نگاه

مسئولین از مردم عقب نمانند

مسئولین بکوشند از مردم عقب نمانند.
حمیدرضا ترقی- درپی حماسه ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی پیامی به ملت ایران دادند که نکات مهمی داشت :

1- بصیرت مردم حادثه خیره کننده‌ای آفرید

2- عظمت راهپیمایی از سال‌های قبل بیشتر وپرجمعیت تربود

3- پاسخ قاطع ملت به دشمنان وسست عهدان

4- دشمن باهمه تلاشش نتوانست راهپیمایی ملت را بی رونق ویابه ضد آن تبدیل کند

5- مردم نشان دادند انقلاب زنده و پویاست

6- ملت پایبندی خودبه آرمان‌های انقلاب را فریاد زدند

7- این حضورگسترده مردم دشمن را به عقب میراند

8- این راهپیمایی معادلات دشمن را به هم می‌ریزد

9- مسئولان باید قدر این پدیده بی نظیر را بدانند.

10- مسئولان موظفند با استقامت و روحیه انقلابی و عمل جهادی به این ملت خدمت کنند

11- مسئولان موظفند مثل مردم از آرمان‌های انقلاب دفاع کنند.

12- آینده متعلق به ملت بیدار و بصیر ماست

13- مسئولین بکوشند از مردم عقب نمانند.

14- محزون نباشید و نترسید چرا که شما از همه برترید

*عوامل عقب افتادن مسئولان از مردم از نظر رهبری

رهبرمعظم انقلاب دریکی از سخنرانی هایشان در جمع کارگزاران نظام فرمودند :. موانع درونی، ضعف‌هاست؛ ضعف‌های فکری است، ضعف‌های عقلانی ، راحت‌طلبی ،آسان‌گرایی است، آسان‌ پنداری است؛ این ها از موانع تحقق آن چیزی است. که باید بدان رسید. آسان‌پنداری هم مثل آسان‌گیری و سهل‌انگاری است؛ آن هم یکی از موانع راه است.

گریز از چالش هم یکی از ضعفهای درونی ماست. به گریز از چالش، به غلط می‌گویند عافیت‌طلبی. عافیت‌طلبی چیز خوبی است. عافیت یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی است؛ «یا ولىّ العافیه نسئلک العافیه؛ عافیه الدّنیا و الأخره». عافیت به معنای پنجه نیفکندن نیست؛ به معنای درست عمل کردن، بجا قدم گذاشتن، بجا ضربت زدن و بجا عقب کشیدن است. عافیت از بلا، مثل این است که بگوئیم عافیت از گناه. بنابراین عافیت‌طلبی چیز بدی نیست؛ لیکن به غلط به گریز از چالش می‌گویند عافیت‌طلبی؛ یعنی در واقع همان راحت‌طلبی، مواجهه‌ با مشکلات را زشت و ناپسند دانستن، آماده نبودن برای مواجهه با مشکلات. اینها ضعفهای درونی ماست.

یکی دیگر از ضعف‌های درونی که معظم له بر شمردند ؛عبارت است از «ما نمیتوانیم» بود. این، آن تربیت اخلاقی و تاریخىِ بازمانده‌ی از دوران گذشته است.بعضی از مسئولان به ظرفیتها و توانمندی‌های درونی کشور اعتقاد ندارند و متکی به بیرون هستند .

*عدم اهتمام برخی مسئولین به همه آرمان‌های انقلاب

عدالت، از چیزهایی است که نباید آن را فراموش کرد. اعتقاد جدّی بنده‌ این است که بسیاری از ناکامی‌های امروز ما در عرصه‌ رسیدن به هدف‌های انقلاب و اداره‌ مطلوب کشور به ‌خاطر کم اعتنایی به عدالت است. هرکدام از ما نسبت به خودمان اغماض می‌کنیم. اسم عدالت را می‌آوریم و به آن تحریض هم می‌کنیم؛ اما در مقام عمل نسبت به خودمان اغماض می‌نماییم باید بیشتر به سمت اسلامی شدن، مسلمان شدن و مؤمنانه و مسلمانانه زندگی کردن برویم. باید به سمت زندگی علوی برویم

حضرت آیت الله خامنه ای، بی انگیزگی، غفلت، سخت شدن دل، بی خیالی و غرور را از جمله گناهانی برشمردند که اگر مسئولان از خود مراقبت نکنند و مبتلا به این گناهان شوند، مراحل بعدی و خطرناک تر، کم آوردن در بزنگاهها، ابتلا به نفاق و تکذیب نعمت های الهی است.

