نگاه

منشورتربیت جوانان مکلف

حمید رضا ترقی - دیدار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با جوانان در سن تکلیف که بدون حضور محافظین امنیتی و در نهایت صمیمیت فی مابین جوانان و امام خامنه ای صورت گرفت بلحاظ شکلی و محتوایی از وقایع نادر انقلاب اسلامی بود
جوانان به لحاظ سنی در عنفوان جوانی نوعا سرگرم مسائلی در زندگی روزمره خود هستند که کمتردرآن مسائل معنوی و سیاسی مشاهده می شود .
اینکه تقدس و کاریزمای رهبری در ذهن و فکر نوجوانان بگونه ای محقق گردد که هنگام دیدن رهبری بی اختیار اشک شوق بریزند و تحت تاثیر کاریزمای معنوی ایشان قرار گیرند نشان از طی فرایند تربیت هدفمند و موثر این عزیزان داشت .
  اینان همان رویشهای نسل جوان هستند که معظمله بارها به آن به عنوان دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی اشاره داشته و امیدوار بوده اند .

 تعریف جوان مکلف
    رهبر معظم انقلاب اسلامی تکلیف را زمان قابلیت پیدا کردن جوان برای مکالمه باخدا و پذیرش ماموریت از سوی معبود و خالق هستی و لحظه تشرف به ساحت لطف و توجه پروردگار دانستند .
این لحظه و مقطع از عمر و زندگی جوانان بهترین و ارزشمند ترین و ماندنی ترین تاریخ زندگی اوست که باید آن را قدر بداند و فرصتی برای جهش معنوی و سکویی برای پرش و ارتقاء بسوی کمال برای او باشد .

