نگاه

موتلفه و خدمت به نهاد محرومین

اراده توجه به عدالت و خدمت به محرومین به عنوان تشکلی پایدار و موفق و وسیع در جهت حفظ مردم در صحنه های حمایت از نظام، اثبات کننده نقش سیاسی این حزب موتلفه می باشد.
نصر عزیزی - خارج از تعارفات معمول سیاسی و تبلیغاتی که در نظامهای سیاسی دنیا نسبت به جایگاه مردم وجود دارد، اهمیتی که نظام جمهوری اسلامی برای مردم قائل است، از نظر شکلی و ماهیتی و حتی قواعد سیاسی و انتخاباتی در دنیا بی نظیر است اگر چه برای اثبات این موضوع دلایل زیادی وجود دارد، ولی مهمترین دلیل این است که نظام اسلامی برای خدمت به مردم مسلمان و با روشهای دین ایجاد گردید و مردم اصلیترین نقش را در ایجاد و حفظ و بقا آن به عهده داشتهاند و در آینده هم به شرطها و شروطها کماکان این حمایت تداوم دارد.
نکته کلیدی این است که برای حفظ و حمایت قاطبه و اکثریت مردم برنامههایی عملیاتی گردیده و ادامه دارد که موجب رضایت و حمایت مردم شده است. علاوه بر اینکه مردم اعتقاداتی دارند و نظام باید حافظ و حامی اصولی این نوع اعتقادات دینی باشد، باید مفسر و تحلیلگر کارکردی و عملیاتی انتظارات و اعتقادات هم باشد.
یکی از جهت گیریهای نظام اسلامی که در شعارهای انقلابی مبارزین مسلمان در دهه چهل و پنجاه وجود داشت، مبارزه با ظلم و فساد و تبعیض و فقر و تکاثر سرمایه و غارتگری بیتالمال و اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و حتی عدالت سیاسی بود. برای اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این رویکرد اثبات و عملیاتی شود، نماد شاخص و نقطه قابل توجه، نحوه خدمترسانی به محرومینی بود که به دلایل مختلف از مواهب و نعمتهای کشورشان بی بهره بوده و به دلایل دیگر این وضعیت ادامه پیدا نمود.
موتلفه اسلامی به عنوان تشکلی دینی و مذهبی هنر اساسیاش این بود که در کنار جهاد و مبارزه سیاسی و فرهنگی و اعتقادی و نظامی با هماهنگی و هدایت امام راحل و توصیه ایشان کار خدمت به محرومین را در قالب جمع و تشکل سازماندهی نمود. از آنجائی که همواره مشورتها، رایزنیها، ارتباطات، جمع آوری امکانات، شناسایی محرومین و نحوه خدمترسانی به آنها در قالب کار جمعی توام با موفقیت و بازدهی بیشتر میباشد، این جهتگیری در تشکل مذکور وجود داشت و در واقع میتوان تشکل کمیته امداد امام خمینی را که در روزهای اول انقلاب با فرمان امام راحل و توسط موتلفهایها راهاندازی گردید، محصول چنین تجربه جمعی و تشکیلاتی دانست.
امروزه کمیته امداد از معدود سازمانهایی است که بصورت گسترده و تشکیلاتی و سازماندهی شده و با برنامه و حضور همه جانبه چتر خود را بر سر محرومین کشور گسترانده و ضمن ارائه انواع خدمات رسانیهای متنوع و متعدد، در حوزه تکریم شخصیت و ارتقاء بینش فرهنگی و ایجاد اشتغال و خودکفایی و توجه به علم و دانش و بنیان خانواده و غیره گامهای بلند و به یاد ماندنی و متناسب با شأن نظام اسلامی برداشته که در نوع خود افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی محسوب میشود.
کمیته امداد حضرت امام علاوه بر حضور شرافتمندانه در اقصی نقاط کشور، در سایر نقاط مسلماننشین دنیا نیز مشابه همین فعالیتها را ارائه میدهد.
در خصوص رابطه کمیته امداد امام خمینی و نقش اثرگذار موتلفه اسلامی از منظر سیاست و تحکیم پایههای نظام جمهوری اسلامی نکاتی چند یادآوری میشود:
از بدو پیروزی انقلاب اسلامی کمیته امداد حضرت امام به طور مشخص تنها نهادی بود که با مدیریت بزرگان و مبارزین موتلفه اسلامی در سطح کلان و نه تشکیلات حزب موتلفه تأسیس و هدایت میگردید و کماکان ادامه دارد.
موتلفه اسلامی هیچگاه نگاه حزبی و تشکیلاتی به این نهاد مقدس انقلابی نداشته و دلیل اصلیاش این است که ولی فقیه عادل بر این نهاد هم در زمان امام راحل و هم در زمان مقام معظم رهبری نظارت داشته و این نظارت علاوه بر سایر مجاری، توسط نماینده ولی فقیه یعنی آقای حبیب الله عسگراولادی اعمال میگردید. یعنی کسی که در رأس این حزب وفادار و فداکار مشغول خدمت بوده است، در رأس کمیته امداد نیز از طریق ولایت وظیفه مدیریتی و نظارتی را به عهده داشت. یعنی این نکته چنین است که میتوان یک تشکل دینی وجود داشته باشد و در کار اجرایی برنامههای تشکیلاتی خود را که به زعم دیگران شائبه حزبی دارد، دخالت ندهد. به عبارت دیگر اگر تشکلی دینی فکر و عمل نماید، دیگر شائبه گروهگرایی نخواهد داشت و این رویکرد را مؤتلفه سعی نمود حفظ نماید و در سپهر سیاسی ایران یعنی نقشآفرینی مثبت و مؤثر برای حفظ مردم در صحنهها.
اگر چه گرایشهای سیاسی موجود خیلی اصالت ندارد و اصالت با شاخصها و معیارها میباشد، در نهاد مذکور از همه گرایشها حضور دارند ولی در رأس کسانی حضور دارند که مؤید و منصوب رهبری عادل هستند و در مقوله عدالت خط بازی و حزبگرایی معنا ندارد. کما اینکه مقام معظم رهبری و شهید باهنر و شهید بهشتی که در حزب جمهوری اسلامی دبیر کل حزب بودهاند با عدالت رفتار میکردند نه با گرایش حزب بازیهای مرسوم در دنیا و یا جامعه، و موتلفهایها در حزب جمهوری اسلامی در ایران خرمن خوشه چین عدالت بودهاند.
لذا نتیجه ای که میتوان گرفت، اراده توجه به عدالت و خدمت به محرومین به عنوان تشکلی پایدار و موفق و وسیع در جهت حفظ مردم در صحنه های حمایت از نظام، اثبات کننده نقش سیاسی این حزب میباشد.

https://shoma-weekly.ir/629Rjh