نگاه

منظومه فکری اسلام در برابر کلیشه‌های نظام سلطه

تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به استقلال فکری و سیاسی و اقتصادی به‌ویژه استقلال فکری که می‌تواند دیگر استقلال‌ها را به‌دنبال خویش بیاورد در نظام فکری اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. متاسفانه به تعبیر مقام معظم رهبری: گاهی می‌بینید بعضی از روشنفکرنماها مفهوم استقلال و مصادیق استقلال را با سفسطه‌های به‌ظاهر منطقی و در واقع ضد منطق نفی می‌کنند، در واقع با آزادی مخالف‌اند، استقلال بخش غیرقابل انفکاک از آزادی است، یعنی جزئی از آزادی است. جزئی از مفهوم آزادی، استقلال یک کشور است. آزادی در مقیاس یک ملت است، معنای استقلال این است.12/6/94

استقلال فکری خبرگان، مسئولان، صاحبنظران سیاسی، اجتماعی و دینی در برابر تبلیغات پرحجم نظام سلطه از محورهای مهم سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان بود.(12/6/94)

حفظ این استقلال فکری به دو اقدام محتاج است:

1- اسیر کلیشههای تحمیلی نظام سلطه نشدن

2- تمسّک به منظومه فکری اسلام

کلیشههای تحمیلی چیست؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی کلیشههای استکبار را تفکراتی و مفاهیمی میدانند که از سوی تبلیغات پرحجم نظام سلطه، بهطور شبانهروزی در سرتاسر عالم پراکنده شده و موجب میشود حجم عظیمی از مردم بر یک موضوع تمرکز کرده و تکیه کنند و آن را تکرار کرده و به زبانهای مختلف آن را بیان کنند؛ بهطوری که ناچار شوی همرنگ جماعت شوی؛ در حالی که به توصیه قرآن کریم:

«واِن تطع اکثر مَن فیالارض یُضِلوک عن سبیلالله» یعنی اگر از بیشتر کسانی که در این سرزمین میباشند، پیروی کنی، تو را از راه خدا گمراه میکنند. یعنی اکثریت هیچوقت حق نیست.

امروزه صدها رسانه بینالمللی با تمام ظرفیت و توان تبلیغاتی خود افکار عمومی جهان را طوری مهندسی میکنند، که:

- مردم دنیا تصور کنند آمریکا قدرتمندترین کشور دنیاست و کدخدای جهان است

- مردم دنیا تصور کنند که آمریکا مدافع حقوق بشر است

- مردم دنیا تصور کنند که آمریکا در یازده سپتامبر از تروریسم آسیب دیده و اکنون دشمن تروریسم است

- مردم دنیا تصور کنند که آمریکا بهدنبال ایجاد دموکراسی در دنیاست و از رای و خواست مردم در برابر حکومتهای استبدادی حمایت میکند

- مردم دنیا صهیونیستها را مظلومین ناشی از هولوکاست بدانند که حق دارند سرزمین و حکومتی داشته باشند

- مردم دنیا از اسلام ومسلمانان بهخاطر خشونت دینی و احکام خشن بترسند

- مردم دنیا چشمانشان را در برابر جنایات آمریکا، دخالتهای آمریکا در سرنوشت کشورها، حمایت آمریکا از تروریستها، زندانهای غیرقانونی و ضدبشری گوانتانامو و ابوغریب، کشتار مردم بیگناه عراق و افغانستان و پاکستان و تلاش برای براندازی حکومتهای قانونی ببندند و چیزی نفهمند و نشنوند و نبینند.

- مردم دنیا از ایران بهعنوان حکومتی حامی مقاومت اسلامی و ضد صهیونیست بترسند

- مردم دنیا باور کنند که برای رشد و پیشرفت و توسعه کشورشان باید به آمریکا متکی شوند و با او ارتباط برقرار کنند

- مردم دنیا دفاع مجاهدان فلسطین از سرزمینشان را اقدامی تروریستی بدانند و حزبالله مدافع سرزمین لبنان را نیز گروهی تروریستی تلقی کنند

- مردم دنیا حملات ددمنشانه چندین ماهه عربستان به مردم بیگناه یمن و کشتار دهها هزار انسان و کودک و پیر و جوان را دفاع از حکومت و دولت مستعفی آن کشور بدانند و دفاع مردم و انصارالله از کشور یمن و مقابله با رئیسجمهور دستنشانده آمریکا و عربستان را تروریست بنامند.

اینها نمونههایی از کلیشههای تحمیلی آمریکاست که از طریق رسانههایش به مردم القاء میکند تا ذهن مردم را همراه خود کرده و اقدامات جنایتکارانه خود را توجیه کند.

