نگاه

مماشات؛ عامل بالارفتن کشمیری‌ها

این پرونده باید رسیدگی جدی شود و مردم باید همه چیز را بدانند. مسئله‌ای که این‌قدر در تاریخ ما موثر بود، یعنی شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر، نباید مسکوت باقی بماند. در آن زمان حضرت امام (ره) صلاح دیدند و ما هم مطیع هستیم. اما با گذشت اقتضائات زمان اگر مقام معظم رهبری صلاح بدانند، می‌توانند دستور بدهند که این پرونده دوباره به جریان بیفتد.
حسن غفوری فرد- اینکه چه کسانی فاجعه انفجار نخست وزیری را به وجود آوردهاند، هنوز هم یک معما است. اینکه بالاخره چه کسانی غیر از کشمیری در انفجار دفتر نخست وزیری دست داشتند و چگونه او را فراری دادند؟ چه کسانی شایع کردند که کشمیری شهید شده است؟ چه کسانی گفتند که کشمیری آنقدر سوخته که حتی خاکسترش هم نمانده است؟ اینها متاسفانه معماهایی است که هنوز حل نشده است.

بعضی معتقد هستند که ترور شهید لاجوردی دادستان وقت انقلاب هم در این رابطه است که ایشان خواسته پرونده انفجار دفتر نخست وزیری را دومرتبه باز کند. بعضیها هم معقدند که حتی قتل ناجوانمردانه آقای ربانی املشی دادستان وقت انقلاب که ایشان را به سرطان مبتلا کردند، در همین رابطه بوده است. آقای ربانی به من گفتند به ما کمک کنید تا این پرونده را کشف کنیم. اما ایشان را هم به طرز بسیار ناجوانمردانهای به شهادت رساندند.

جا برای تحقیق و پژوهش در این پرونده هست. باید همه نقاط تاریک مسائل روشن شود. حتی الان هم که بیست سال از این پرونده گذشته است، دوباره میشود به پرونده نگاه کرد و آن را مورد بررسی قرار داد.

بنده از‌‌ همان روز اول انقلاب اعتقاد داشتم باید یک برخورد خیلی قاطع با تمام گروهکها بشود، چه منافقین، چه چریکهای خلق و چه پسمانده‌‌های رژیم شاه. اعتقاد داشتم که اگر از روز اول مماشات مهندس بازرگان در دولت موقت نبود، و برخورد قوی با این افراد میشد، بسیاری از مسائل از قبیل جنگ تحمیلی، کودتای نوژه و ترورهایی که صورت گرفت، پیش نمیآمد.

در داخل حزب هم مهندس موسوی میگفت که ما صلاح نمیدانیم الان با مجاهدین خلق برخورد کنیم. اینها همه دست به دست هم داد تا امثال کشمیری به مراتب بالای کشور برسند.

معتقدم این پرونده باید رسیدگی جدی شود و مردم باید همه چیز را بدانند. مسئلهای که اینقدر در تاریخ ما موثر بود، یعنی شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر، نباید مسکوت باقی بماند. در آن زمان حضرت امام (ره) صلاح دیدند و ما هم مطیع هستیم. اما با گذشت اقتضائات زمان اگر مقام معظم رهبری صلاح بدانند، میتوانند دستور بدهند که این پرونده دوباره به جریان بیفتد.

https://shoma-weekly.ir/4UYByi