نگاه

معنی انتخاب نامزد حزبی

نامزد حزبی علاوه بر پاسخگویی از یک گروه نیرومند که وظیفه مشاوره دادن در امور مختلف را دارند برخوردار است همچنین از یک اتاق فکر برای برنامه‌ریزی کارآمد برای نیل به اهداف و وعده‌های کاندیدایشان بهره می‌برد تا از این طریق اقبال عمومی مردم به حزب را برای سایر انتخابات‌ها جلب نماید

علی آرش رناسی- مردمسالاری دینی یکی از کلیدواژههای اصلی انقلاب است که در سند چشمانداز بیستساله کشور لحاظ شده است؛ بنابراین لازم است کلیه نیروهای دلسوز انقلاب و ایران نسبت به سهم احزاب سیاسی بهعنوان یکی از ظروف دربردارنده افزایش مشارکت سیاسی حساس باشند. امروزه در جهان یکی از مظاهر توسعه سیاسی که باعث نشاط سیاسی مردم و عامل تقویت همبستگی ملی و لازمه دموکراسی است وجود احزاب سیاسی کارآمد و نه دولت ساز در کشور است.

یک مسیر نادرست

بارها در انتخابات مختلف بهاشتباه افرادی به جایگاهها و پستها رسیدهاند که قبای آن عنوان به قامت ناسازشان نمیخورده و با اتمام زمان مسئولیت پاسخگوی تصمیمات نادرست خود نبوده و کسی نیز مسئولیت انتخاب و نتیجه اقدامات آنها را میپذیرفت. این به علت عدم حسابرسی و حسابکشی بعد از اتمام مسئولیت است؛ زیرا فرد حقیقی و بدون دنباله و فارغ از خاستگاه انتخابشده را از هیچ جریانی نمیتوان از عواقب و نتایج تصمیمات بازخواست نمود.

در شرایطی که احزاب معرف فرد باشند در صورت انتخاب اگر فرد موفق نشد، وعدههای خود را به منصه ظهور برساند آن تشکل باید پاسخگوی اعمال باشد و اگر کاندیدای حزب بدعمل کند مردم از حزب رویگردان میشوند و مرگ آن حزب در سپهر سیاسی کشور فرا میرسد.

از پاسخگویی تا کارآمدی

نامزد حزبی علاوه بر پاسخگویی از یک گروه نیرومند که وظیفه مشاوره دادن در امور مختلف را دارند برخوردار است همچنین از یک اتاق فکر برای برنامهریزی کارآمد برای نیل به اهداف و وعدههای کاندیدایشان بهره میبرد تا از این طریق اقبال عمومی مردم به حزب را برای سایر انتخاباتها جلب نماید بنابراین کاندید حزبی به دلیل حمایت از جریان قوی، یک نفر نیست و مردم از توانایی دهها نفر مشاور، برنامهریز و متخصص در امور مختلف آشنا میشوند که برای همه فعالیتها آمادگی دارند. انتخاب کاندیدای حزبی، به معنای برگزیدن خرد جمعی بهجای فرد محوری است.

جریان پاسخگویی از قاعده تا رأس

هنگامیکه مسئله انتخاب بالاترین مقام اجرایی کشور که برنامهریزی و سازماندهی و راهبری کشور در حوزههای گوناگون به مدت حداقل 4 سال مطرح میشود یک نفر هرچقدر کاردان و متخصص نمیتواند در گستره ایران در سمت درست انتخاب کرده و مطابق برنامه درست و در بستر برنامه بلندمدت به حرکت دربیاورد، تجربه چندین ساله نشان میدهد اتکا به فرد سبب نادیده گرفتن ظرفیتها میشود. در دولت حزبی جریان اطلاعات از قاعده هرم که نیروهای عادی و مردمی هستند به سمت رأس هرم که نیروهای ارشدند جریان دارد و عملاً بازخورد تصمیمات مدیران کلان اجرایی کشور در جامعه شناسایی و نتایج آن را در سطح جامعه در خصوص برنامهها و اقدامات دولتمردان بهآسانی و چابکی منتقل میکند و مسئولین نسبت به وضعیت مردم آگاه میشوند و در رضایتمندی مردم نقش دارند.

احزاب موسمی

آفت کلی احزاب و جریان حزبی در کشور ما ناشی از چند علت است، احزاب قدرت ساخت که از درون قدرت شکل میگیرد. ما بهجای دولت حزبی، احزاب دولتی داریم این موضوع در دوره سازندگی و با ظهور حزب کارگزاران سازندگی یک مسیر وارونه را ایجاد کرد و در دوره اصلاحات نیز این اتفاق روی داد، رابطه ارگانیک باید میان احزاب و دولت شکل بگیرد تا احزاب تکیهگاه دولتها شوند، یکی از عوامل عدم دوام احزاب منبعث شدن آنها از دولتهاست. ما باید به دنبال فعالیت احزاب در خارج از حیطه دولتها باشیم، دومین مشکل موسمی و مرکزگرا بودن احزاب است، اجتماع احزاب در زمان انتخابات بهصورت موسمی و مسکوت ماندن آنها پس از انتخابات برای پاسخگویی، جریان را رها میکنند. احزاب باید در جریان زمان به تدوین برنامه و تربیت نیرو اقدام کنند و گستره فعالیت خود را از پایتخت و چند شهر دیگر افزایش دهند. اکنون گامهای مؤثری برای حضور احزاب برداشتهشده و با تبیین دولت حزبی و مزایای آن برای مردم نقاط روشنی پیشرو خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/v2OtxE