نگاه

مسئولیت امین در حفاظت از مورد ودیعه

در جواب به سوال مطروحه باید بیان داشت ؛ اگر مقصود پرسش کننده طرح شکایت کیفری تحت عنوان خیانت در امانت می باشد ، به موجب ماده 674 قانون تعزیرات مصوب 1375 ، جرم خیانت در امانت در صورتی قابل پیگرد می باشد که شخص عالما عامدا مال مورد ودیعه را تصاحب، تلف، مفقود یا استعمال نماید. اگر شخص دریافت کننده فرش با سوء نیت و عمد، فرش را پاره نموده باشد قابل مجازات تحت عنوان مجرمانه خیانت در امانت می باشد ولیکن اگر به علت تساهل و تسامح این اتفاق صورت گرفته و مستودع (شخص دریافت کننده فرش) عمدی در تلف شدن مورد امانت نداشته از نظر کیفری مسئولیتی ندارد.
پرسش : یک فرش ابریشم را که در مغازه داشتم به دلیل یک مسافرت ضروری به یکی از همکاران خود جهت حفاظت به امانت سپردم ، لکن شخص دقت لازم را در نگهداری از فرش نداشته و بعد از مراجعت و دریافت آن متوجه شدم که بخشی از آن دچار پارگی شده است ، حال راهنمایی فرمایید علیه شخصی که به امانت مال را به او سپردم میتوانم شکایت نمایم ؟

پاسخ : در جواب به سوال مطروحه باید بیان داشت ؛ اگر مقصود پرسش کننده طرح شکایت کیفری تحت عنوان خیانت در امانت می باشد ، به موجب ماده 674 قانون تعزیرات مصوب 1375 ، جرم خیانت در امانت در صورتی قابل پیگرد می باشد که شخص عالما عامدا مال مورد ودیعه را تصاحب، تلف، مفقود یا استعمال نماید. اگر شخص دریافت کننده فرش با سوء نیت و عمد، فرش را پاره نموده باشد قابل مجازات تحت عنوان مجرمانه خیانت در امانت می باشد ولیکن اگر به علت تساهل و تسامح این اتفاق صورت گرفته و مستودع (شخص دریافت کننده فرش) عمدی در تلف شدن مورد امانت نداشته از نظر کیفری مسئولیتی ندارد.

شایان ذکر است رفع مسئولیت کیفری سالب مسئولیت مدنی نخواهد بود.شخصی که مال را به امانت دریافت میکند؛ می بایست به موحب ماده 612 قانون مدنی : مال مورد ودیعه را به طوری که مالک مقرر نموده حفظ نماید و اگر ترتیبی معین نشده باشد باید به طوری که نسبت به آن مال متعارف است حفاظت نماید و الا ضامن است.به موجب این ماده، امین که مال را دریافت میکند باید به شیوه یک مالک دلسوز از مورد امانت نگهداری نماید و مرتکب تقصیر در حفاظت از مال نشود وگرنه مسئولیت مدنی در جبران خسارات وارده را خواهد داشت.در نتیجه پرسش کننده می تواند از دادگاه حقوقی در صورت اثبات تقصیر امین، خساراتی که به مال مزبور وارد گردیده است را مطالبه نماید.

حمیدرضا سنگانیان

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی سؤالات حقوقی خود را میتوانید به رایانامه info‌shoma- weekly. ir یا شماره پیامک 20001342 ارسال فرمایید.

https://shoma-weekly.ir/hvMlWZ