چالش بزرگ کشور ما سهل انگاری در عمل و ساده و سطحی نگریستن به مسائل است.

یکی دیگر از چالش های درونی که خطای بسیار بزرگ و اساسی است، این است که تصور شود با فاصله گرفتن از مبانی اعتقادی و اصول نظام اسلامی، همه راهها باز خواهد شد.

ایشان خاطرنشان کردند: مسئولان در دولت خدمتگزار، انسان‌های معتقد به مبانی و اصول انقلاب هستند و من از آنها گله ای ندارم ولی در مجموعه دست اندرکاران، برخی تصور می کنند با کوتاه آمدن از اصول، درها گشوده خواهد شد در حالی‌ که نتیجه این خطای بزرگ را در سال‌های اخیر در برخی کشورها دیده ایم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: تنها راه پیشرفت، ایستادگی و پافشاری بر مبانی و اصول است.

حضرت آیت الله خامنه ای یکی دیگر از چالش های درونی را این موضوع دانستند که برخی تصور می کنند، مردم مشکلات را تحمل نخواهند کرد.

ایشان گفتند: اگر حقایق امور با صداقت لازم و به درستی برای مردم بیان شود، مردم خواهند ایستاد و مقاومت خواهند کرد.

ایشان، تردید در توانایی های درونی کشور را یکی دیگر از چالش‌ها خواندند و افزودند: باید به دانشمندان جوان خود و به مجموعه های مردمی در امور اقتصادی اعتماد و از توانایی های آنها استفاده کرد.

این 23 نمونه از دلایل عقب ماندن مسئولین از مردم است زیرا مردم از این مسائل عبور کرده و نشان داده اند که می‌توانند و مشکلات را تحمل می‌کنند وهیچ امیدی به بیگانگان ندارندو حاضر نیستند از اصول خود کوتاه بیایند.

*نشانه های عقب ماندگی مسئولان از مردم

1- حضور کمرنگ مسئولان درنمازهای جمعه

2- حضور کمرنگ مسئولان درتشییع شهدا

3- تاخیر حضور مسئولان درحوادث وکمک رسانی به مردم

4- انقلابی نماندن بعضی ار مسئولان

5- مدیریت جهادی نداشتن بعضی مسئولین

6- سکوت بعضی از مسئولین در برابر فتنه ها

کارگزاران یک حکومت به دلیل شأن و نقش مهمی که در جامعه دارند، همواره زیر نظر مردم یک جامعه هستند؛ به طوری که هر گونه رفتار، گفتار و کردار آنها در نحوه رفتارشان تأثیرات مثبت و منفی در پی خواهد داشت. به عبارت دیگر کارگزاران حکومت به سبب قدرت و اختیاراتی که دارند، همیشه در معرض گرفتار شدن به آفت های قدرت و سوء استفاده از موقعیت خویش هستند و این امر نیز اثرات سوئی را در مردم یک جامعه ایجاد خواهد کرد. از این رو لازم است کارگزاران حکومت اسلامی متخلّق به اخلاق اسلامی باشند و آیت ا... خامنه ای به عنوان رهبر فقیه و فرزانه انقلاب، همواره این حقیقت را مورد نظر داشته اند؛ به طوری که در هر سخنرانی با مسئولین و کارگزاران نظام، ایشان را از توصیه هایی اخلاقی بی بهره نساختند.

اگر این توصیه های معظم له مورد توجه و عمل مسئولان قرار گیرد یقینا از مردم عقب نخواهند افتاد .

والسلام

https://shoma-weekly.ir/OpCQej