نگاه

مسئولیت نماینده شخص حقوقی در پرداخت وجه چک

پاسخ به سوال فوق که امری مبتلی به در معاملات اشخاص با شرکتها می باشد باید بیان داشت : به موجب ماده 19 قانون صدور چک مصوب 1355 با اصلاحات سال 1382؛ در صورتی که چک به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی صادر شده باشد ، صادرکننده چک و صاحب حساب متضامنا مسئول پرداخت وجه چک بوده و اجرائیه و حکم ضرر و زیان بر اساس تضامن علیه هر دو صادر می شود.
پرسش : اینجانب بابت طلبی که از یک شرکت داروسازی داشتم پس از مراجعات مکرر؛ شرکت به منظور پرداخت بدهی خود یک چک به مبلغ صد میلیون تومان را که همراه با مهر شرکت توسط مدیرعامل وقت امضاء گردیده بود به من تسلیم نمودند، لکن پس از حلول سررسید مقرر در تاریخ مندرج در برگه چک آگاه شدم که شرکت منحل گردیده است و هیچ گونه اموال و دارایی نیز ندارد. حال لطفا راهنمایی فرمائید چه اقدامی می توانم انجام دهم؟

پاسخ : در پاسخ به سوال فوق که امری مبتلی به در معاملات اشخاص با شرکتها می باشد باید بیان داشت : به موجب ماده 19 قانون صدور چک مصوب 1355 با اصلاحات سال 1382؛ در صورتی که چک به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی صادر شده باشد ، صادرکننده چک و صاحب حساب متضامنا مسئول پرداخت وجه چک بوده و اجرائیه و حکم ضرر و زیان بر اساس تضامن علیه هر دو صادر می شود. به موجب این ماده اگر مدیر شرکت یا سازمانی اعم از دولتی یا غیردولتی به نمایندگی از شخص حقوقی چکی را صادر نماید ، دارنده چک می تواند هم به شخص حقوقی و هم شخص مدیر مراجعه نماید و هر کدام از این اشخاص مسئول پرداخت کامل وجه چک به دارنده سند می باشند. حال که شرکت منحل گردیده است و هیچ گونه اموالی ندارد، شما می توانید به مدیر عامل مراجعه نمایید و تمام وجه سند را از او مطالبه کنید. در راستای اقدام حقوقی نیز می توانید علیه مدیرعامل شرکت 3 اقدام قضائی انجام دهید : 1- طرح دعوا علیه مدیرعامل از طریق مراجعه به دادگاه حقوقی 2- طرح شکایت کیفری علیه مدیرعامل(به شرط عدم وجود شرایط ماده 13 قانون صدور چک واحراز شرایط قسمت اخیر ماده 19 قانون مرقوم) 3- مراجعه به واحد اجرای ثبت و درخواست صدور اجرائیه علیه مدیرعامل ؛ شایان ذکر است که انتخاب هر کدام از این روش ها برای شما میسور خواهد بود لکن در برگزیدن هر یک از راهها آنچه که انتخابی اکمل و اسرع بوده بنا به هر مورد متفاوت خواهد بود که تبیین آن در این مجال نمی گنجد.

حمیدرضا سنگانیان

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

سؤالات حقوقی خود را میتوانید به رایانامه infoshoma- weekly. ir یا شماره پیامک 20001342 ارسال فرمایید.

https://shoma-weekly.ir/2ErNiV