نگاه

مقاومت تحریم‌شکن

آغاز اولین تحریم غرب علیه ایران در سال ۵۹ و مقاومت رزمندگان عزیز در سوم خرداد برای فتح خرمشهر دو واژه تأثیرگذار در سرنوشت کشورمان را معنایی تازه بخشید. واژه تحریم که همیشه موجب هراس ملت‌ها و عامل عقب‌نشینی و عدول از اصول و آرمان‌ها بود. در فرهنگ انقلاب اسلامی تبدیل به فرصتی برای خوداتکایی و خودکفایی و دستیابی به استقلال و منشاء خودباوری واعتماد به نفس ملی شد.
حمیدرضا ترقی- آغاز اولین تحریم غرب علیه ایران در سال ۵۹ و مقاومت رزمندگان عزیز در سوم خرداد برای فتح خرمشهر دو واژه تأثیرگذار در سرنوشت کشورمان را معنایی تازه بخشید.

واژه تحریم که همیشه موجب هراس ملتها و عامل عقبنشینی و عدول از اصول و آرمانها بود. در فرهنگ انقلاب اسلامی تبدیل به فرصتی برای خوداتکایی و خودکفایی و دستیابی به استقلال و منشاء خودباوری واعتماد به نفس ملی شد.

واژه مقاومت که در گذشته با تعبیر مشت به سندان کوبیدن، تحقیر و تخریب معنا میشد با پیروزی خون بر شمشیر به عنصر پیروزی بخش و آیندهساز و مأیوس کننده دشمن تبدیل شد.

ملت ایران در طی سی و پنج سال گذشته از تحریم فرصتی برای خودکفایی و استقلال و از مقاومت عنصری آزادیبخش و سلاحی برنده در برابر تهاجم دشمن ساخت.

اعتراف شورای روابط خارجی آمریکا به اینکه تحریمها در تغییر رفتار ایران مؤثر نبوده و باید مذاکرات سیاسی و حتی تهدید نظامی چاشنی آن شود، حاکی از عجز دشمن در برابر اراده ملت ایران است.

دشمنان ما در رمزگشایی از منشاء رفتار رهبران ایران و مقاومت آنها در برابر زیادهخواهیهای غرب به این حقیقت دست یافتهاند که رهبران ایران بیش از اینکه اصولگرا یا اصلاحطلب باشند همگی «خمینیگرا» هستند و از ذخیره فکری و انقلابی که آن امام به نظام تزریق کرده، استفاده میکنند.

آنها معترفند که دومین نسل خمینیگرای انقلاب اسلامی نیز مخالفت با غرب را در کنه جهانبینی خود حفظ کرده، و این حاصل مقاومت ملت ایران در برابر زیادهخواهیهای غرب تا کنون بوده است.

رهبر معظم انقلاب در بهمن ۹۱ فرمودند: «اگر کشور در مقابل فشارهای دشمن از جمله در مقابل همین تحریمها و از این چیزها مقاومت مدبرانه بکند، نه فقط این حربه کند خواهد شد، بلکه در آینده هم امکان تکرار چنین چیزهایی دیگر وجود نخواهد داشت. چون این یک گذرگاه است. این یک برهه است و کشور از این برهه عبور خواهد کرد. هدف تحریمها خسته کردن ملت ایران است، جدا کردن ملت ایران از نظام اسلامی است.»

بنابر این مقاومت در عرصههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رمز غلبه بر این تحریمهاست.

زیرا به تعبیر معظم له مقابله با فشارهای دشمن دو راه دارد؛ ملتهای ضعیف وقتی که دشمن فشار آورد، میروند در مقابل دشمن تسلیم میشوند، خشوع میکنند و توبه میکنند، اما ملت شجاعی مثل ایران به مجّرد اینکه دید دشمن دارد فشار میآورد، سعی میکند نیروهای درونی خود را فعال کند، با قدرت و شجاعت از منطقه خطر عبور کند، و همین کار را خواهد کرد.

این هم تجربه سی ساله ما است، بیش از سی سال است که ما در مقابل فشارهای آمریکا ایستادهایم، ملتهایی هم هستند که سی سال تسلیم آمریکا شدند و در مراحل متعددی عقبند، ما بدی ندیدیم از ایستادگی، از مقاومت، مقاومت نیروی درونی یک ملت را احیاء میکند و به فعلیّت میرساند.

بنابر این در منطق ملت ایران و پیروان خط امام و رهبری ملت ایران از تحریمها هراس ندارد و تحریم موجب رشد و توسعه و خودباوری ایران شده و اگر امروز تحریمها در بعضی بخشها اثرگذاشته بخاطر قصور دولتها در عدم کاهش و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی بوده و در برابر تحریمها نباید تسلیم شد، بلکه قطعاً دشمن از تحریمها متضررتر خواهد شد و مقاومت مادر برابر تحریمها موجب کُند شدن تیغ تحریمها شده و با تکیه بر ظرفیتهای درونی توطئههای دشمن خنثی خواهد شد.

بیاییم با مقاومت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تحریمها و تهدیدهای دشمن را بشکنیم و بار دیگر اقتدار نظام اسلامی را به دنیا اثبات کنیم.

https://shoma-weekly.ir/Y9zreA