نگاه

مراتب وحدت

اگر جوامع اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی را با جامعه سازی و دولت سازی اسلامی و اقتدار فرهنگی و علمی ذاتی شان دنبال کنند و هدف غائی خود قرار دهند ؛ به آنچنان عزت و عظمتی خواهند رسید که دنیای غرب غبطه بخورند
حمیدرضا ترقی- حضرت آیه الله خامنه ای در دیدار با میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی :با برشمردن مراتب وحدت، پایین‌ترین مرتبه و اولین قدم در اتحاد دنیای اسلام را «پرهیز جوامع، دولتها، اقوام و مذاهب اسلامی از تعرض و ضربه زدن به یکدیگر» و «اتحاد در مقابل دشمن مشترک» خواندند و گفتند: در مراتب بالاتر، کشورهای اسلامی باید با یکدیگر در علم، ثروت، امنیت و قدرت سیاسی در جهت دستیابی به تمدن نوین اسلامی هم‌افزایی و تلاش کنند که جمهوری اسلامی نیز همین نقطه یعنی رسیدن به تمدن نوین اسلامی را هدف نهایی خود قرار داده است.25/8/98

وحدت استراتژیک

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نامگذاری ۱۲ تا ۱۷ربیع‌الاول به‌عنوان هفته‌ی وحدت در جمهوری اسلامی، وحدت را نه یک حرکت سیاسی و تاکتیکی، بلکه «اعتقاد و ایمان قلبی به لزوم اتحاد امت اسلامی» دانستند و افزودند: این اعتقاد ریشه‌دار، حتی قبل از تشکیل جمهوری اسلامی نیز طرف‌داران مهمی از جمله مرجع بزرگ کل عالم شیعه، آیت‌الله بروجردی داشت.

استراتژی بودن وحدت را رهبر معظم انقلاب مبتنی بر اعتقاد و ایمان قلبی و اسلام و حکم رهبر کبیر انقلاب حضر ت امام خمینی و علما و مراجع ماضی دانستند که هم در آیات متعدد قرآن کریم و هم در روایات ازپیامبر اسلام (ص) و ائمه علیهم السلام نقل شده است .

آن آیات عبارتند از :

1ـ واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرّقوا و اذکروا نعمه الله علیکم اذ کنتم اعداء فاَلّف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخواناً[. آل عمران/103.] و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که دشمنان (یکدیگر) بودید، پس میان دلهای شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شدید.

2ـ و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البیّنات[آل عمران/105.] و چون کسانی مباشید که پس از آن‌که دلایل آشکار برایشان آمد، پراکنده شدند و با هم اختلاف پیدا کردند.

3- و انّ هذا امتکم امهً واحده و انا ربکم فاعبدون[انبیاء/92] این است امت شما که امتی یگانه است، و منم پروردگار شما، پس مرا بپرستید.

روایات

پیامبر صلى‏ الله ‏علیه‏ و ‏آله :

ایّاکُمْ وَ التَّلَوُّنَ فى دینِ اللّه‏ِ فَاِنَّ جَماعَهً فیما تَـکْرَهونَ مِنَ الْحَقِّ خَیْرٌ مِنْ فُرْقَهٍ فیما تُحِبّونَ مِنَ الْباطِلِ وَ اِنَّ اللّه‏َ سُبْحانَهُ لَمْ یُعْطِ اَحَدا بِفُرْقَهٍ خَیْرا مِمَّنْ مَضى وَ لا مِمَّنْ بَقىَ ؛

از چند رنگى و اختلاف در دین خدا بپرهیزید، زیرا یکپارچگى در آنچه حق است ولى شما آن را ناخوش مى ‏دارید، از پراکندگى در آنچه باطل است اما خوشایند شما مى ‏باشد، بهتر است. خداى سبحان به هیچ یک از گذشتگان و باقى ماندگان بر اثر تفرقه و جدایى خیر و خوبى عطا نکرده است.

نهج البلاغه، از خطبه 176

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :

عَلَیْکُمْ بِالْجَمَاعَهِ؛ فَإِنَّ یَدَ اللَّهِ عَلَى الْفُسْطَاط

به جماعت (یکپارچگى) روى آرید همانا دست خدا با جماعات است

مجازات النبویه ص34

حضرت زهرا سلام الله علیها:

فَجَعَلَ اللهُ...طاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَّهِ وَ اِمامَتَنا أماناً لِلفِرقَه

خدا اطاعت و پیروی از ما (اهل بیت) را سبب برقراری نظم (اجتماعی) برای ملت (امت اسلامی) و امامت (و رهبری) ما را (عامل وحدت) برای در امان ماندن از تفرقه قرار داده است.

احتجاج(طبرسی) ج1 ، ص99 {شبیه این حدیث در وافی ج5 ، ص1064}

امام على علیه ‏السلام :

ـ وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ تَفسیرِ السُّنَّهِ وَ الْبِدْعَهِ وَ الْجَماعَهِ وَ الْفُرْقَهِ ـ : اَلسُّنَّهُ ـ و اللّه‏ِ ـ سُنَّهُ مُحمِّدٍ صلى ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله وَ الْبِدْعَهُ ما فارَقَها وَ الْجَماعَهُ ـ وَ اللّه‏ِ ـ مُجامَعَهُ اَهْلِ الْحَقِّ وَ اِنْ قَلّوا وَ الْفُرقَهُ مُجامَعَهُ اَهْلِ الْباطِلِ وَ اِنْ کَثُروا؛

در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، همان سنّت محمّد صلى‏ الله ‏علیه‏ و ‏آله است و بدعت آنچه خلاف آن باشد و به خدا قسم، جماعت، همدست شدن با اهل حق است هر چند اندک باشند و تفرقه، همدستى با اهل باطل است هر چند بسیار باشند.