بنابراین کسانی که آمریکا را منجی خود میدانند، کسانی که آمریکا را طرفدار حقوق بشر میدانند، کسانی که دروغ مبارزه با تروریسم آمریکا را قبول کردهاند؟ کسانی که دموکراسیخواهی غربی را به تبعیت از آمریکا مطالبه میکنند. کسانی که توسعه بدون تکیه به آمریکا را ممکن نمیدانند اینان کسانی هستند که اسیر کلیشههای تحمیلی نظام سلطه شدهاند.

حال میخواهد در بین نخبگان باشند، یا مسئولان یا صاحبنظران فرقی نمیکند. این روش با استقلال فکری منافات دارد.

منظومه فکری اسلام

انقلاب اسلامی به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی خود یک منظومه فکری است.12/6/94

امروز منظومه فکری جدیدی به دنیا عرضه شده و این منظومه در حال پیشرفت است و دست بهدست میگردد.

و بسیاری از دلهای آزادیخواهان را در دنیا چه در دنیای اسلام و چه در حد کمتری در خارج از دنیای اسلام جذب میشوند.

اجزای مهم این منظومه فکری چیست؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی اجزای مهم این منظومه فکری را که از جاذبه خاصی برخوردار است به قرار زیر تبیین فرمودند:

1- نفی ظلم 2- نفی استکبار 3- نفی استبداد 4- عزت ملی 5- عزت اسلامی 6- استغنا از تکیه به دیگران 7- استقلال همه جانبه (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی) 8- آزادیهای مشروع

که علاوه بر موارد فوق مطروحه از سوی معظم له میتوان موارد دیگری را نیز افزود مثل؛

9- مقابله با یکجانبهگرایی در دنیا

10- حمایت از مظلومان و مورد ستم قرارگرفتگان

11- طرفداری از صلح و امنیت برای همه

12- مقابله با دخالت قدرتها در امور داخلی کشورها

13- حمایت از مردمسالاری واقعی در کشورها از جمله فلسطین

14- مبارزه با تروریسم در تمام اشکال دولتی، قومیتی، مذهبی

15- مبارزه با نژادپرستی و برتریطلبی قومی بهویژه صهیونیسم

16- مقابله با حق وتوی قدرتهای سلطهگر و برخورداری از حقوق عادلانه کشورها

17- حمایت از حقوق واقعی بشر براساس جهانبینی توحیدی نسبتبه انسان

18- مبارزه با فساد اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی، اعتیاد ، مواد مخدر و همه مظاهر آن

اینان جلوههایی از منظومه فکری اسلام هستند که جاذبه داشته و ملتها را بسوی خود میکشانند.

تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به استقلال فکری و سیاسی و اقتصادی بهویژه استقلال فکری که میتواند دیگر استقلالها را بهدنبال خویش بیاورد در نظام فکری اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است. متاسفانه به تعبیر مقام معظم رهبری: گاهی میبینید بعضی از روشنفکرنماها مفهوم استقلال و مصادیق استقلال را با سفسطههای بهظاهر منطقی و در واقع ضد منطق نفی میکنند، در واقع با آزادی مخالفاند، استقلال بخش غیرقابل انفکاک از آزادی است، یعنی جزئی از آزادی است. جزئی از مفهوم آزادی، استقلال یک کشور است. آزادی در مقیاس یک ملت است، معنای استقلال این است.12/6/94

رهبر معظم انقلاب اسلامی نتیجه برخورداری از این منظومه فکری و عدم تبعیت از کلیشههای تحمیلی غرب و نظام سلطه را خودباوری پیداکردن ملت دانسته و آن را موجب آزادی به معنای واقعی و حقیقی کلمه برخورداری از سبک زندگی اسلامی، رشد نوآوری و همافزایی و اتحاد ملی و رشد ارزشهای اسلامی در جامعه میدانند.

افق آینده در پرتو همین منظومه

رهبر معظم انقلاب افق آینده کشور در پرتو این منظومه را برخورداری ایران از پیشرفتهای مادی و علمی وفناوری و برخورداری از معنویت و قادر به اداره جمعیت دو برابر کنونی دانستند که علیرغم اقتدار و استقلال و توانمندی دنبال سلطه و زورگویی و تحمیل حرف خود به دیگران نیست، به مظلومین کمک میکند و در مقابل گندهگوییهای زورگوهای دنیا میایستد و این برای استکبار جهانی سنگین است و همه مواجهه با جمهوری اسلامی برای این است که این آینده برای جمهوری اسلامی تحقق پیدا نکند. وظیفه ملت و جوانان و علمای دین و روشنفکران دانشگاهی این است که حول محور همان منظومه فکری پیش ببریم و مسئولین حواسشان جمع باشد که هدف دشمن چیست، با لبخند دشمن یا مساعدت کوتاهمدت دشمن در یک امری یا همراهی او در یک جایی یا بیان کلمهای به نفع جمهوری اسلامی، فریب نخوریم و بدانیم دشمن چهکار میخواهد بکند.

https://shoma-weekly.ir/6KsnxI