نگاه

مذاکره برای مذاکره

رهبر معظم انقلاب بخاطر اینکه دولت نتواند بهانه بیاورد که مامیخواستیم با مذاکره تحریمها را رفع کنیم رهبری نگذاشت باز هم به دولت فرصت میدهند برای آخرین بار تلاش خود را برای رفع تحریمها به انجام برساند
حمیدرضا ترقی- اینکه آمریکاییهای دائم اسم مذاکره را میآورند و مذاکرهی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرفها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، میخواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ امام خامنه ای 25/1/1400

قریب 10 سال است که ایران برای حق استفاده از فن آوری هسته ای صلح آمیز خود با قدرتهای سلطه گر و صاحب کلاهک و سلاح هسته ای جهان که می خواهند این فن آوری و صنعت در انحصار آنها باشد درحال مذاکره است .

این حق مسلم که بارها به تایید ملت ایران رسیده ونیاز به آن را برای حال و آینده کشور حیاتی میداند ویکی از مهمترین عوامل حفظ استقلال و اقتدارعلمی و صنعتی و پزشکی کشور است ؛ تنها در چند عرصه ی تولید برق- رادیو دارو غنی سازی اورانیوم برای سوخت نیروگاه و راکتور رادیو داروی تهران وتولید آب سنگین برای عنی سازی و تامین سوخت زیر دریایی های ایران ودیگر مطالعات صلح آمیز پیش رفته و به توانمندیهای مهمی دست بافته است .

نیاز شدید کشور به چند نیروگاه هسته ای دیگر برای تامین انرژی پاک مصرفی به لحاظ کارشناسی غیر قابل اجتناب است والا در سالهای آینده ایران قادر به تامین انرژی مورد نیاز خانگی و صنعتی وتجاری و اداری خود نبوده و محتاج خرید برق خواهد یود .

سالهاست که کشور های هسته ای و سلطه گر جهان برای جلو گیری از خودکفائی و عدم وابستگی ایران به فن آوری صلح آمیز هسته ای ؛ انحصار طلبانه با استفاده از تمام ظرفیتهای بین المللی خود به بهانه اینکه شاید ایران برخلاف فتوای رهبری اش بسوی ساخت بمب هسته ای برود و اسرائیل دارای صدها کلاهک هسته ای غیر قاتونی را تهدید کند. تحریمهای متعددی را علیه ایران تصویب و اجرا کردند .

دولت قبلی و دولت فعلی برای برداشتن این تحریمها و رفع سوء تفاهمات نسبت به صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای مذاکراتی را با این کشور ها شروع وبا فراز و نشیب های گوناگون بالاخره به برجام ختم شد .

قرار بود بلافاصله پس از امضای برجام تحریمها لغو و پرونده ایران عادی شده وایران فعالیتهای هسته ای خود را محدود و تعلیق کرده و کشورهای 5+1 نیز تعهدات متعددی را درقبال ایران به انجا م رسانند .

درآستانه امضاء قرارداد برجام غربی ها برای فریب ملت ایران 200 هیئت تجاری را به ایران اعزام کردند تا وانمود کنند که برجام مشکل گشاست !

علی رغم اینکه رهبر دور اندیش انقلاب از ابتدا مذاکره را بی نتیجه و اعتماد به غرب را ساده اندیشی میدانستند و خط قرمزهایی را برای قبول برجام تعیین کردند .ولی دولت روحانی بدون رعایت آن خط قرمز ها ونفوذ دوجاسوس غربی آمریکائی و صهیونیستی درداخل تیم مذاکره کننده ایرانی ؛متنی را امضا کرد که :

1-تحریمها را لغو نکرد 2-مانع اعمال تحریمهای جدید علیه ایران نشد 3-ضمانت اجرائی برای تعهدات کشور های طرف مقابل نداشت

4-آمریکا به راحتی و بدون هزینه برجام را پاره کرد .5-خسارت محض و سنگینی به فن آوری هسته ای واقتصاد کشور وارد کرد 6-اقتصاد کشور به برجام گره خورد و نتوانست مسیر اقتصاد مقاومتی را طی کند.7-نارضایتی عمومی در مردم نسبت به وضع اقتصادی کشور بعضا به اعتراضات شدید منجر شد8-مشارکت مردم درصحنه های سیاسی را کاهش داد

اینک در آخرین ماهها ی عمر دولت دوازدهم ؛ همه ی کشورهای بدعهد غربی و آمریکا وقتی دیدند تحریمها نتوانسته موجب تغییر رفتار ایران به نفع آنها شود و رهبری مسیر خنثی سازی تحریمهارا علی رغم اکراه دولت توصیه و دنبال میکنند و مجلس انقلابی با مصوبه خود دولت را وادار به کاهش تعهدات یک طرفه ی برجامی کرده و شورای امنیت دستور راه اندازی غنی سازی 60 درصد را داده است .باز باب مذاکره را باز کرده و تیم مذاکره کننده دولت را به پای میز مذاکره کشاندند .

فشار اقتصادی وارده برجامعه دراثر سوءمدیریت دولت وشرطی کردن اقتصاد ؛و القائات مستمر رادیوها و رسانه های ضد انقلاب و شبکه های غربی ؛برای بار دیگر مردم را مقهور( مذاکره)کرده است ؛

رهبر معظم انقلاب بخاطر اینکه دولت نتواند بهانه بیاورد که مامیخواستیم با مذاکره تحریمها را رفع کنیم رهبری نگذاشت باز هم به دولت فرصت میدهند برای آخرین بار تلاش خود را برای رفع تحریمها به انجام برساند .ولی باز هم هشدار میدهند که :

1-آمریکا مذاکره را برای قبول حرف حق نمیخواهد 2-آمریکا مذاکره را برای تحمیل حرف باطلش میخواهد 3-آمریکا زورگو وتحمیل کننده است و پیشنهاداتش متکبرانه و تحقیر آمیز. 4- اروپایی ها علی رغم اینکه حق را به ایران میدهند ولی تابع آمریکا هستند. 5-مسئولین مذاکره کننده باید با چشم باز ودل محکم و توکل برخدا جلو بروند.

چرا آمریکا و اروپا در آستانه انتخابات ایران ،مذاکره را راه انداخته اند ؟دولت روحانی از گشایش احتمالی درتحرمها چه بهره ی تبلیغانی خواهد برد؟

https://shoma-weekly.ir/hpMapz