کتاب سلیم بن قیس الهلالی ج‏2، ص 964

امام خمینی: «اگر مسلمانان، آن عزت و عظمتی را که در صدر اسلام داشتند، بازیابند، به اسلام و وحدت کلمه روی آورند، آن اتّفاق بر محور اسلام بود که آن قدرت و شجاعت مافوق‌الطبیعه را به وجود آورد» (خمینی، 1368ش، ج5، ص32)

«تفرقه موجود در بین کشورهای مسلمان یا از خیانت سران ممالک اسلامی و یا از جهل و بی‌اطلاعی آنان است ... سنی و شیعه مطرح نیست، در اسلام کرد و فارس مطرح نیست، در اسلام همه برادر و با هم هستیم. یک دسته از مسلمانان؛ سنی، یک دسته حنفی و دسته‌ای اخباری هستند ... در یک جامعه‌ای که همه می‌خواهند به اسلام خدمت کنند و برای اسلام باشند، این مسائل نباید مطرح شود. ما همه برادر و باهم هستیم ... . اینها دلیل اختلاف نیست، ما نباید با هم اختلاف و یا یک تضادی داشته باشیم. برادران شیعه و سنی باید از هر اختلافی احتراز کنند. امروز اختلاف بین ما، تنها به نفع آنهایی است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب سنی اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفی و یا سایر فرق. آنها می‌خواهند نه این باشد و نه آن، راه را این­طور می‌دانند که بین این دو اختلاف بیندازند. ما باید توجه به این معنی بکنیم که همه ما مسلمان هستیم و همه ما اهل قرآن و اهل توحید هستیم و باید برای قرآن و توحید زحمت بکشیم و خدمت کنیم» (همان، ج12، ص259)

امام خامنه ای:اگر امروز کشورهای خاورمیانه با فریادهای مستانه و مغرورانه آمریکا مستقیماً تهدید می‌شوند، به خاطر اختلاف کلمه مسلمانان است و اگر مسلمانان می‌خواهند از این خفت نجات پیدا کنند و اگر می‌خواهند فلسطین را نجات دهند و اگر می‌خواهند در افغانستان، عراق و سایر بلاد اسلامی، دشمن نتواند جسم و جان مسلمانان را زیر فشار قرار دهد، راهش در وحدت کلمه و وحدت ملتها، دولتها و وحدت شعارهاست» (بیانات رهبری در دیدار کارگزاران نظام به مناسبت عید سعید فطر، 21/11/1375)

بدون شک امام خامنه‌ای پس از بر عهده گرفتن مسئولیت رهبری ایران، گامهای بلندی در تحقق وحدت اسلامی برداشتند و دو دستاورد مهم در زمان ایشان محقق شده است که عبارتند از؛ نخست تشکیل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دوم تشکیل مجمع جهانی اهل­بیت(ع) که هردو در راستای طرح بزرگ وحدت اسلامی فعالیت می‌کنند. امروز با وجود توطئه‌های مختلف، نزدیکی، انس و الفت بسیار خوبی بین علمای مسلمان حاکم است. ایشان وحدت و اتحاد را یکی از عوامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی دانسته که این مهم، همواره به عنوان یک ضرورت باقی خواهد ماند. می­توان چنین بیان نمود که محور اساسی وحدت ملت، کلیت اندیشه اسلامی دانسته شده است که هم آرمان والای امت اسلامی است و هم رمز وحدت است.

مراتب وحدت

1- پایین‌ترین مرتبه و اولین قدم در اتحاد دنیای اسلام را «پرهیز جوامع، دولتها، اقوام و مذاهب اسلامی از تعرض و ضربه زدن به یکدیگر» و «اتحاد در مقابل دشمن مشترک»

2- هم افزائی سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و نظامی در برابر دشمنان

3- هدف قرار دادن تمدن نوین اسلامی و تلاش همه جانبه برای رسیدن به آن

ریشه بسیاری از مشکلات امروز جهان اسلام بویژه تجاوز اسرائیل به فلسطین و آمریکا و داعش به عراق و و سوریه ؛ آمریکا به افغانستان و عربستان به یمن وبی دفاع ماندن مردم کشمیر و بحرین و میانمار؛ بی توجهی جهان اسلام به مرحله اول یعنی پائین ترین مرتبه وحدت است .اگر مسلمانان در برابر دشمن اصلی یعنی آمریکا و اسرائیل و انگلیس متحد و یکپارچه می بودند این مصائب بر سر مسلمانان وارد نمی شد

هم افزائی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی بیش ا ز 50 کشور اسلامی موجب ایجاد ابرقدرتی می شود که آمریکا و متحدینش درد برابر آنها هیچ اند .

اگر جوامع اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی را با جامعه سازی و دولت سازی اسلامی و اقتدار فرهنگی و علمی ذاتی شان دنبال کنند و هدف غائی خود قرار دهند ؛ به آنچنان عزت و عظمتی خواهند رسید که دنیای غرب غبطه بخورند

دعوت به وحدت عمل صالح زمان است

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنان مهم خود برای میهمانان فرهیخته کنفرانس وحدت و مسئولین کشور تاکید کردند امروز دعوت به وحدت و استقلال در جوامع اسلامی عمل صالح است و اندیشمندان جوامع اسلامی با قلم و بیان خود باید ملتهارا به ایستادگی در برابر دشمنان اسلام و وحدت و یکپارچگی فرابخوانند .

https://shoma-weekly.ir/V9GscK