ادب و هنر

معرفی کتاب «شاید فراموشت کنم»

کتاب شاید فراموشت کنم نوشته، حسن رحیم پوراست. ماجرای در مورد پدر و مادری طاغوتی که ۲۱ فرزند یتیم را از پرورشگاه‌های سرتاسر ایران در خانه خود جمع می‌کنند و برایشان پدر و مادر می‌شوند
کتاب شاید فراموشت کنم نوشته، حسن رحیم پوراست. ماجرای در مورد پدر و مادری طاغوتی که ۲۱ فرزند یتیم را از پرورشگاههای سرتاسر ایران در خانه خود جمع میکنند و برایشان پدر و مادر میشوند؛ خانوادهای ۲۳ نفره.ا ما نفس حضرت روح الله که روح و جان مردم ایران را در تمامی شهرهای کشور انقلابی کرده است، حد و مرزی نمیشناسد و وارد خانه بزرگ آذرفرها میشود. خانهای که فرح پهلوی به آن رفت و آمد میکرده است، برای شنیدن صدای امام از ضبط و صوت خانه شور و شوقی در جان بچهها افتاده است. این خانواده ۲۳ نفره هر یک سرنوشتی پیدا کردهاند، که رمان «شاید فراموشت کنم» پرده از این سرنوشت بر میدارد. همین که یکی از ۲۱ فرزند خانواده طاغوتی در دفاع مقدس شهید میشود خود گواه جذابیت اتفاقات این زندگی است. شاید فراموشت کنم هم حال و هوای انقلاب را دارد و هم دفاع مقدس را. هم مشکلات زمان طاغوت را نشان میدهد و هم ترس و دلهره شبهای بمباران شهرها را. هم به تشریح عقاید مردم معتقد به انقلاب میپردازد و هم مخالفان انقلاب را. شاید فراموشت کنم روایتی است واقع گرایانه از قبل و بعد انقلاب و دفاع مقدس. روایتی عاشقانه از عشق فرزندخواندگانی انقلابی به پدر و مادری طاغوتی، روایتی از تحولات انقلاب اسلامی خصوصا در سال ۵۷.

محسن کاظمی، موضوع کتاب «شاید فراموشت کنم» را تکان دهنده خواند و گفت: تاکنون کتابهای بسیاری با موضوع های زندگی مبارزان، شهدا، افراد تبعیدی یا زندگی نیروهای ساواک و زندانیان نوشته شدهاند اما این کتاب نگاهی نو به حوادث سال‌‌های انقلاب دارد و تاکنون در حوزه مستند تاریخی کتابی را با این موضوع ندیده‌‌ام. شاید به دلیل اینکه ادبیات داستانی انقلاب اسلامی بر خلاف دفاع مقدس رشد چندانی نداشته است، شیرینی رمان شاید فراموشت کنم چند برابر میشود. این کتاب با حمایت بنیاد ادبیات داستانی ایران و توسط انتشارات آرما در شهر اصفهان منتشر شده است.

ابراهیم زاهدی مطلق نیز سوژه کتاب «شاید فراموشت کنم» را جذاب و گیرا و دارای ظرفیتهای نگارش رمان دانست و گفت: در این کتاب نویسنده تنها به موضوعها سر و شکل داده است.

وی ادامه داد: طرح جلد کتاب و اسم آن برایم جذابیتی نداشت. به نظرم محتوای کتاب درخشان، خوب و پیشرفته است. من در بررسی این اثر اصلا به دو مقوله تاریخ و رمان توجهی نکردهام، اما رمان میتواند سلیقه افراد را در جامعه تغییر دهد.

ابراهیم زاهدی مطلق، مهمترین ویژگی اثر را انتقال غم به مخاطب دانست و گفت: به گفته دکتر علی شریعتی، غم حرکت دهنده است و ما را رو به جلو میبرد. ما در این کتاب غم را نمیبینیم بلکه با غمهایی در جامعه مواجه میشویم.

وی افزود: مخاطب کتاب «شاید فراموشت کنم» گروه جوان جامعه نیست و افراد بالای ۴۰ سال میتوانند با موضوع کتاب ارتباط برقرار کنند. کتاب «شاید فراموشت کنم» از سوی انتشارات آرما منتشر شده است.

https://shoma-weekly.ir/r0DdVN