نگاه

مناظره یا مجادله؟

باید مراقب بود مناظره های انتخاباتی هیجان را تبدیل به تنش و درگیری و مجادله نکند . ایجاد شور انتخاباتی برای حضور حد اکثری مردم پای صندوق های رأی بسیار مفید است، اما لازمه آن رعایت اخلاق انتخاباتی در هر سطحی از انتخابات است تا دستاویزی برای سوء استفاده دشمنان نشود.
مصطفی حسینی- ماراتن انتخابات ریاست جمهوری با معرفی 8 نامزد از سوی شورای نگهبان شروع شد و این هشت نفر فرصت تقریباً بیست روزهای را برای معرفی و تبلیغ خود دارند.

مناظره های تلویزیون از مصادیق تبلیغات برنامه های رسانه ملی بوده است که در این دوره نیز همانند دوره قبل با تغییراتی فرصت را برای معرفی نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری فراهم می کند.

آیا در این دوره از انتخابات نیز مناظره و برنامه های انتخاباتی باعث ایجاد تنش و کینه و کدورت و مجادله می شود و یا اینکه مناظره ها باعث پویایی، نشاط، صراحت و شفافیت مواضع و برنامه ها می شود؟

یکی از موضوعاتی که در دوره قبلی باعث به وجود آمدن تنش و مشکلات و هزینههایی برای کشور شد افشاگری هایی بود که در مناظره ها بیان شد و تنش را به سطح جامعه آورد. هنوز مردم «بگم بگم» های انتخاباتی را فراموش نکرده اند و در نهایت فضای مناظره های انتخاباتی به مجادله ختم شده  و ارائه برنامه برای اداره کشور هیچ جایگاهی نداشت.

حتی در طول دولت دهم نیز موضوع افشاگری ها ادامه پیدا کرد و همین چندی پیش در مجلس ماجرای نواری که احمدی نژاد پخش کرد مورد آزردگی خاطر رهبر معظم انقلاب شد و معظم له اینگونه حرکات را شرعاً و عرفاً حرام اعلام کردند.

مناظره هر چند دارای نکات بسیار مثبت و حسنه ای همچون ایجاد افزایش شور انتخاباتی است اما مضراتی را نیز به همراه دارد که مقام معظم رهبری در تاریخ 29 خرداد 88 و در نماز جمعه تاریخی به آن اشاره کردند و ایجاد کدورت و کینه، تکیه بر شایعات، ضعف جنبه منطقی مباحث و احساساتی و عصبانی شدن طرفین را از نقاط ضعف مناظره های دو نفره نام بردند که در میان طرفداران نامزدها التهاب و نگرانی ایجاد می کرد. در این دوره از انتخابات طبق اعلام صدا و سیما و به علت تعداد زیاد نامزدهای ریاست جمهوری مناظره ها به صورت دسته جمعی و حتی با حضور کارشناسان برگزار می شود که در این خصوص و حتی مناظراتی که احتمالاً در دانشگاهها رخ خواهد داد که نامزدهای سکانداری مسئولیت اجرایی کشور باید به نکاتی توجه داشته باشند:

مشخص بودن محدوده بحث

معرفی تیم کاری برای اداره کشور

معرفی کابینه خود به مردم

تببین برنامه های خود برای اداره کشور به ویژه برنامه های اقتصادی، سیاست خارجی و فرهنگی

نشان دادن میزان پایبندی به اسلام و انقلاب و مقام معظم رهبری

پرهیز از بد اخلاقی و هوچی گری و مجادله

خودداری از هر گونه افشاگری در مورد اشخاص قبل از حکم قضایی

ارجاع و استنادات موثق و متقن

رعایت اصول اخلاقی و احترام متقابل با سعه صدر و تحمل شنیدن نظرات طرف مقابل

پذیرش حقیقت واعتراف به آن در هرشرایط

نامزدهای انتخاباتی باید در مناظره ها که به صورت گروهی است، به صورت شفاف با مردم سخن بگویند و این شفافیت بدین معنا است که سخن در چارچوب معیارهای نظام بوده و خارج از توانایی دولت برای اداره  نباشد. در برخی مواقع نامزد های انتخابات شعارهایی می دهند که خارج از چارچوب اختیارات مسئولیت آنهاست و این شیوه سخن گفتن خلاف صداقت با مردم است.

باید مراقب بود مناظره های انتخاباتی هیجان را تبدیل به تنش و درگیری و مجادله نکند . ایجاد شور انتخاباتی برای حضور حد اکثری مردم پای صندوق های رأی بسیار مفید است، اما لازمه آن رعایت اخلاق انتخاباتی در هر سطحی از انتخابات است تا دستاویزی برای سوء استفاده دشمنان نشود.

آنچه در سال 88  در مناظره های انتخاباتی اتفاق افتاد مجادله بود زیرا هم برخی از دست آوردهای نظام زیر سوال رفت و هم تخریب هایی علیه مسئولان سطوح مختلف صورت گرفت که این بی اخلاقی ها هنوز از اذهان آحاد جامعه پاک نشده است

https://shoma-weekly.ir/Wyv6PG