نگاه

مسئولیت جوانان درقبال پیشرفت کشور

جوان وقتی علم و تخصص را کسب کردو با تحقیق مشکلات و کمبودها را بدست آورد براحتی میتواند برای حل آن مشکلات وارد عمل شده و باتلاش خودرا برای رفع مشکلات اقدام نماید .
حمیدرضا ترقی- شما جوان‌ها خودتان را در قبال مسئله‌ی پیشرفت کشور مسئول بدانید. برنامه‌ی پیشرفت، برنامه‌ی مشخّصی است،‌ برنامه‌ی فکرشده و سنجیده‌ای است. ملاحظه کردید، الگوی پیشرفت ایرانی- اسلامی که تا پنجاه سال می‌تواند قالب حرکت این کشور در جهات مختلف باشد، تبیین‌شده و تعیین‌شده و آماده‌شده است، در اختیار صاحب‌نظران است که آن را ورز بدهند و تکمیل کنند و کامل کنند. شما خودتان را جزئی از فعّالان این نقشه‌ی وسیع و همه‌جانبه بدانید و برای آن خودتان را آماده کنید. این آمادگی، یک روز با درس خواندن است، یک روز با تحقیق کردن است، یک روز با ساختن است، یک روز با کار و ابتکار است، یک روز با اتّخاذ مواضع درست سیاسی است، یک روز با حضور در میدان سیاست است؛ هر روزی، هر دوره‌ای از زندگی شما یکی از این اقتضائات را دارد. خودتان را در همه‌ی احوال موظّف بدانید که در قبال پیشرفت کشور، خودتان را سهیم و مسئول بدانید.»(۱۳۹۷/۰۸/۱۲) با این سه‌گانه است که جوان ایرانی می‌تواند نقشه‌ی راه پیشرفت آینده‌ی کشور را ترسیم کرده و ایران عزیز را از گزند و شر دشمن، در امان نگه دارد.

رهبر انقلاب اسلامی درسخنان ابتدای سال جاری در مشهد مقدس فرمودند :
جوانان، سرمایه ارزشمند و امید کشور هستند و در میدانهای مهمی همچون صنایع برتر، فرهنگ و هنر، نظامی گری و فرماندهی و مدیریت حضور دارند که در مدیریت‌ها باید بیشتر از این سرمایه ارزشمند استفاده شود.
با وجود امید واهی دشمن به روی‌گردانی نسل سوم و چهارم از انقلاب، گرایش و پایبندی این دو نسل، بسیار عمیق است و اگر از نسل اول بیشتر نباشد، کمتر نیست ودشمن، تلاش زیادی برای بزرگنمایی بیش از حد مشکلات دارد اما همه این مشکلات به دست جوانان و با توفیق الهی قابل حل است و برای همین، دشمن به شدت از بالندگی نسل جوان، ناراحت و عصبانی است.
«
جوانهای عزیز ایران، کشور را بهتر از آن چیزی که در ذهن نسل قبلی بود، خواهند ساخت و پرچم استقلال، عزت و عظمت و شرافت کشور را بلند تر از گذشته به اهتزاز درخواهد آورد.»1/1/97
مأموریت جوان مؤمن انقلابی برای پیشرفت کشوراز منظر امام خامنه ای حفظه الله

