نگاه

مردم؛ شرط تحقق حماسه اقتصادی

الحمدلله و به لطف خدا آنچه باید در زمینه حماسه سیاسی انجام گیرد ، با برگزاری انتخاباتی بی نظیر به لحاظ حضور منظم و متعهدانه مردم در پای صندوقهای رأی، شکل گرفت؛ اکنون، به مدد الهی، باید به فکر تحقق حماسه اقتصادی باشیم
سید مصطفی میرسلیم- الحمدلله و به لطف خدا آنچه باید در زمینه حماسه سیاسی انجام گیرد ، با برگزاری انتخاباتی بی نظیر به لحاظ حضور منظم و متعهدانه مردم در پای صندوقهای رأی، شکل گرفت؛ اکنون،  به مدد الهی، باید به فکر تحقق حماسه اقتصادی باشیم:

چرا حماسه اقتصادی لازم است؟

وضع موجود برای مردم طاقت فرسا است و باید هرچه زودتر چاره جویی شود. بهوجود آمدن این شرایط عمدتاً به عملکرد اجرائی در داخل کشور بر می گردد ؛ البته عوامل خارجی نیز بر حاد کردن آن مؤثر بوده اند. اگر بخواهیم مشخصات وضع موجود را به طور خلاصه برشمریم به این فهرست می رسیم:

الف- مشکلات معیشتی روزمره مردم ، ناشی از تورم (بیش از 30درصد) و گرانی بی سابقه و بیکاری وابسته به رکود تولید صنعتی است.

ب- مشکلات اجتماعی به تبع مسائل اقتصادی شامل: رشد اعتیاد، تضعیف بنیان خانواده (کاهش نرخ ازدواج و افزایش نرخ طلاق و رشد منکرات)، افزایش مفاسد اداری و اقتصادی.

ج- کاهش امنیت در شکلهای مختلف سرقتهای شبانه و روزانه.

د- آثار تحریم خارجی به دلیل :

وابستگی غیر متوازن اقتصاد کشور به واردات منابع اولیه و کالاهای واسطه و محصولات مصرفی؛ در حال حاضر برای تأمین برخی کالاهای اساسی و دارو اسیر وارداتیم.

وابستگی بودجه کشور به درآمد حاصل از فروش نفت خام. در حال حاضر وابستگیهای مستقیم و غیر مستقیم بودجه به درآمدهای نفتی (که عمدتاً نفت خام است) به بیش از 75درصد می رسد. متأسفانه درآمد حاصل نیز به طور کامل در اختیار ما نیست.

چگونه می توان حماسه اقتصادی را محقق کرد؟

تجربه حماسه سیاسی نشان داد که اگر خدا باور باشیم با پشتکار و کوشش برنامه ریزی و هدایت شده می توانیم مقدمات حماسه اقتصادی را فراهم کنیم؛ این مقدمات عبارتند از:الف- مشارکت مردم؛ امروز گروههای مختلف مردم دارای انگیزه برای حضور در صحنه اداره امور کشورند و آمادگی دارند با دقت و  به کمک تشکیلات مردمی و صنفی بر مجموعه فعالیتهای اقتصادی اعم از تولید و توزیع و مصرف نظارتی مؤثر داشته باشند. این کوه عظیم فعالیت را نباید دولت کوچک بشمارد و خود را منحصراً گرفتار جزئیات آن کند و از تأثیرگذاری انجمنها و تشکلهای مردمی غفلت کند. رقابت واقعی و سبقت گرفتن بر یکدیگر در این کار که مصداق بارز خیر است، چاره بسیاری از تخلفات و نابسامانیهای نهادینه شده گذشته است؛ بخش خصوصی اگر شکل نگیرد و به کمک دولت نشتابد ، پیشرفت مناسبی در معالجه سریع پیچیدگیهای موجود حاصل نمی شود.

 

ب- حفظ سرمایه اعتماد بازیافته انتخابات: انتخابات و نتایج درخشان آن اعتماد مردم را، نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی، به شرایط دوران پیروزی انقلاب نزدیک کرد. این سرمایه را دولت باید قدر بداند و از آن پاسداری نماید، مبادا از آن استفاده ابزاری شود. مردم ما به ارزشهای انقلاب پایبندند و با هوشیاری متوجه عملکردهای فرصت طلبانه و فریبنده ای که اعتماد عمومی را به چالش می کشد، می شوند.

ج- شایسته سالاری؛ اولین علامت احترام به مردم انتخاب افراد با تجربه و کاردان و خوش سابقه برای تصدی سمتهای کلیدی در قوه مجریه است، کسانی که وجودشان مانع شکل گیری ویژه خواری یا ادامه انحرافات و الهام بخش قانونمداری و خدمت کارشناسانه می شود.

د- صداقت در گفتار و رفتار: برای حل معضلات کنونی، البته باید تدبیر کرد و با برنامه ریزی کارشناسانه و طراحی اجرائی مناسب و توکل به خدا اقدام نمود، ولی در دام ساده انگاری نیز نباید افتاد. احتمال بروز ترفندهای جدیدی از سوی بدخواهان و معاندان یا اشتباه و ضعف در عمل کم نیست. کتمان واقعیتها از مردم یعنی قدرناشناسی آنها و خیانت به آنها؛ راه نجات جز در صدق نیست و هیچگاه نباید در مقابل مردم از بهکارگیری روشهای صادقانه ، چه در عمل و چه در بیان، ابا کرد و خود را به توفان تبلیغات کژبنیان سیاسی واگذار کرد.

 

محور های اصلی راهبرد عمومی حماسه اقتصادی

 این محورهای عملیاتی متعددند اما اگر بخواهیم مهمترینشان را ذکر کنیم به این فهرست نزدیک میشویم:

1- رونق دادن به فضای کسب و کار و افزایش تولید با سوق دادن یارانه ها به سمت تولید برای افزایش عرضه و کاهش قیمت، به جای دامن زدن به اشتهای مصرف.

2- اصالت دادن به فعالیتهای پژوهشی و فناوری در زمینه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید و حرکت به سمت خودکفایی با قطع وابستگیهای فلج کننده ما به خارج در آن زمینه ها.

3- تقویت اقدامات مدیریتی و فنی برای :

اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف بهویژه در بخش انرژی

کاهش هزینه ها با سامان دادن رقابت منطقی بین فعالان بنگاههای اقتصادی با اجرای صحیح سیاستهای کلی اصل 44 و بدون امتیاز دادن به بخش دولتی با شگردهای جدید

افزایش کیفیت خدمات و محصولات تولیدی برای حفظ حقوق مصرف کنندگان با تقویت تشکلهای مردم نهاد

کاهش آلاینده ها و ضایعات که نه تنها هزینه های هنگفتی را بر اقتصاد ملی تحمیل می کند، به ویژه باعث بروز بیماریها و حساسیتها و مشکلات ثانوی متعدد برای مردم می شود.

   4- اتخاذ راهبرد فعال تعامل منطقه ای در زمینه استخراج و فروش نفت خام برای جلوگیری از ادامه به تاراج دادن منابع اولیه بسیار ارزشمند هیدروکربونیشان و مسابقه ای که در حال حاضر بین اعضای اوپک در این زمینه شکل گرفته است .

 

https://shoma-weekly.ir/JmWy6s