ادب و هنر

مواضع رهبر انقلاب درباره افغانستان

این کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول به مجموعه بیانات و رهنمودهای رهبر انقلاب درباره‌ کشور افغانستان اختصاص دارد. بخش دوم کتاب نیز به مکتوبات و پیام‌های رهبر انقلاب خطاب به مردم افغانستان، پرداخته است. در پایان کتاب نیز مجموعه عکس‌هایی از فرماندهان، رهبران و شهدای مبارز و مجاهدان افغانستانی، از جمله شهید برهان‌الدین ربانی (رهبر جمعیت اسلامی افغانستان) با رهبر انقلاب اسلامی، آورده شده است.
فهیمه اسماعیلی- «من امروز مسائل شما را میدانم و از طرق سیاسی و معمولی و مذاکرات فراوانی که با اغلب شما آقایان محترم (که از دوستان خیلی نزدیک و صمیمی من هستید) داشتهام، در جریان آن هستم.» این تنها بخشی از توجه و نگاه رهبر انقلاب به کشور و مردم افغانستان است که در دیدار با رئیس جمهور این کشور در سال 68 به آن اشاره کرده­ اند.

در جایی دیگر در همین دیدار، میفرمایند: «چون من قبلا در خراسان بودهام و این استان با افغانستان هممرز است، قبل از انقلاب دائما رفتوآمد و ارتباط داشتهام. بهعلاوه از طریق طلاب افغانستانی مقیم مشهد، در جریان مصائب افغانستان بودهام.» و این مسئله به اهمیت جایگاه این کشور همسایه که دارای اشتراکات فراوانی با ایران است نزد رهبر معظم انقلاب اشاره می­ کند.

با توجه به بیانات رهبر انقلاب و اهمیت مسائل کشور افغانستان برای ایشان، کتاب «سفیر روشنگری»، به کوشش مجتبی نیکرهی و با کمک مؤسسه انتشارات عرفان، تدوین و گردآوری شده است. این کتاب درصدد روشن ساختن دیدگاههای رهبر انقلاب درباره مردم افغانستان است.

کتاب «سفیر روشنگری» شامل مجموعهای از بیانات، نظرات و پیامهای مطرحشده از سوی رهبر انقلاب از سال ۱۳۶۸ تاکنون است که درخصوص مهمترین موضوعات سیاسی، مشکلات و اختلافات داخلی (اعم از اختلافات شیعه و سنی)، دخالت بیگانگان و نظام سلطه از جمله آمریکا، حمایت این کشور از تروریسم در افغانستان (مانند طالبان) و وحدت بین شیعه و سنی در این کشور، گردآوری شده و در قالب این کتاب منتشر شده است.

این کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول به مجموعه بیانات و رهنمودهای رهبر انقلاب درباره کشور افغانستان اختصاص دارد. بخش دوم کتاب نیز به مکتوبات و پیامهای رهبر انقلاب خطاب به مردم افغانستان، پرداخته است. در پایان کتاب نیز مجموعه عکسهایی از فرماندهان، رهبران و شهدای مبارز و مجاهدان افغانستانی، از جمله شهید برهانالدین ربانی (رهبر جمعیت اسلامی افغانستان) با رهبر انقلاب اسلامی، آورده شده است.

در یکی از بیانات رهبر انقلاب، که در این کتاب آمده، درباره دیدگاه ایشان درخصوص موقعیت و اهمیت افغانستان، اینچنین آمده است: «افغانستان نقطهای است که اگر آنجا پایگاه داشته باشند، میتوانند بر کشورهای آسیای جنوب غربی، بر روسیه، بر چین، بر هند، بر پاکستان و بر ایران، تسلط داشته باشند. دارند اینهمه آنجا تلاش میکنند، برای اینکه آنجا پایگاه دائم درست کنند و بمانند. این معنای استکبار است».

کتاب «سفیر روشنگری» از سوی انتشارات عرفان با قیمت 15 هزار تومان منتشر شده و علاقه­مندان می­توانند آن را از پایگاه اطلاع رسانی «من و کتاب» به صورت غیر حضوری خریداری کنند.

https://shoma-weekly.ir/rPkci6