ادب و هنر

«مرد پولادین زندان‌ها» به روایت کتاب

«به سختی پولاد به نرمی لبخند» را ساسان ناطق نوشته و سوره مهر منتشر کرده است. این کتاب در واقع روایتی داستانی از زندگی شهید لاجوردی است که به قلم نویسنده کشور به رشته تحریر درآمده است.
فهیمه اسماعیلی- داستان شهادت «سید اسدالله لاجوردی» که درقضایای انقلاب اسلامی ایران نقش داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز وظایف مهمی را در جهت استحکام نظام جمهوری اسلامی بر عهده گرفت، از آن موضوعاتی است که بسیاری با خود جذب میکند. وی در سال 1314 در جنوب تهران دیده به جهان گشود و در کانون گرم خانواده با تعلیمات اسلامی پرورش یافت. دوران جوانی شهید لاجوردی مصادف با حوادث مهمی در عرصه سیاست ایران است. نهضت ملی شدن صنعت نفت و کودتای

28 مرداد، از جمله حوادث مهم این دورهاند که تأثیر فراوانی بر روحیات و عواطف وی داشتند. او به علت فقر مالی ناچار شد دبیرستان را ترک کند و به کار در بازار مشغول شود. با آغاز نهضت امام خمینی(ره) در زمره یاران وی در میآید. با مشاهده اولین اعلامیه امام(ره) سخت تحت تأثیر قرار میگیرد و از این زمان با اشتیاق وصف ناپذیری به همراه دوستان خود، تکثیر و توزیع اعلامیههای امام را آغاز میکند. شهید لاجوردی در سال های تبعید امام به دلیل فعالیتهای مبارزاتی سه بار دستگیر و به زندان محکوم میشود و مورد شکنجه قرار میگیرد.

شهید لاجوردی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش فعالی ایفا کرد و با توجه به شناخت جریانات سیاسی کشور، در سمت دادستانی نظام جمهوری اسلامی قرار گرفت و در برخورد با جریانات فکری و سیاسی ضدانقلاب وظیفه سنگینی پذیرفت. وی به تعقیب و خنثی کردن توطئههای گروهکهای معاند سیاسی، به ویژه گروهک فرقان و منافقین پرداخت و در این زمینه تلاشهای فراوانی کرد. وی در سال1376 از ریاست سازمان زندانها، و اقدامات تأمینی تربیتی کشور استعفا داد و بار دیگر به حجره کوچکش در بازار تهران بازگشت. شهید لاجوردی در اول شهریور 1376 توسط اعضای گروهک منافقین ترور شد.

به همین بهانه سراغ آثاری که به این مبارز انقلاب پرداخته، رفتهایم و مروری بر آنها داشتهایم. نکتهای که در مرور آثار مرتبط با این چهره شاخص انقلاب اسلامی و از اعضای جمعیت موتلفه اسلامی به چشم میآید کمبود آثار مکتوب مستند در قالبهای داستانی و جذاب است. اتفاقی که در مورد بسیاری از چهرههای شاخص انقلاب میتوان سراغ گرفت و این ضعف و کمکاری را باید متوجه نهادهای متولی در زمینه نشر معارف انقلاب اسلامی دانست. با این حال در ادامه مروری به این آثار داشتهایم.

روایت زندگی!

کتاب «زندگی و مبارزات شهید اسدالله لاجوردی» اثر غلامعلی پاشازاده که انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده، شرحی بر زندگی شهید سید لاجوردی است که تا پیش از پیروزی انقلاب، در راه نهضت اسلامی، زندان و شکنجه را تحمل کرد و پس از انقلاب نیز نقش مهمی در سمتهای اجرایی نظام جمهوری اسلامی داشت. اسناد ساواک، سخنرانیها و مصاحبههای شهید، اسناد موجود در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مجتمع فرهنگی شهید بهشتی، کتب ونشریات و نیز به کارگیری روش تاریخ شفاهی در جمع آوری خاطرات نزدیکان و آشنایان شهید لاجوردی زمینه شکلگیری این کتاب را فراهم کرده است.

بازاری انقلاب

«از جنس لاجورد» عنوان اثری درباره خاطرات زندگی شهید سیداسدالله لاجوردی است که به قلم مهدی خدادادی نوشته شده و نشر فاتحان آن را منتشر کرده است. نویسنده طی یادداشتی عنوان کرده که «بازار در اندیشه عامه مردم به محل کسب و کار اطلاق میشود و حتی در منابعی همانند لغتنامهها نیز به همان معنی تعریف شده است. زندهیاد دکتر معین در فرهنگ لغات خود بازار را محل خرید و فروش کالا و خوراک، کوچه سرپوشیده که از دو سو دارای دکانها باشد و محل رونق امور دنیوی تعریف کرده و بازاری را فردی منسوب به بازار میداند. در حالی که بازار توانسته و میتواند نقشهای مهمتری را نیز ایفا کند، همانند نقشی که برای اسلام و انقلاب ایفا کرد.» این کتاب که محصول پژوهش در مستندات تاریخی است در 160 صفحه منتشر شده است.

لبخند پولادین

«به سختی پولاد به نرمی لبخند» را ساسان ناطق نوشته و سوره مهر منتشر کرده است. این کتاب در واقع روایتی داستانی از زندگی شهید لاجوردی است که به قلم نویسنده کشور به رشته تحریر درآمده است. این کتاب در واقع جلد شانزدهم از مجموعه قهرمانان انقلاب است. وجود منابع، مستندات و مدارک فعالیت انقلابی در نهادهایی مانند وزارت اطلاعات و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دست نویسندگان برای نگارش داستان بر اساس زندگی شخصیتها و قهرمانان انقلاب را باز میگذارد که ذکر منابع در پایان کتاب نشان میدهد، نویسنده این کتاب هم از چنین پشتوانهای برای نوشتن این اثر برخوردار بوده که توانسته هریک از حوادث زندگی شهید لاجوردی را با ذکر جزئیات آن به داستان تبدیل کند. روایت این اثر از بازجویی او پس از کشته شدن حسنعلی منصور آغاز میشود زیرا ساسان ناطق دریافته که روایت دوران زندان لاجوردی میتواند برای خواننده جذاب باشد. نویسنده در این کتاب تلاش میکند در عین نمایاندن صلابت لاجوردی زیر شکنجه ساواک، نرمی مشفقانه او را به عنوان یک انسان مکتبی در راهنمایی عناصر منافق برجسته کند. او دوشادوشی هر دو قطب شخصیتی لاجوردی را تا پایان کتاب، حتی تا لحظه ترور او در بازار تهران حفظ میکند.

https://shoma-weekly.ir/TAa2wb