نگاه

مطالبه خسارات ایام بازداشت

در پاسخ به پرسش مطروحه بایدگفت ، یکی از نوآوری های قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 3931 که به منظور حمایت از اشخاص‌بی‌گناه که به هر علت بازداشت می شوند و سپس حکم برائت آنان صادر می گردد از سوی قانونگذار ایجاد شده است پیش بینی مطالبه خسارات ایام بازداشت است.
پرسش : باسلام، اینجانب به علت شکایت یکی از همسایگانم مدتی را در بازداشت به سر بردم ولیکن بعد از رسیدگی قضائی مشخص گردید که بنده بی گناه می باشم ،سوالی که دارم این است که آیا خساراتی که به خود و خانواده ام در مدت بازداشت وارد گردیده است را می توانم مطالبه نمایم؟

پاسخ : در پاسخ به پرسش مطروحه بایدگفت ، یکی از نوآوری های قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 3931 که به منظور حمایت از اشخاصبیگناه که به هر علت بازداشت می شوند و سپس حکم برائت آنان صادر می گردد از سوی قانونگذار ایجاد شده است پیش بینی مطالبه خسارات ایام بازداشت است. به موجب ماده 255 قانون آیین دادرسی کیفری: اشخاصی که در جریان تحقیقات مقدماتی و دادرسی به هر علت بازداشت میشوند و از سوی مراجع قضائی، حکم برائت یا قرار منع تعقیب در مورد آنان صادر می شود، می توانند خسارات ایام بازداشت را از دولت مطالبه کنند. حال شرایطی که شخص بازداشت شده برای نحوه مطالبه خسارات ایام بازداشت باید رعایت کند به موجب ماده 257 قانون مرقوم عبارت است از : شخص بازداشت شده باید ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی حاکی از بی گناهی خود، درخواست جبران خسارت را به کمیسیون استانی، متشکل از سه نفر قضات دادگاه تجدیدنظر استان به انتخاب رئیس قوه قضائیه تقدیم کند. کمیسیون در صورت احراز شرایط مقرر در این قانون، حکم به پرداخت خسارت صادر می کند. در صورت رد درخواست، این شخص می تواند ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ، اعتراض خود را به کمیسیون موضوع ماده 258 این قانون اعلام کند و طبق ماده 258: رسیدگی به اعتراض شخص بازداشت شده، در کمیسیون ملی جبران خسارت متشکل از رئیس دیوان عالی کشور یا یکی از معاونان وی و دو نفر از قضات دیوان عالی کشور به انتخاب رئیس قوه قضائیه به عمل می آید. نکته بسیار مهم این است که جبران خسارات ایام بازداشت بر عهده دولت است و به منظور پرداخت این خسارات صندوقی در وزارت دادگستری تاسیس می شود که بودجه آن هر سال از محل بودجه کل کشور تامین می گردد.

حمیدرضا سنگانیان

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

سؤالات حقوقی خود را میتوانید به رایانامه infoshoma- weekly. ir یا شماره پیامک 20001342 ارسال فرمایید.

https://shoma-weekly.ir/D1q6BL