نگاه

مقدمات حل رکود

باید پذیرفت که برنامه ریزی که دولت یازدهم دارد به مراتب از برنامه‌های دولت نهم و دهم قوی‌تر است. دولت نهم و دهم به جد مسبب بسیاری از مشکلات نظام و تورم افسار گسیخته‌ای بود که به وجود آمد و دلیل آن این بود که در این دولت‌ها عقل جمعی کار نمی‌کرد، یک نفر تصمیم می‌گرفت که حتی همکاران خود را نیز قبول نداشت. رئیس جمهور پیشین تصمیمات خلق الساعه‌ای می‌گرفت،آن‌هم به صورت دستوری، اقتصاد به هیچ وجه دستوری نیست، بلکه مسئله‌ای به صورت کاملا علمی و برنامه ریزی شده است.

احمد کریمی اصفهانی- دولت مدعی آن است که تورم را حل کرده که میتوان اذعان داشت تا بخشی صحیح است. اما تنها دلیل کاهش تورم برنامه ریزی و مدیریت نیست، بخش عمده این کاهش تورم حاصل رکودی است که بر بازار حاکم است و بخشی هم به دلیل آن است که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

به طور طبیعی وقتی عرضه بیش از تقاضا باشد، قیمت کاهش پیدا میکند و این مهار تورم نیست، بلکه رکودی است که به همراه خودش قیمتها را پایین آورده است.

باید پذیرفت که برنامه ریزی که دولت یازدهم دارد به مراتب از برنامههای دولت نهم و دهم قویتر است. دولت نهم و دهم به جد مسبب بسیاری از مشکلات نظام و تورم افسار گسیختهای بود که به وجود آمد و دلیل آن این بود که در این دولتها عقل جمعی کار نمیکرد، یک نفر تصمیم میگرفت که حتی همکاران خود را نیز قبول نداشت. رئیس جمهور پیشین تصمیمات خلق الساعهای میگرفت،آنهم به صورت دستوری، اقتصاد به هیچ وجه دستوری نیست، بلکه مسئلهای به صورت کاملا علمی و برنامه ریزی شده است.

اگر در اقتصاد چارچوب علمی کنار گذاشته شود و به صورت امریه کارها پیش رود، طبیعی است که در کار توفیقی حاصل نخواهدشد. دولت یازدهم در این کار خرد جمعی را مبنا قرار داده است. دولت باید به این نکته توجه داشته باشد که برای خروج از رکود باید برنامه ریزی شود و پیش از آنکه در عرصه تولید برنامه ریزی کامل نکنیم و اثرات تورمی یارانهها را که بر اقتصاد ما تحمیل شده جبران نکنیم و مشکلاتی مثل نقدینگی را برای دستگاه و بنگاههای اقتصادی حل نکنیم و قوانین تامین اجتماعی و مسئله مالیات که مشکل بزرگی برای جامعه است به راه حل نرسد؛ نمیتوان به حل مشکلات ناشی از رکود امیدوار بود. اینها مقدمهای برای خروج از رکود است که باید از قبل برنامه ریزی شده و به آن پرداخته شود.

https://shoma-weekly.ir/8v3Jxb