
با توجه به نظرات تئوریسینهای اسلام رحمانی، «قرائت رحمانی از اسلام، اسلام را صرفایک دین اخلاقی میداند و معتقد است که حوزه سیاست از دین مجزاست و اسلام تنها برحسب اخلاقی بودنش مجاز به نصیحت و توصیه به نهادهای سیاسی برای منش اخلاقی هستند.» از سویی اندیشه و عمل نظریه پردازان اسلام رحمانی، آنها در پی سازش و مودت با گروههای سلطه گر و زورگو و پذیرش نظام سلطه فعلی ـ که همواره به دنبال دشمنی با اسلام و مسلمین بودهاند ـ هستند و ضرورت توجه انتقادی به این جریان، نویسنده را بر این داشته است تا به نقد و تبیین و بررسی انتقادی این رویکرد بپردازد. یکی از ویژگیهای این اثر، بررسی تفضیلی دیدگاههای مبدعان و نظریه پردازان این رویکرد در داخل و خارج از کشور (خصوصامحسن کدیور و فتحالله گولن و...) است. کتاب «اسلام رحمانی» در حجمی حدود 500 صفحه در قطع رقعی در اسفندماه جاری به چاپ می رسد. دفتر نشر معارف پیش از این، از نویسنده و پژوهشگر، کتابهای «مکتب در فرایند نواندیشی» (نقد دیدگاههای محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی) و «ارتقای مرجعیت شیعه» (نقد کتاب ابتذال مرجعیت شیعه محسن کدیور) را منتشر کرده است. کتاب «مکتب در فرایند نواندیشی» در سه بخش و سه پیوست تدوین و نگاشته شده است: «نواندیشی در حوزه امامت»، «نواندیشی در حوزه فقاهت» و «نواندیشی در حوزه مکاتب و فرق». «معمای استحاله» و «نواندیشی سکولار» و «الهیات دگراندیشی» نیز عناوین سه پیوست کتاب هستند. «ارتقای مرجعیت شیعه» هم در چهار بخش و سه پیوست سامان یافته است: بخش اول به کلیات و بیوگرافی کدیور میپردازد. بخش دوم، انگیزههای آفرینش «ابتذال مرجعیت شیعه» و عواملِ مؤثر بر متن را به اختصار میکاود. بخش سوم، مهمترین اصول و شبهات حاکم بر نوشتار کدیور را گزارش و پاسخ میدهد. بخش چهارم نیز تراز کنونی فقاهت آیت الله العظمی سیدعلی خامنهای و بُرد جهانی و ابعاد فرامذهبیِ مرجعیت ایشان را روایت میکند.