 منشور تکلیف مداری جوان
ارتباط مستحکم با خدا .؛رمز پیشرفت انسان حفظ ارتباط او با خداست و دلیل اصلی انحطاط معنوی و لغزشهای اخلاقی جوانان در غرب قطع ارتباط باخداست بهترین راه ارتباط با خدا نماز است که زمینه مکالمه و گفتگوی جوان با خدارا فراهم واعتماد بنفس و توکل اورا به خداافزایش و به او شجاعت می بخشد
انس با قرآن ؛  قرآن برنامه زندگی و نسخه درمان دردهای بشر بویژه اهل تقوی و متقین است .انس با آن و ممارست در خواندن و فهم و عمل به قرآن انسان را در مسیر رشد و تعالی قرار داده و تراز مکتب تربیت میکند .
حفظ شادابی وپرکاری و فعال بودن درمحیط مدرسه ؛انرژی و پتانسیل موجود در جوانان ایجاب می کند که از نشاط و شادابی و خستگی ناپذیری برخوردار بوده و مسئولیتها و ماموریتها را بخوبی و با کیفیت عالی انجام دهند و به ظرفیت غنی و موثری برای سازندگی و خلاقیت و تحرک در جامعه تبدیل شوند.
مصونیت بخشی بخوددربرابرنفوذ دشمن؛در شرایطی که دشمنان کشور برای سلطه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی مهمترین محور فعالیت خودرا نفوذ در ذهن و فکر و رفتار جوانان قرار داده اند , جوانان تکلیف گرا باید در خود نسبت به نفوذ دشمن ؛ از طریق تقویت دشمن شناسی و بالابردن قدرت تحلیل سیا سی مصونیت ایجاد کنند و این مصونیت را به دیگر هم سن وسالهای خود نیز تعمیم دهند. مجهز شدن به دانش و علم ؛ نسل جوانی که مجهز به علم و دانش است و در کسب علم ودانش حریص ودارای ولع است به معلومات کتب درسی اکتفا نکرده و لحظه ای از مطالعه وتفکر و اندیشه و تحقیق و پژوهش غفلت نکرده و بر آگاهی های خود هر لحظه می افزاید تا با تلفیق آن با تجربه به عنصری کارآمدبرای جامعه تبدیل گردد. حفظ سلامت جسمی باورزش؛بدن سالم ظرف عقل سالم است , سلامت جسمی انسان را از آفات خطرناک اعتیاد و مواد مخدر و کسالت و تنبلی و سربار جامعه شدن حفظ می کند و کارآیی مفید انسان را بالا برده واز خستگی زودرس او جلو گیری کرده و جوان رااز تن پرورشدن و رفاه طلب شدن وراحت طلبی نجات می دهد .امروز متاسفانه گرایش به کارهای کم زحمت و پردرآمد زیاد شده حفظ سلامت معنوی وقلبی؛رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حفظ سلامت معنوی و قلبی جوانان آنان را به نماز و دعا و توسل و یاد شهدای انقلاب اسلامی و توجه به خدا توصیه فرمودند , زیرا قلوب جوانان در اثر دنیا طلبی , شهوترانی و ولنگاری و ..بیمار ومریض شده و آلوده به نفاق و فسق وبزه کاری وانحراف می شود .
حفظ سلامت فکری ؛فکر سالم مستلزم کسب آگاهی و اطلاعات از منابع سالم و غیر آلوده به میکروبهای فرهنگی است , خواندن کتابهای خوب , راهگشا از متفکران و نویسندگان متعهد ومورد اطمینان , و عدم ورود به فضاهای فرهنگی آلوده و مسموم درعرصه مجازی, زمینه ساز فکری جوانان رافراهم میسازد.
تلاش برای خودسازی همه جانبه ؛دوران محدود جوانی و نوجوانی بهترین فرصت شکل گیری و ساخته شدن شاکله جوان در دوران زندگی است . زیرا انسان فقط در این سن است که میتواند به استخوان بندی وجودش شکلی متناسب با یک انسان تراز مکتب و شایسته بدهد . خودسازی جسمی و معنوی و روحی و فکری و تربیتی و فرهنگی در این سن جواب میدهد. جوانانی که در این سن خودرا درست تربیت کنند درآینده بهدرد جامعه خواهند خورد.
الگو گیری از شهدا؛ شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی در دردوران انقلاب و چه در دوران دفاع مقدس بهلحاظ ایثار و فداکاری و کارآمدی و جانبازی در راه عقیده و کشور بهترین الگوهای جوانان هستند که میتوانند سرمشق نسل جوان کشورمان باشند . راه آنهارا ادامه داده و آرمان آنان را محقق سازند. خودرا به مانند آنها تربیت کرده و ویژگیهای آنهارا در خود زنده نگه دارند .زیرا شهدا و نوشته ها و خاطرات ارزشمند آنها که در سن جوانی برای مصالح کشور و حفظ استقلال ایران دشمنان را از کشور دفع و جان خودشان را دراین راه فداکردند از ارزش والایی برخوردارند . آنان بالا ترین ارزش انسانی خود یعنی جانشان را دراین راه فدا کرده اند.
قدر پدر و مادر خودرا بدانید ؛ احسان به والدین و حفظ حرمت و احترام والدین در اسلام آنقدر اهمیت دارد که به قول پیامبر اگر مردم میدانستند احترام به والدین چقدر ارزش داردیک لحظه از آن غفلت نمیکردند .امروزه متاسفانه رابطه فرزندان و والدین تحت تاثیر تهاجم فرهنگی غرب سرد و ضعیف شده است .والدین حریف تربیت فرزندان نمیشوند و  فرزندان نصیحت پذیری و پند پذیری شان ضعیف شده است .بعض جوانان برخلاف گذشته و دستورات اسلامی والدین خودرا درسالمندی بجای نگهداری و مراقبت به آسایشگاه سالمندان میسپارند و حاظر نیستند زحماتی را که آنها دردوران کودکی برایشان کشیده اندجبران کنند .
امید است با رهنمود های فوق نسل جوان کشورمان در مسیر رشد و تعالی و بصیرت و آگاهی گام بردارند .


https://shoma-weekly.ir/5eAUaP