نگاه

معتقد به کار تشکیلاتی و مشورتی

مرحوم محمد نبی حبیبی به شدت به کار تشکیلاتی و جمعی معتقد بود او می گفت یدالله مع الجماعه یعنی یک فکر و یک ایده باید در تضارب آرا با دیگران جمع شود تا به صورت دست خدا خود را در جامعه نشان دهد.
محمد کاظم انبارلویی- مرحوم محمد نبی حبیبی بیش از ۱۴ سال سکان دبیرکلی حزب موتلفه اسلامی را به عهده داشت . او بود که حبیب الله عسگر اولادی در زمان حیات خود از این سمت استعفا داد و معتقد بود او شایسته ترین فرد برای تصدی پست دبیر کلی است لذا اعضای شورای مرکزی به همین شهادت به صدق و کارآمدی او را به سمت دبیرکلی انتخاب کردند و بیش از یک دهه سکان دبیرکلی را به عهده گرفت.

*خدمتگزار صدیق

رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود به مناسبت رحلت مرحوم حبیبی او را کارگزار خدمتگزار نظام و فعالی صدیق در عرصه سیاسی و اجتماعی نامید. مرحوم حبیبی از همان روزهای آغازین انقلاب در سمت های اجرایی مثل استانداری فارس ، خراسان ، تهران، شهرداری تهران و کار در بنیاد مستضعفان کارنامه‌ای از کار بلدی ، کارآمدی و پاک دستی به جای گذاشت و اما ناتی که مردم در این پست ها به او سپرده بودند را حفظ کرد و بعد به اهلش واگذار کرد. حبیبی در حزب یک عضو منضبط و متخلق به اخلاق الهی بود و به همین دلیل مورد توجه اعضا از جمله دبیرکل وقت جناب آقای عسگر اولادی بود وقتی قرار بود این انتقال صورت گیرد آقای عسگراولادی در تبیین شخصیت علمی و نظری او تلاش بسیار کرد. در این مجال به گوشه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی و نیز اندیشه‌های نظری او می پردازیم:

* معتقد به تشکیلات

1-مرحوم محمد نبی حبیبی به شدت به کار تشکیلاتی و جمعی معتقد بود او می گفت یدالله مع الجماعه یعنی یک فکر و یک ایده باید در تضارب آرا با دیگران جمع شود تا به صورت دست خدا خود را در جامعه نشان دهد. به همین دلیل فوق العاده به مشورت اهمیت می داد. در جلسات شورای مرکزی و جلسات دبیران حزب که معمولاً محل شور و مشورت بود سعی می کرد تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری های حزب را در این فرآیند شکل دهد و وقتی یک موضع به عنوان موضع حزب اتخاذ می‌شود محصول کار فکری جمع باشد. او در موضع‌گیری‌های دبیرکل که به صورت هفتگی اعلام می شد با اعضای شورای سیاسی حزب و سپس دبیران و نهایتاً در شورای مرکزی حزب مشورت می کرد و در نهایت موضع گیری که بیرون می آمد محصول چنین مشورتی بود.

* مخالف تکروی

2- او یک عضو منضبط بود. همیشه پنج تا ده دقیقه زودتر از موعد جلسات در جلسه حاضر می‌شد و اگر جایی سخنرانی دعوت داشت سعی می‌کرد این وفای به عهد را رعایت کند و کسی را منتظر خود نگذارد. نظم و انضباط تشکیلاتی و رعایت اساسنامه و مرامنامه برای رسیدن به اهداف حزب مثال زدنی بود. او هیچ وقت مسیر تکروی و تک خوانی را طی نکرد و معتقد بود این مسیر به دیکتاتوری منجر می‌شود . معتقد بود وقتی می‌گوییم حزب ، باید همه تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها مبتنی بر شور و مشورت جمع و اعضا به اکثریت باشد.

* ماموریت اصلی حزب

3- اعتقاد او به نظام ولایی و حرکت در تحکیم مبانی ولایت فقیه در جامعه امری مشهود بود و می گفت حزب باید در مسیر بسط گفتمان رهبری حرکت کند و هیچ مأموریتی جز ترویج و تبلیغ گفتمان رهبری به عهده حزب نیست.

*مسیر حرکت سیاسی حزب

4-حبیبی معتقد بود حزب موتلفه اسلامی احدی از احزاب و گروه های خط امام و رهبری است لذا عضویت حزب در جبهه پیروان خط امام و رهبری محصول همین تفکر بود. معتقد بود مسیر حرکت سیاسی حزب همان مسیر حرکت مراجع و روحانیت مبارز در کشور است و نباید از این مسیر منحرف شود.

* روش مدیریت

5- اعتقاد حبیبی به همگرایی احزاب ولایی و پرهیز از واگرایی از دیگر دغدغه‌های او بود به همین دلیل حزب را در هر رویکرد همگرایانه با دیگر شخصیت های سیاسی و احزاب ولایی وارد می‌کرد و با مدیریت اخلاقی سعی می کرد سهم حزب را در همگرایی اصولگرایان با راستی و صدق ادا کند. کسانی که در کنار او در جلسات همگرایی شرکت می کردند همه گواهی می دهند که او هدفی جز اقتدار جریان حزب الله در جامعه و مشروعیت مردمی جبهه نیروهای انقلاب نداشت و در این راه از همه حیثیت حزب مایه می‌گذاشت.

* نوع دیگاه و نظر

6-تواضع و فروتنی او زبانزد خاص و عام بود. اصراری بر تحمیل عقیده خود به دیگران نداشت و سعی می‌کرد در چارچوب اخلاق حرفه‌ای و علمی اگر دیدگاهی دارد به دیگران ارائه دهد. غلبه نظریه او در جلسات متکی به صدق و درستی نظراتش مربوط می‌شد.

* حل مشکلات مالی حزب

7- حزب دچار مشکلات مالی عدیده ای بوده و هست او سعی می کرد منابع حزب را از طرقی تامین کند که به پاکدستی حزب آسیب نرسد هر کمکی را قبول نمی کرد حزب را با حداقل امکانات اداره می‌کرد و اجازه نمی داد پول مسئله‌دار وارد حزب شود.

سهم حزب در صورت پیروزی

8- حبیبی در حزب در جستجوی شکل‌گیری جمعی از نخبگان علمی، اخلاقی، مذهبی و نیز مدیران اجرایی بود که بتوانند در صورت پیروزی در انتخابات سهم حزب را در کارآمدی نظام ادا کنند. به همین دلیل جمع کثیری از اخیار و رجال سیاسی و مذهبی در تهران و شهرستان ها عضویت حزب را قبول کرده بودند و او را در تحقق این ایده یاری می‌کردند. یاد او را گرامی می داریم و راه او را برای بسط گفتمان ولایت فقیه و رهبری در جامعه حتماً طی خواهیم کرد.

https://shoma-weekly.ir/X5nd0S