ادب و هنر

مردمی و پر استقبال بهتر از قبل

سرانجام با همه بی مهری ها، هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار به خط پایان رسید و هیئت داوران فانوس های بخش های مختلف همچون تولیدات رادیویی، پویانمایی، جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی، فیلم داستانی، داستانی نیمه بلند، داستانی بلند، مدافعان حرم، سبک زندگی و ... را شامگاه جمعه توزیع کردند.
سرانجام با همه بی مهری ها، هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار به خط پایان رسید و هیئت داوران فانوس های بخش های مختلف همچون تولیدات رادیویی، پویانمایی، جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی، فیلم داستانی، داستانی نیمه بلند، داستانی بلند، مدافعان حرم، سبک زندگی و ... را شامگاه جمعه توزیع کردند. از میان آثار به نمایش در آمده و تقدیر شده، نگاهی کردیم به برخی از برترین های جشنواره عمار.

هنگامه

فیلم سینمایی «هنگامه» اولین فیلم داستانی درباره موضوع مدافعان حرم به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه کنندگی حامد بامروتنژاد است. «هنگامه» با بازی امین ایمانی و سوگل طهماسبی در جشنواره فیلم عمار تقدیر شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: هنگامه همسر حامد، روزهای آخر امتحانات خود را پشت سر میگذارد و اوضاع روحی خوبی ندارد. شهادت یکی از دوستان خانوادگی آنها، برنامههای حامد را تغییر میدهد. حالا حامد برای هنگامه خبر مهمی دارد...

وقتی گفتند نمی شود

رسول ممیان جوان ترکمن ساکن در روستای چناران بخش مراوه تپه برای پرورش شتر مرغ به جهاد کشاورزی مراجعه می کند اما جهاد کشاورزی استان گلستان دستورالعمل دارد که نمیتوان در گلستان شترمرغ پرورش داد و هیچ تسهیلاتی داده نمی شود، رسول با کمک همسر و پس اندازشان چند شترمرغ بالغ خریداری می کند و با تلاش خود دستورالعمل جهاد کشاورزی را عوض می کند و در کار خود موفق می شود. کارگردان «وقتی گفتند نمی شود» فاطمه مرزبان است.

قابلمه

فیلمی که با زبان طنز سعی در فرهنگ سازی خرید کالای ایرانی دارد. این فیلم، مردی را در حال خرید قابلمه خارجی نشان می دهد که صدای عجیبی به گوشش می رسد. او دنبال صدا می رود و به قابلمه ایرانی می رسد و با بازکردن در آن قابلمه کارگرهای ایرانی که منتظر خرید کالای ایرانی هستند را مشاهده می کند.

خیر النساء

خیر النساء بانوی 92 ساله اهل روستای صدخرو شهرستان سبزوار است. منزل ایشان در زمان جنگ پایگاه مردمی پشتیبانی جبهه بود. وی در آن زمان مدیریت بزرگترین پایگاه پشتیبانی جنگ در سبزوار را بر عهده داشته است. فیلم سعی کرده بخشی از فعالیت های خیر النساء در زمان جنگ را به تصویر بکشد.

برادران

۲۲ خرداد ۱۳۸۸، تهران، قیطریه؛ ماموران دادستانیِ تهران با ورود به ساختمان ستاد مرکزی «میرحسین موسوی»، از تبلیغات غیرقانونی این شبکه اینترنتی در روز انتخابات جلوگیری میکنند. پس از این اتفاق، بدون اینکه فضای رسانهای بهچرایی این مسئله اشاره کند، تنها یک خبر کوتاه همراه با یک عکس در فضای مجازی منتشر میشود: «حضور نیروهای حزبالله لبنان در حمله به ستاد میرحسین موسوی»؛ فردی که در عکس حضور دارد، «حسین منیف اشمر» برادرِ دو شهید «حزبالله لبنان» به نام «علی منیفاشمر» و «محمد منیفاشمر» معرفی میشود. بهتدریج این مسئله در همهی محافل خبری نقل میشود. این مسئله پس از گذشت ۵ سال به فراموشی سپرده میشود تا اینکه دی ماه سال ۹۳، یک خبر با تصویر چهرهای آشنا منتشر میشود؛ خبر شهادت «مهدی نوروزی» جوانِ کرمانشاهی که در مبارزه با داعش در سوریه بهشهادت رسیده است. مستند «برادران»، علاوه بر پردهبرداری از نقش سرویسهای جاسوسی و رسانههای غربی در «فتنه ۸۸»، زندگیِ سراسر مبارزهی شهید «مهدی نوروزی» را که حالا دیگر همه به نام «حسین منیف اشمر» میشناسند، روایت میکند.»

موشک ایرانی

ایمان یونسی کارگردان مجموعه «موشک ایرانی» گفت: هر قسمت از این مجموعه ۱۰ قسمتی
۳ دقیقه است و هر قسمت آن اتفاقات خاص خود را دارد. در واقع «موشک ایرانی» به موضوع
توانمندی های موشکی ایران و شکار پهپادهایی که به خاک ایران تجاوز کرده بودند، می پردازد. وی افزود: این مجموعه انیمیشنی به صورت طنز به این موضوعات می پردازد. دلیل اینکه ما این مجموعه را به زبان طنز روایت می کنیم این است که مخاطبان مجموعه «موشک ایرانی» کودکان و نوجوانان هستند و زبان طنز برای آنها قابل فهم تر است و آنها استقبال بیشتری از آثار این چنینی می کنند.

https://shoma-weekly.ir/43ul1Y