن تأکید بر تسریع در خلق حماسه اقتصادی توسط دولت جدید در مقابل بازگشت عوامل مقصر در فتنه 88 به قدرت و دولت ایستاد.

همزمان با این فعالیتهای سیاسی در داخل در عرصه بینالمللی آقای عسکراولادی طی نامهای به اوباما از وی خواست بسوی حیات طیبه تغییر مسیر دهد. وی همچنین در نامهای به دبیر کل کنفرانس کشورهای اسلامی، کشورهای اسلامی را به مقابله با تفرقهافکنان و تروریستهای تکفیری فرا خواند.

موتلفه با اعزام 8 هیئت سیاسی به کشورهای آذربایجان، پاکستان، مالزی، کره جنوبی، چین و کره شمالی در قالب اتحادیه احزاب سیاسی آسیا از هیئتهای خارجی حزب الوحده تونس و سیاستمداران جوان چین و نمایندگان احزاب حاکم در بولیوی و ونزوئلا نیز میزبانی کرد.

کسب مسئولیت بخش جوانان خاورمیانه اتحادیه احزاب سیاسی آسیا و بدست گرفتن مدیریت برنامهریزی همایش بینالمللی اتحادیه جهانی زن مسلمان با همکاری مجمع تقریب مذاهب اسلامی توسط خواهران عضو شورای مرکزی حزب از جمله توفیقات حزب موتلفه در عرصه بینالملل بود.

اگر چه درگذشت مجاهد صادق مرحوم عسکراولادی ثلمه جبرانناپذیری بر حزب وارد کرد ولی چون حزب متکی به سیستم بود از این مصیبت فرصتی برای بازخوانی تاریخ مبارزاتی و مواضع و نقش عسکراولادی در نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، ساخت که با استقبال کمنظیر استانها و مرکز روبرو شد.

موتلفه در حوزه تضارب افکار و مناظرات از فعالترین تشکلهای سیاسی در سال 92 بود بطوری که اعضای ارشد حزب مانند آقایان عسکراولادی، حبیبی، بادامچیان، انبارلویی، ترقی و... از مناظرات متعددی درصداوسیما، رادیو گفتگو و دانشگاهها سربلند بیرون آمدند.

واکنشهای سریع و به موقع موتلفه در قبال مشکلات فرهنگی، تقدسزدایی در مطبوعات و رسانه و نقد شجاعانه بودجه سال 93 که از پشتوانه قوی و عمیق علمی و اطلاعاتی برخوردار بود مجلس و دولتمردان را مجاب ساخت که در نظام بودجهریزی کشور تجدید نظر جدی نموده و از دادن آمارهای خلاف واقع پرهیز نمایند.

پیامهای رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت سه چهره ارزشمند این حزب یعنی آقایان عسکراولادی، پرورش و حاجی حیدری سرمایه ارزشمند و کمنظیری برای حزب موتلفه اسلامی شد تا راه آن یاران صدیق و صابر امام و رهبری را همچنان با نشاط و شادابی دنبال نماید.

پنجاهمین سال فعالیت حزب موتلفه اسلامی اگرچه بر عامالحزن به خاطر از دست دادن چهرههایی مثل مرحوم خانم نظیفی، مرتضاییفر، عسکراولادی، پرورش و حاجی حیدری تبدیل شده بود ولی فعالترین سال در عرصه سیاسی کشور را برای این حزب رقم زد.

https://shoma-weekly.ir/3mvXbj