نگاه

معمای فابیوس

بارها مذاکرات به خاطر رفتار فابیوس به چالش کشیده شده است و حتی می‌توان گفت فرانسه جزء پیشگامان تحت فشار گذاشتن ایران در حوزه‌های اقتصادی همچون خودرو سازی است
محمد مهدی اسلامی- پیشگامی فابیوس برای حضور در ایران پس از مذاکرات اخیر محل تامل است؛ آیا این سرعت عمل بخشی از پازلهای گذشته است یا نشان از تغییر سیاست دارد؟

برای پاسخ دقیقتر نگاهی به سابقه وی خالی از فایده نیست. فابیوس شخصیت شناخته شدهای است که باید مسئولان مربوطه تامل جدی در رابطه با این موضوع داشته باشند. اگرچه فابیوس خود را مسیحی معرفی میکند، اما یهودیتباری از نژاد اشکنازی است. رابطه مستحکمی با اسرائیلیها دارد و همین باعث شده وی در زمان مسئولیتهای گوناگونش در فرانسه بیشترین خدمات را به صهیونیستها برای تضعیف ایران ارائه دهد.در زمان نخست وزیری فابیوس، فرانسه موشکهای گوناگون هم چون اگزوسه را در جنگ نفتکشها به عراق داد که موجب تقویت گسترده دشمن بعثی ما شد، فرانسه عراق را از برخی از حمایتهای استراتژیکش بهرهمند کرد که بدون سابقه بود. همچون تعویق مهلت بدهی صدام و یا اجاره 5 هواپیمای راهبردی سوپر اتاندارد و ...جنایت دیگر وی علیه ملت ایران، صدور خون آلوده به ایران در زمان مسئولیت وی است. نزدیک به دو هزار ایرانی تحت تأثیر این رفتار منفعتطلبانه قرار گرفتند و هنوز آثار این جنایت باقی است. در خوشبینانهترین حالت باید گفت فابیوس به منافع اقتصادی بیش از ارزشهای انسانی اهمیت میدهد.در کنار این موارد نمیتوان از رفتار فابیوس به عنوان وزیر امور خارجه فرانسه در طول مذاکرات چشمپوشی کرد، فرانسه مدتی در جریان مذاکرات هستهای سعی میکرد نقش پلیس بد را ایفا کند و آخرین دستاورد فابیوس در مکانیسم ماشه قطعنامه 2231 نمایان است.چندی پیش که فرانسه نوعی خصومت جدید را آغاز کرد، امام خامنهای تذکری به دولتمردان فرانسوی دادند که مردم ما از آمریکا و انگلیس سابقه تاریخی بسیار منفی دارند اما حس تنفر مشابه نسبت به فرانسه وجود ندارد. آنها نه تنها به این تذکر توجه نکردند که بارها مذاکرات به خاطر رفتار فابیوس به چالش کشیده شده است و حتی میتوان گفت فرانسه جزء پیشگامان تحت فشار گذاشتن ایران در حوزههای اقتصادی همچون خودرو سازی است.هم چنین فرانسه در سالهای اخیر نشان داده در منطقه جنوب غرب آسیا برای کشورهایی مانند عربستان ارزش بیشتری قائل است، در بسیاری از موارد رضایت آنها را به منافع اقتصادیش در ایران ترجیح میدهد.

https://shoma-weekly.ir/8iZf5u