وظایف جوان مؤمن انقلابی برای پیشرفت کشور
ردیف عنوان بیانات
۱ اثرگذاری بر محیط
با تقویت ارتباط با خدا یک جوان گاهى اوقات مى‌تواند مجموعه‌ی پیرامونى خودش را -کلاس را، استاد را و حتى دانشگاه را- زیر تأثیر شخصیت معنوى خودش قرار دهد. البته این کار با سیاسی‌کارى به ‌دست نمى‌آید؛ با معنویت به‌دست مى‌آید، با صفا به ‌دست مى‌آید، با استحکام رابطه با خدا به‌ دست مى‌آید.
۲ امربه معروف و
نهی از منکر دشمن از راه اشاعه‌ی فرهنگ غلط -فرهنگ فساد و فحشا- سعی می‌کند جوان‌های ما را از ما بگیرد… امروز دشمن این کار را با ما می‌کند. چه کسی می‌تواند از این فضیلت‌ها دفاع کند؟ آن جوان مؤمنی که دل به دنیا نبسته، دل به منافع شخصی نبسته و می‌تواند بایستد و از فضیلت‌ها دفاع کند… لذا، چندی پیش گفتم: همه امر به معروف و نهی از منکر کنند.
۳ مطالعه تاریخ معاصر من همه‌ى دغدغه‌ام این است که جوان انقلابى امروز، نداند ما بعد از چه دورانى، امروز در ایران مشغول چنین حرکت عظیمى هستیم. تاریخچه‌ى این صدوپنجاه، دویست سال اخیر از دوران اواسط قاجار به این طرف؛ از دوران جنگ‌هاى ایران و روس به این طرف را بخوانید و ببینید چه حوادثى بر این کشور گذشته است.
۴ گسترش کار فرهنگی آن جوان‌هایی که در تهران، در شهرهای گوناگون … کار فرهنگی می‌کنند … کار را هرچه می‌توانند به‌طور جدی دنبال کنند و ادامه بدهند. بدانند که همین گسترش کار فرهنگی در بین جوان‌های مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملت ایفا کرده است.
۵ تحلیل نظام سلطه نظام سلطه را با تمام ابعاد و لایه‌هایش بشناسید و اهداف و راهبردهای واقعی آن را تحلیل کنید و برای رویارویی با آن، تمام ظرفیت‌های خودتان را به‌کار گیرید و در این مسیر به وعده‌های خداوند اطمینان داشته باشید.
۶ تحمل مشکلات و ناملایمات باید شور انقلابى را حفظ کنید. باید با مشکلات هم بسازید. باید از طعن و دقّ دیگران هم روگردان نشوید، اما باید خامى هم نکنید. مراقب باشید. مأیوس نشوید. در صحنه بمانید، اما دقت کنید و مواظب باشید رفتار بعضى از کسانى که به نظر شما جاى اعتراض دارد، شما را عصبانى نکند، شما را از کوره در نبرد.
۷ مراقبت بر
ظلم نکردن به دیگران جوان‌هاى انقلابى و مؤمن و عاشق امام، که حرف می‌زنند، می‌نویسند، اقدام می‌کنند؛ کاملاً رعایت کنید. این‌جور نباشد که مخالفت با یک کسى ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جاده‌ى حق تعدّى کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم؛ نه. ظلم نباید کرد. به هیچ کس نباید ظلم کرد.
۸ بلند کردن پرچم عدالت‌خواهی یک‌لحظه از درخواست و مطالبه‌ى عدالت کوتاهى نکنید. این شأن شماست. گفتمان عدالت‌خواهى را فریاد کنید، اما انتقاد شخصى و مصداق‌سازى نکنید. شما پرچم را بلند کنید. وقتى پرچم را بلند کردید، آن کسى که مجرى است… همه حساب کار خودشان را مى‌کنند.
۹ صبور بودن در
تحقق اهداف انقلاب ما بر اثر تجربه‌ى روزگار فهمیده‌ایم که یک مقدارى باید انسان تحمل و صبر کند، شما جوانید و تازه از راه رسیده و پرشور و بى‌صبر! همه‌اش خوب است، غیر از این بى‌صبرى … همه‌ى این چیزهایى که شما گفتید و شعارش در این کشور داده شده، به حول و قوه‌ى الهى و بإذن‌اللَّه تحقق پیدا خواهد کرد.
۱۰ تقویت بنیه‌ی دینی و انقلابیبا معنویات نقش معنویت را دست کم نباید گرفت. با توجه به خدا و تقرب به خدا، با توسل به دامان قدس الهى و ذیل عنایت الهى مى‌توان خیلى کارهاى دشوار را انجام داد. با خداى متعال رابطه برقرار کنید. با نماز، با نافله، با تلاوت قرآن، با دعا، با صحیفه‌ى سجادیه… با این کار بنیه‌ى دینى و انقلابى‌ خودتان را هم محکم مى‌کنید.
۱۱ تقلید نکردن ازمتفکران غربی علوم انسانی مواظب باشید دچار آن بت‌پرستى نشوید. آن کسى که در فلسفه، اقتصاد، علوم ارتباطات و سیاست، همان حرفى که از دهن یک متفکر غربى درآمده، آن را حجت مى‌داند، حالا گاهى اوقات آن حرف هم در خود غرب نسخ شده. این غلط است. تحقیق علمى به معناى فقط فراگیرى و تقلید نیست؛ تحقیق، ضد تقلید است.
۱۲ کم کردن فاصله‌ها
بین دوستان انقلاب برادران مسلمان، برادران انقلابى‌، برادران معتقد به ارزش‌هاى انقلاب، هرچه مى‌توانند فاصله‌ى بین خودشان را کم کنند؛ با هم دوست و رفیق باشند. با هم همکار باشند. علیه یکدیگر جوسازى و فعالیت نکنند.

