ادب و هنر

معرفی کتاب شهید عشق

خواننده در «شهید عشق» علاوه بر اینکه چهره آسمانی حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) را به نظاره می‌نشیند با انسانی زمینی روبه‌رو است که دلش برای نوزاد شش ماهه‌اش که در جریان مسیر بیمار می‌شود نیز به درد می‌آید و برای درمان نوزادش چاره‌جویی می‌کند.
محمد حیدری- با نزدیکشدن به ایام اربعین حضرت امام حسین(ع) و شهدای فاجعه عاشورا به نظر میرسد خواندن کتابی با چنین حال و هوایی خالی از لطف نباشد. نویسنده در «شهید عشق» سعی بر این دارد تا در کنار نقل تاریخ، بخشهایی که تاریخ در مورد آنها سکوت کرده را با یک تخیل مقدس به تصویر بکشد و تا حدودی توانسته موفق شود.

کتاب شهید عشق توسط یک نویسنده ترکیهای نوشته شده است. شاید این خصوصیت یکی از مواردی باشد که بتواند بر جذابیت کتاب بیفزاید. نویسنده سنی مذهب، میتواند قلابی باشد تا ذهن مخاطب برای مطالعه یک رمان عاشورایی را زخمی کند. این دقیقا همان ویژگی است که رمان «شهید عشق» دارد و احمد تورگوت نویسنده حنفی مذهب اهل ترکیه آن را نوشته و در ایران ترجمه شده تا نگاهی متفاوت و اینبار از زاویه نگاه یک غیرشیعه به واقعه عاشورا را داشته باشیم. رمان قرار است نگاهی عارفانه به ماجرای هجرت عترت رسولالله(ص) از مدینه به مکه و از آنجا به سوی قتلگاه عشق داشته باشد. قتلگاهی که رسول گرانقدر اسلام و مولای متقیان امیرمومنان خبر از آن دادهاند و سرور جوانان اهل بهشت آگاهانه پا در آن مسیر گذاشت تا به مقصود خود دست یابد.

تصویری که نویسنده از حسینبنعلی(ع) ارائه کرده تصویری فوق بشری نبوده و کاملا محسوس است و این مطابق با نص صریح روایات و آیات قرآنی است که پیامبر و عترتش هم انسانهایی هستند با این تفاوت که به منبع فیض الهی وصل هستند و این وجه تمایز این ذوات نورانی است. رمان که میتوان آن را نمونه موفق تخیل مقدس در نوشتن خطابش کرد توانسته با کمترین میزان تعریض به تاریخ و اصل روایت مستند تاریخی تخیلی پاورپذیر به خواننده ارائه کند و بدون اینکه تصویری مخدوش از اهل بیت آخرین فرستاده الهی ارائه کند، آنها را منطقی مجسم کند. نویسنده در «شهید عشق» سعی بر این دارد تا در کنار نقل تاریخ بخشهایی که تاریخ در مورد آنها سکوت کرده را با یک تخیل مقدس به تصویر بکشد و تا حدودی توانسته موفق شود. هر چند در برخی نقاط این روند تا حدودی کسلکننده شده و ممکن است خواننده را سرد کند؛ ولی این روند همیشگی نبوده و رمان در مجموع از سرعت خوانش خوبی برخوردار است و همین شوق به پایانرساندن کتاب را در مخاطب دو چندان میکند.

خواننده در «شهید عشق» علاوه بر اینکه چهره آسمانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به نظاره مینشیند با انسانی زمینی روبهرو است که دلش برای نوزاد شش ماههاش که در جریان مسیر بیمار میشود نیز به درد میآید و برای درمان نوزادش چارهجویی میکند. این نوع تصویرسازی در سراسر رمان دیده میشود و در برخورد افراد مختلف این برداشت به چشم میآید. همچنین در این رمان خواننده با این تصویر روبهرو میشود که امام حسین(ع) ادامه مسیر انبیای الهی است و رسالتی پیامبرگونه بر دوش دارد. «فرزدق در زیبایی پاک سه نسل نبوت که در آن چهره سفیدتر از برف نمایان بود، تمام حرفهایش را گم کرده بود. در این سیما نورانی که پرده پرده و لایه لایه باز میشد، نشانههای همه خیرها و نیکیها از آدم نبی تاکنون وجود داشت.

گاهی جمال یوسف را میدید و گاهی اسماعیل را که مخلصانه خنجر بر گلویش بود.» نکته دیگری که در مورد «شهید عشق» باید یادآوری شود این است که این رمان از زاویه دید و همچنین منابع اهل سنت نوشته شده و شاید تفاوتی با منابع شیعیان داشته باشد؛ ولی در مجموع تفاوت آنچنانی با اصل روایتهای مرسوم ندارد. در این رمان اگرچه نویسنده کوشیده بیشترین وفاداری را به نقلهای تاریخی از خود نشان دهد؛ اما نمیتوان توقع داشت که جریانات آن تطابق کلی با منابع دست اول شیعی داشته باشد. در مجموع «شهید عشق» تجربهای متفاوت در رمان دینی است که خواندن آن در روزهای پس از عاشورا خالی از لطف نیست و میتواند رهتوشه معنوی زائران عتبه حسینی در روزهای باقیمانده تا اربعین سیدالشهدا باشد. این کتاب با قلم احمد تورگوت و ترجمه دریا توره با قیمت 21 هزار 500 تومان در 502 صفحه از سوی انتشارات کتابستان معرفت راهی بازار کتاب شده است.

https://shoma-weekly.ir/kYkR66