مسئولیت جوانان درپیشرفت :
ایجاد آمادگی درنسل جوان برای مشارکت در پیشرفت کشور در چند مرحله توسط رهبر معظم انقلاب در دیدار 12/8/97 ایشان ترسیم شده است :
1-
خودسازی
درس خواندن و کسب علم و تخصص موردنیاز کشور و کسب ایمان و باور های دینی متناسب به جوان تراز نظام جمهوری اسلامی اولین مرحله در ایفای نقش در پیشرفت کشور است . جوانی که خودرا به زیور علم و تخصص همراه با تعهد و نیاراسته است چگونه میتواند درپیشرفت کشور ایفای نقش کند ؟
2-
تحقیق و پژوهش نسبت به نیازها و راههای موثر درپیشرفت کشور است که پس از کسب علم و تخصص میتواند جوان کشور را وارد عرصه تاثیر گذاری در کشور کند . اگر نداند که استعداد او به درد کدام بخش از جامعه میخورد ؟ اگر نداند که کدام خلاء درکشور را میتواند پر کند؟ اگر نداند که مشکلات و کاستی های امروز کشور چیست ؟
اگر نداند که راه حل مشکلات کشور چیست ؟ چگونه میتواند درپیشرفت کشور ایفای نقش کند؟
3-
ساختن و ورود به عرصه عملی.
جوان وقتی علم و تخصص را کسب کردو با تحقیق مشکلات و کمبودها را بدست آورد براحتی میتواند برای حل آن مشکلات وارد عمل شده و باتلاش خودرا برای رفع مشکلات اقدام نماید .
4-
ابتکار و خلاقیت بکار بردن .
بی شک رفع مشکلات در هر عصر و زمان و شرایطی اقتضائات خاص خود را دارد و نیازمند خلاقیت و ابتکاروکار مستمر و خستگی ناپذیر است و این از جوان ساخته است
5-
اتخاذ مواضع درست سیاسی .
بسیاری از اوقات مشارکت در پیشرفت کشور از طریق سپردن مسئولیتها به افراد صالح و کاردان و جریانهای سیاسی موافق نظام و خدمتگزار واقعی مردم ممکن میشود ؛ در چنین شرایطی مسئولیت جوانان اتخاذ مواضع سیاسی درست در عرصه مشارکت سیاسی است ؛ مواضع آرمانگرایانه ، عدالت طلبانه ، واقع بینانه ، اسلام خواهانه ،درستی این مواضع وقتی معلوم میشود که درراستای سیاستهای کلان نظام و برنامه های توسعه ی مصوب ودر چهارچوب قوانین کشور باشد و استقلال و عزت و اسلامیت کشور را خدشه دار نکند .
6-
حضور جوانان در میدان سیاست
این حضور جوانان را به گردونه گردش نخبه گان وارد و زمینه را برای رشد آنان فراهم و مشارکت آنهارا درعرصه سیاسی تضمین میکند . این حضور میتواند از عضویت تشکل های دانشجوئی ، شروع و سپس به عضویت در احزاب سراسر ی و قوی درخط امام و رهبری ارتقاء یابد . ظرفیت و توانائیهای آنها در احزاب شناسائی و مورد استفاده قرار گیرد .جوانان باید جای افراد مسن در احزاب و تشکلها را گرفته و زمینه نشاط و شادابی و تحرک بیشتر احزاب را فراهم سازند و با نیروسازی برای کشور امکان پیشرفت کشور را فراهم تر سازند

https://shoma-weekly.ir/GhYvs3